MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tognummer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tognummer?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tognummer?
    Posted: 11 november 2013 at 07:21
I rutetabeller har hvert passasjertog sitt unike nummer. Finnes det noe felles system for navngiving/nummerering av de ulike togene, og hvor kan jeg evt finne det? Hva med godstog og ekstratog, hvordan nummereres disse?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 07:48

-Tognummer med oddetall går i retning Oslo. Like tall fra Oslo.

Godstog er gjerne på 5000-tallet.

Lokaltog har gjerne 4 siffer.

Ekspresstog har 2 siffer. Men ekspresstog eksisterer formelt sett ikke lenger, da alt spm ikke er lokaltog nå har den kjedelig og intetsigende betegnelsen "Regiontog". Men like fullt er tognumrene beholdt, slik at de togene som ble etablert som ekspresstog, dvs. tog med få stopp underveis, og fikk 2 sifre på 1970-tallet for det meste, fortsatt har det, og kjører etter omtrent samme stoppmønstre. Disse går på stambanene Sørlandsbanen (70-tallet), Bergensbanen (60-tallet) og Dovrebanen (40-tallet).

Første siffer sier gjerne noe om hvilken bane toget går på. Dette følger for en del de gamle distriktene til NSB og delvis deres enda eldre nummerering. Lista nedenfor gjenspeiler den gamle hovedstrukturen for tognummer. Den er fortsatt gyldig et godt stykke på vei for tog med tre siffer.

1.distrikt, Oslo:

-100-serien: Østfoldbanen 

-200-serien: Gjøvikbanen

-1000-serien: Kongsvingerbanen

2. distrikt Drammen:

-500-serien: Drammenbanen, Randsfjordbanen, Sørlandsbanen innen distriktet

-800-serien: Vestfoldbanen

3. distrikt Hamar:

-300-serien: Rørosbanen, Gudbrandsdalsbanen, Raumabanen 

4. distrikt Trondheim:

-400-serien: Rørosbanen nord for Røros, Nordlandsbanen, Dovrebanen nord for Dombås. 

5. distrikt Stavanger:

-700-serien

6. distrikt Bergen:

-600-serien

7. distrikt Kristiansand

-700-serien

(8.distrikt var Narvik, men de hadde tognumre avvikende fra ovenstående, og så vidt jeg vet samordnet med SJ, slik at tog ikke skiftet nummer over grensen.)

Som man ser er det avvik fra systemet i Drammen distrikt som har "tatt" 500-serien fra Stavanger. Dette beror muligens på at Stavanger distrikt var isolert helt til 1944 og at 5-tallet således var ledig. Ut fra samme isolasjonsgrunn var også 800-serien ledig. Drammen burde hatt 200-serien, men stor trafikk i 1.distrikt gjorde at Gjøvikbanen fikk tildelt 2oo-serien, antagelig fordi den fulgte rett etter 100-serien.

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 09:24
Originally posted by ses ses wrote:

-Tognummer med oddetall går i retning Oslo. Like tall fra Oslo.

Du mener vel omvendt Svein?
 
F.eks godstog 5800 og 5804 går fra Ganddal (Orstad) til Alnabru (Oslo)
Rt 720 Stavanger-Oslo osv..


Edited by jevistad - 11 november 2013 at 09:26
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 09:57
Finnes det noe tilsvarende region-system for nummerering av godstog, for eksempel med andresiffer i 5xxx-serien?
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 10:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

-Tognummer med oddetall går i retning Oslo. Like tall fra Oslo.

Du mener vel omvendt Svein?
 
F.eks godstog 5800 og 5804 går fra Ganddal (Orstad) til Alnabru (Oslo)
Rt 720 Stavanger-Oslo osv..

Hm. Jeg surrer stadig det der med odde og like. Du har selvsagt helt rett.

41, 61, og 71 går alle FRA Oslo og til hhv Trondheim, Bergen og Kristiansand.

42, 62, og 72 går TIL Oslo.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 10:50
Originally posted by halvors halvors wrote:

Finnes det noe tilsvarende region-system for nummerering av godstog, for eksempel med andresiffer i 5xxx-serien?
 
Hilsen Halvor

Ja, det gjør det. Men da må jeg ha en komplett grafisk rute tilgjengelig foran meg, for å sette opp tilsvarende liste, og det har jeg ikke akkurat her og nå.

I farten kommer jeg på disse:

55xx-serien - Bergensbanen

57xx-serien - Dovrebanen og Nordlandsbanen (578x og 579x)

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 10:53
Takk for flotte og informative svar! Så hvis jeg har forstått dette rett, og vil lage tognumre for f.eks Trysilbanen (som ville ha gått ut fra Elverum) skal jeg holde meg til hhv 3XX-serien (persontog) og 53XX (godstog)? Eller ville det blitt en helt ny nummerserie for den banen? De to siste sifrene, vil de bare øke fortløpende (1, 3, 5 osv fra Elverum mot Trysil, 2, 4, 6 osv fra Trysil mot Elverum) gjennom dagen? Eller er jeg totalt på bærtur nå..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 10:56

Du er ikke på bærtur, men som du ser av mitt eksempel på godstognumre, sø følger det IKKE samme system som persontogene: 5500 på 600, 5700 på 400. 

Jeg kan sjekke på en grafisk hva som var godstognumrene på Rørosbanen og kanskje også Solørbanen, siden utgangspunktet ditt er Trysil.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 11:05
Originally posted by ses ses wrote:

Du er ikke på bærtur, men som du ser av mitt eksempel på godstognumre, sø følger det IKKE samme system som persontogene: 5500 på 600, 5700 på 400. 

