MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Problemer! (Roco El16)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer! (Roco El16)

Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer! (Roco El16)
    Posted: 24 oktober 2006 at 18:19
Heisann

Etter å ha oppdaget modelljernbanemessen i Bergen en uke for sent, bare måtte jeg opp på loftet og grave frem togsettet mitt som ikke har vært brukt på et par år. Skinnene var ganske eiret så det var mye kontaktproblemer i begynnelsen, men etter å ha pusset over de med fint sandpapir trodde jeg alle problemer var løst. Det var de altså ikke......

Det ene lokomotivet mitt, et El 13 fra Lima går uten noen som helst problemer. Men jeg har også et El 16 lok fra Roco og det stopper hele tiden av seg selv etter veldig kort tid. Dette er ting som jeg overhodet ikke har peiling på så jeg håper noen her kan hjelpe meg...

Edited by Yngve - 24 oktober 2006 at 18:20
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2006 at 22:42

Hei Yngve.

Er det slik å forstå at loket går en stund for så å stoppe ?

Hvis ja, hvordan oppfører det seg når det kjører ?

HVor i landet befinner du deg ? I Bergen ?

Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2006 at 22:49
Antar at du bor i Bergen siden du spør om akkurat det. Jeg bor i Knarvik, ca en halvtime nord for Bergen. Loket går greit, men det virker som om det går litt sakte. Jeg har satt opp en liten rundbane på rommet mitt og det går ca 1-2 runder før det stopper av seg selv...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 10:45

Hva med å stikke innom mj-klubben i bergen da? Sikkert mange som kan hjelpe deg der, eller komme med gode råd

Er bare å møte opp i dag kl 19 http://www.njk.no/lokalavdelinger/bergen/index.php?MainCatID =132&SubCatID=138&modul=&Year=2004&ID=696

Edited by SveinR - 25 oktober 2006 at 10:48
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 19:10
Har lyst til å få tatt meg en tur innom en dag. Men det kommer nok til å bli noen uker til. Onsdagene er ikke de dagene som passer best for øyeblikket. Har en del prøver på skolen i slutten av uken de neste ukene..... *sukk* 

Edited by Yngve - 25 oktober 2006 at 19:40
Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 20:43

Er det gå"aktig belegg på hjula, er det vil jeg anbefale deg å bruke en glassfiber penn å få hjula blanke der de er i kontakt med skinnene.

Har sjøl gjort det etter at loket gikk hakette, etterpå kjørte det som en drøm.

Vidar -KMJK-
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 21:41

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Har lyst til å få tatt meg en tur innom en dag. Men det kommer nok til å bli noen uker til. Onsdagene er ikke de dagene som passer best for øyeblikket. Har en del prøver på skolen i slutten av uken de neste ukene..... *sukk* 

Hmm kan ikke huske at det var så fælt på skolen, at en ikke kunne komme seg på Mj-klubben...

Mvh

-SveinR

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 21:58
^^Takk for tipset, skal prøve å få pusset litt på hjulene!

^Skolen er vel ikke så altfor ille, men jeg henger *en smule* etter i noen fag og prøvene kommer ganske tett. Og de fleste kommer i slutten av uken. Men det blir nok bedre etterhvert. Det sies at det første halvåret på ingeniørhøyskolen er det verste...

Ser foresten at msn-adressen i profilen din slutter på hib.no , som står for Høyskolen i Bergen, der jeg tilfeldigvis er elev

Edited by Yngve - 25 oktober 2006 at 22:47
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 22:03
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hmm kan ikke huske at det var så fælt på skolen, at en ikke kunne komme seg på Mj-klubben...

Jo da Svein, norsk skole har blitt slik at man at man drukner elevene i lekser, prøver og hjemmeoppgaver og slurver med undervisningen på skolen for det koster for mye penger  

Hilsen Andreas.   
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 08:11

Ser foresten at msn-adressen i profilen din slutter på hib.no , som står for Høyskolen i Bergen, der jeg tilfeldigvis er elev

Jeg gikk ut fra Høyskolen i Bergen i 2003, og etter det så har jeg vært innom å rota litt i universitetsverdenen og blitt "lurere".

Ja Matte1, som vi hadde førtse semester var iallefall det vanskligste matte faget.

Men ikke nøl med å komme innom klubben, unasett om du får til EL16 din eller ei.

Mvh

-SveinR

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 11:52
Jeg skal nok få tatt turen innom klubben en kveld. Har veldig lyst til å prate med folk med samme interesse, og jeg må jo si at MJ miljøet virker som et utrolig gjestmildt miljø.

Ligger foresten bare ca et kapittel etter i matte...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 12:42

Ikke puss skinnene med sandpapir - det er alt for grovt. Bittesmå støvpartikler vil etterhvert legge seg i de små rillene sandpapirer lager. Ring til ModellCompaniet i Oslo og bestill en skinnerensekloss fra Piko. Den funker kjempefint.

Hjul på lokomotivet renser du ved å legge det "på rygg" og sette strøm på hjulene med et par løse ledninger og la det spinne i løse luften mens du drar en Q-tips med noe rensemiddel over hjulene. Et fint rensemiddel som ofte finnes i de fleste hjem er neglelakkfjerner. Men vær forsiktig så ikke du får noe av dette på lokkåpa

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 13:17
er det ikke masse ekle ting i neglelakkfjerner? Er det ikke også en smule dyrt? Er det ikke også risikabelt å utsette seg for "den bedre halvpart" sin vrede når vedkommende finner ut hvorfor det minsker så drastisk i neglelakkfjernerflaska?

Jeg leste en tråd om overklokking, og der kom det frem at blå isopropanol er det eneste som duger til slikt hobbyformål. Og acceton (som man kanksje vil unngå av andre årsaker)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 14:53

Lighter bensin og Q-tips er helt OK!

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 15:49
Jeg og min far satt oss ned i dag for å se hva vi kunne gjøre. Vi renset hjulene med aceton og smurte drivleddene. Kan nå berette at loket går mye bedre enn det gjorde før, men fortsatt stopper det etter en stund. Nå går det midlertidig 4-6 runder før noe slikt skjer....
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 19:23
Etter å ha pratet med de greie folkene i MJ-klubben i Bergen på onsdag er det mest sannsynlig at min Lima-transformator ikke klarer å drive El16 loket fra Roco. Jeg trenger derfor en ny trafo. Ettersom jeg ikke har noe anlegg å snakke om så trenger jeg bare en helt vanlig likestrøms-trafo.

Kom over en på nettet i dag og lurte på om dette kan være noe å satse på http://www.gibud.no/auction/APViewItem.asp?ID=337474

Er ikke så greit for de av oss som ikke har peiling....

Edited by Yngve - 04 november 2006 at 19:24
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86

Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 19:10
Fikk endelig en "ny" (den er vel heller gammel) ROCO transformator i dag. Satt opp en ringbane på gulvet og plugget til. Nå går lokomotivet som EN DRØM!!!! 
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86

Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2006 at 21:03
Det var bra å høre
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.