Forbilde til cm sin modell av losjivogn |
Post Reply |
Author | |
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 mai 2016 at 06:37 |
Noen som har bilde av 1:1 vognen av collectormodell sin losjivogn?? Finner ingentig som ligner når jeg søker på litra på google
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken av dem - CM leverte minst 4 forskjellige typer og sikkert noen varianter?
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.cmb.no/images/cm-2.jpg
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
http://markovic.no/thomas/bilder/Norge/Jernbane/Materiell/Banemateriell/Interne%20vogner/Xbh%2040%2076%20943%202/40%2076%20943%202%20193-3/slides/tm2300.html
Nærmeste jeg kommer... |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ikke mange av de modellene til CM litt "fantasi"? Eller så godt kunne man få det til med å bruke standardunderstell?
Så den vogna du viser til i 1:1, er nok den vogna CM har hatt som forbilde? Mulig jeg skyter feil fugl nå, men synes ofte modellene til CM er vel overpriset og overopphauset. |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne modellen er over 30 år gammel og ble utviklet i Collector Models spede start. Selve brakka er nok riktig, mens understellet er et standard fra Roco. Muligens har jeg et bilde hjemme av forbildet. Det er lite eller ingen ting som er fri fantasi i CMs produksjon, men tiden og produksjonsteknikkene har gått fremover siden "formtoppen" til CM. Noe ble tilpasset understell etc fra storprodusentene, men det gjøres fra leverandører av MJ materiell i dag også. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Post gjerne bilde du har :)
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje
|
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Du tror ikke jeg har gjort det? Men hva hjelper ddt når det ikke er noe bilde der som ligner nevneverdig???
|
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selve brakka må være fra Moelven Brug. De ble produsert i mange varianter, men denne (fra 1958) syns jeg ligner veldig:
http://digitaltmuseum.no/021025641377 |
|
cmi
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok en slik moelven brakke ja
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
CM-2 er den aller første modellen til Collector Model og kom i 1983 (10 stykk) og andre opplaget kom i 1984 (42 stykk). Forbildet er Xbh 30 76 943 2 047-3. Understellet er som nevnt fra en vanlig Roco godsvogn. NSB gjorde det samme, brukte gamle understell. Brakka er håndlaget i frest tre, taket er kryssfiner og døra i kartong.
CM var blant de første produsenter her til lands (om ikke den første?) som virkelig gikk inn for å gjøre modellene så forbildetro som mulig. Han leverte f.eks. en lang rekke godsvogner som er omarbeide standardmodeller fra Roco, Fleischmann, Piko m.fl. Disse fikk da nytt og korrekt rekkverk, nye lakk og påskrifter osv. for å gi en langt mer korrekt modell en det storprodusentene kunne tilby. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |