Byggetreffet i Trondheim |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 april 2006 at 13:14 |
I disse politiserte tider kan man (les: jeg) fort glemme hva hobbyen
egentlig handler om. Derfor en stor takk til de som tok iniativ til og var instruktører (SveinR, LarsD, og ClaesO) på byggetreffet i Trondheim. Kurset i messingbygging var en stor suksess, og her er noen billedglimt: Model Railroading is fun, indeed: Intens konsentrasjon over loddeboltene: Kjell synger en ode til loddetinnets pris. Eller kanskje han studerer en byggedel: En stolt førstegangsbygger med resulltatet: Lodding er et must når det gjelder etsede byggesett: Øvelsesobjeket var SveinR (Svein Train?) sittbyggesett til NSB skd206 skiftetraktor i etset messing: SveinR holder myndig oppsyn med sine elever: En reportasje med flere bilder er planlagt for neste nummer av MJ-bladet. |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Her så det ut t il å være en herlig byggestemning Messing og lodding er TØFT. Og det er ekstra trivelig når en er flere sammen. MJ-hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror det var flere nybegynnere på dette kurset som ble effektivt kurert for sin messingloddingskrekk! |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja jeg må vel få takke jeg og. Det var en artig helg, selv om jeg har gått fullstendig i stå når det gjelder modeller. Det ble litt vel mye tog i løpet av helgen. Det samme gjelder Svein og Lars.
Etter hva jeg skjønte var det bare én av deltakerne som hadde loddet litt fra før. Som man se var det mye humor i lufta i klasserommet. Gøy med tullinger i alle aldre! Du fikk ikke tatt noen bilder av kjøregjengen i kjellern, Håvard? |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Måtte gå før kjøringa kom igang for alvor, men her er ihvertfall noen fra forberedelsene: |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se der ha! Der var jo gutten med lite hår!!!
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, sånn går"e når"u vokser fortere enn håret, Claes ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Model Railroading is fun!! Det kan bekreftast av han til venstre Var skeptisk til at den flate plata skulle kunne bli en skifte traktor men det gjekk jo veldig bra. Det vart jo ein kjørbar model før helga var over. Lærte følgande:
Var inspirert til å prøve meir. Trur nok eg no endeleg tør å starte på telefonkiosken som eg har hatt liggande i 3 år.... Jan-Rune |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Når du bygger telefonkiosken må du huske på å sette inn vinduene på den før du lodder den til bunnplata. Det gjorde ikke jeg. Ellers blir den utrulig fin med lys i! |
|
Modellhilsen
Claes |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, da begynner byggelysten å komme sakte men sikkert tilbake Så nå blir det å korrigere for noen små feil på platene, og skrive bruksanvisning. Ellers må jeg si at jeg var en stund litt bekymra over om folk ville få til å bygge denne krabaten. Men hadde vist ikke noe å frykte, det gikk jo som en lek. Imponerende når folk knapt hadde "sett" en loddebolt før |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Yes Sir! Dette er Hans Strømnes sin variant. Fantastisk fine etsedeler. |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trondhjæm, Trondhjæm - at æ reist ifra dæ
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Henning B.
Medlem i MJF Joined: 04 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Argh, dette treffet gikk meg hus forbi. Slik er det når man er oppslukt av studiene... Trondheim er en veldig bra by å studere i - både interessante studier OG modellklubb som tydeligvis arrangerer kurs. Det kan man like. Er det planer om flere slike treff / byggekvelder for oss noviser? Selv synes jeg dette kurset så veeeeldig interessant ut! Får bare si at det er flott at noen har mulighet til å formidle sin kunnskap. |
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
... for egen del vil jeg gjerne føye til at det at det hadde vært supert om det også kunne skje på litt mer usentrale steder, som f.eks. Oslo-regionen Noen og enhver kan jo sikle og skjelve over synet av den herlige skiftetraktoren! MH(åpefull)H
Morten M |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var kanskje snakk om at dette skulle bli en årlig "happening" , men det kommer jo ann på gutta i TMJK. Personlig synes jeg at det burde bli en tradisjon, men dog med litt mindre "stoff" og arbeide seg gjennom. Så blir det messingbygging neste gang også, så har vi snart den nye vårlsepp-modellen klar |
|
Mvh
|
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det mange dyktige byggere og konstruktører i Oslo-regionen, så det må vel la seg ordne? |
|
Mvh
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Det jobbes med å få til et messingkurs i Oslo-regionen. Når jeg vet mer, blir dere de første som får høre om det. Mvh Per Roar Johansen Messingbygger |
|
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du fremdeles holder hus i Trondheim utover høsten så stikk innom oss på Nidarvoll da. Hver tirsdag fra kl 19:00. Høstsesongen starter 22. august. Det er meget spennende ting på gang utover høsten og vinteren dersom vi nå kommer igang med Glomfjordbanen 3.0. Vi har ingen konkrete planer for nye kurs, men et vårslepp med lignende aktiviteter er noe vi absolutt vil forsøke å få til. Dessuten vil ovennevnte prosjekt nok kreve at flere får et innblikk i modellbygging utover vanlige plastbyggesett. Det har derfor vært snakka om å få til flere kurs i ulike byggeteknikker. |
|
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|
Henning B.
Medlem i MJF Joined: 04 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gjør jeg, og regner med jeg kommer en dag. Ellers så skal jeg prøve å følge med på www.tmjk.no slik at jeg kan få med meg happeningene |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |