Hyggelige messer! |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette var egentlig noe jeg hadde tenkt på for hjul med plasteiker (f.eks. Roco eller Piko), der man forhåpentligvis kan skjære ut eikene med en tynn, spiss kniv uten at det blir så mye svinn. Jeg så for meg å legge hjulet på et ark der det nye eikemønsteret er tegnet inn eller printet ut, med hull i senter til akselen (eller en skrue) for å holde hjulet på plass. Men fiklete blir det nok. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror ønsket om helt korrekte hjul må være veldig stort for å sette i gang med "omeiking" av hjul, enten det er plast- eller metalleiker.
Hvis man skal endre eikeantallet må jo alle eiker unntatt 1 tas ut og settes inn igjen. Hvis bare 1 plasteike står igjen er faren stor for at den bøyes og hjulringen dermed forskyver seg i forhold til hjulsenteret. Da skal det ikke mye til før det blir humpete gange. Å få 20-30 limte punkter med svært liten kontaktflate i en plasthjulstjerne gir jo også en risiko for brudd. Med metalleiker er faren for forskyving mindre, men det krever en del kraft å sage over eikene. Da må man være ekstremt forsiktig så ikke den sist gjenstående bøyes. Man får også store limfuger, men til gjengjeld kan man varmeherde (noe som må anses lite aktuelt med plasteiker...). Man vil også få en stor jobb med etterbehandling av limfugene for å få et pent resultat. Selv ville jeg nok forsøkt nesten hva som helst av andre alternativer før jeg satte i gang med en sånn jobb. På den annen side er det sikkert mulig å få det til, og "noen" setter jo i gang med sånt minst like mye fordi de synes det er morsomt å møte utfordringen som for å få det endelige resultatet. Jeg ser gjerne en bildeserie som viser denne prosessen. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her ser jeg for meg at man kutter og limer i to runder, slik du gjorde da du skulle isolere hjul. Så man lar f.eks. tre eiker stå igjen, limer inn de som ikke kommer i konflikt med disse tre, skjærer ut de to siste som skal flyttes og limer inn resten. Det kan imidlertid også bli noen utfordringer med varierende lengde på eikene ved motvekten, og med tappen/festet for kobbelstang/veivstang. Tappen er noen ganger midt på en eike, andre ganger mellom to. Grunnen til at jeg har tenkt på dette, er at eikehjul på norske damplok typisk har færre eiker enn på tyske lok med omtrent samme hjuldiameter.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Utfordringer" er vel et mildt uttrykk her....
Da er det godt for meg at min 1:87-interesse stort sett er rettet mot tysk førkrigsmateriell. Da slipper jeg denne problematikken. Den tiden jeg bruker på norske damplok foregår i en målestokk hvor eikeantallet av naturlige årsaker alltid er helt riktig. |
||
KELL
Medlem i MJF Joined: 25 oktober 2013 Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Litt morsomt at du ikke nevner messa på Skedsmo i høst, når du nevner de to andre. Jeg har kun fått positive tilbakemeldinger fra publikum på messa og de handlende var meget fornøyd med salget. Det blir ny messe i november neste år på samme sted med noen justeringer. Kommer tilbake til det etter hvert. Mvh Kjell-Arne Ellefsen (arrangør Modellbil Design)
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |