MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lys i B7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i B7

Post Reply Post Reply
Author
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i B7
    Posted: 29 januar 2007 at 20:31

Hei

Har fått testet B7 vognene på test banen min. Savner lys i vognene, er det mulig å ettermontere lys, eller er det FY-FY. Syntes det var noen riktig fine modeller.

Dersom lys hva er best og hvem forhandler de?

mvh

Ole Johan

MVH
Ole Johan
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2007 at 20:51
På Drammens messa så viste Finn Moe fram en B7 vogn med lyssats, slik jeg forstod det så skulle dette komme snart. Jeg fikk desverre ikke sett lyset(), men konstruksjonen virket bra
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2007 at 22:35

Det skal komme vogner med lys etterhvert sies det ja. Dersom du ikke har tid til å vente så vil jeg foreslå Viessmanns vognbelysning som du f.eks. får kjøpt hos Hobby-train i Drammen eller Knuts Maskinservice (tlf 90 78 56 89).

Selve strømopptaket fra boggiene må du nok da ordne som en reodor-felgen løsning (eventuellt ved å bruke Viessmanns strømførende koblinger og tappe strøm fra lokomotivets strømopptak), men det er hvertfall lett og dele vognen i to; det er bare å dra rolig og bestemt i boggien mens du holder igjen i overdelen. Det sitter små mothaker i vogngulvet i hver ende, men de slipper relativt lett om du vrir vognkassen litt frem og tilbake. Det kan forresten lønne seg og plukke av 1000V kontakten på hver ende av vognen før du deler den, da den sitter temmelig løst og kan finne på og sprette avgårde på egen hånd

Eirik

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2007 at 22:38

...burde kanskje ta ut sikringen også da...1000 volt er ikke til å spøke med

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2007 at 23:00
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

...burde kanskje ta ut sikringen også da...1000 volt er ikke til å spøke med

Roger Abel

Æ"kke no spenning i den kontakta om ikke du er kobla til lok"et (eller ekstern spenning) da vettu

Back to Top
Kristian View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2007 at 22:50

Foreløpig har jeg montert inn lys i to vogner, se bilder av hele prosjeket på linken: http://foto.vg.no/show_album.php?aid=1386599 

Jeg har brukt 11 lysdioder i B7 og 7 i FR7.

For utregnig ev motstand har jeg brukt:http://led.linear1.org/led.wiz

Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2007 at 20:13

Hei Kristian

Takker for gode tips.

Fine bilder, skal starte med lys om ikke så lenge, skal bare digitalisere de gammle loka først. Er kommet godt i gang.

Driver å samler opp skinner i Roco geoline, men det går seint. De er så mye utsolgt.

MVH
Ole Johan
Back to Top
Kristian View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2007 at 20:30
Bare hyggelig, husk at du bør gjøre taket i B7-vognene mørkere, jeg mallte taket innvendig svart, deretter hvitt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,095 seconds.