Jeg kan sjekke på en grafisk hva som var godstognumrene på Rørosbanen og kanskje også Solørbanen, siden utgangspunktet ditt er Trysil.



Ja jeg så du hadde postet mens jeg skrev. Hehe, det hadde jo vært alt for logisk at de skulle følge samme system, sånt kan vi jo ikke ha noe av..!Tongue

Kjempeflott hvis du kan sjekke opp det, men hvis dette ligger åpent på nett kan jeg sikkert søke litt rundt selv også, hadde vært interessant å lære seg litt mer rundt dette her.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 11:42
Forslag til Trysilbanen:
36x for persontog, og 509x for godstog.

Elverum var vel grensestasjon mellom Oslo og Hamar distrikter.
Tror disse tognumr egentlig tilhørte Oslo, men kunne være aktuelle.

For godstog kunne/kan ? tredje siffer også si noe on kjørestrekning.
Eks. fra Trondheim distrikt, ca70- og 80-tallet.

570x og 571x Trondheim-Oslo. Og Hjerkinn-Sarpsborg.
572x Rørosbanen og Trondheim-Hjerkinn.
573x Meråkerbanen. 574x til Storlien.

Her har det senere blitt forandringer.
570x.571x og 572x ble senere til Trondheim-Oslo.
573x ble en periode brukt på gjennomgående tog Oslo-Trondheim-Bodø.

575x Trondheim-Steinkjer.
576x Trondheim.Grong/Namsskogan.
577x Trondheim-Mosjøen.
578x Trondheim-Mo i Rana.
579x Trondheim-Bodø og Mo i Rana-Bodø.
595x Malmtog i Rana.

Kipptog hadde som regel lignende nummer, bare med 6xxx i stedet for 5xxx
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 17:24
Takk for innspill! Noen spes grunn til at du har valgt akkurat 6x og 09x som nummerserier?

OK, så det tredje sifferet indikerer at de ulike togene hadde ulike endestasjoner på samme bane?

Nå vil vel kanskje Trysilbanen regnes som en sidebane til Rørosbanen, da vil vel alle godstog på banen også kunne regnes som kipptog med utgangpunkt i Elverum..? Dvs at jeg også kan bruke 609x for godstog? Vil disse også skifte fra oddetall til partall på turen tilbake?

Sikkert mange dumme spørsmål fra meg nå, men jeg prøver å få et visst begrep om systemet sånn generelt...Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 18:32
Tar dette mest på "husken" , så andre med bedre opplysninger må gjerne korrigere.
Og, dette gjelder ikke dagens situasjon, men fra "en tid tilbake".

Hamar distrikt hadde persontog i 300-serien.
Gjennomgåemde tog Oslo-Trondheim over Røros 30x-
Oslo-Hamar og Gudbrandsdalen 31x osv.
Raumabanen 35x,
Hamar-Røros 37x ov.

Kan ikke huske tog i 36x-serien, og derfor forslaget.

Gjennomgående godstog Hamar-Trondheim ble vel kjørt av Thm distr, med nummer i 57xx-serien.
Godstog til Rena/Koppang/Tynset kjørt av Oslo distr. med utgangspunkt Kongsvinger.
Nummerserie 508x ?, og derav forslag om 509x for Trysilbanen.

Tror nummerbytte for kipptog var uvanlig, hadde som regel samme nr ut fra og tilbake til utgangsstasjon.
Med unntak, f.eks kipp Hommelvik-Muruvik i perioder.

Kipp på Trysilbanen ville jeg tro hadde skiftet nummer etter kjøreretning. :)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 20:37
Originally posted by halvors halvors wrote:

Finnes det noe tilsvarende region-system for nummerering av godstog, for eksempel med andresiffer i 5xxx-serien?
 
Hilsen Halvor

Godstogene på Sørlandsbanen begynner på 58xx i alle fall
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 23:19
Takk Jon Einar,
 
Det var mitt neste spørsmål LOL
 
Hilsen Halvor
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 23:47
Kan legge til at et togpar Alanbru-Langemyr hadde/har? nr 5601-5600.

Og fra 80-tallet og fremover, et togpar Kristiansand-Nelaug 5606-5607.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 00:35
Nå har jeg funnet fram en grafisk rutetabellsamling for hele NSB for 1984. Jeg angir det banevis med følgende forkortelser for hver serie: Et=ekspresstog, Pt=persontog og hurtigtog (Ht noen ganger oppgitt), Lt=lokaltog, Gt=godstog, Jeg angir spennet av tognummer i hver serie. Det kan være ubrukte i mellom de angutte ytterpunktene.

Kongsvingerbanen: Et 51-56, Pt 1007-1080, Gt 5051-5070
Solørbanen: Pt 1082-1092, Gt 5081/82 (/ angir togpar), 5718/19 (behovsgodstog)
Vestre Linje (ØB): Et 460-468 (utenlandstogene), Pt 140-156 (Oslo-Halden), Pt 101-131 (oslo-Moss), Lt 2700-2791 (oslo-Ski), Gt 41xx og 43xx og 43xxx (grenseoverskridende, samme nummer i Sverige, Kornsjø fortsatt operativ som tollstasjon og langt opphold for godstogene)
Østre Linje (ØB): Pt 167-199, Gt 4923/24 (arbeidende), 4921/22 (gjennomgående, Kisen?)
Gjøvikbanen: Et 61-64 (Bergensbanens), Lt+ Pt 200-serien, Gt 5161-5194 (ikke Bergensbanens), 5501-11 Bergensbanens
Valdresbanen: Pt 281-284, Gt 5181-5183

Bergensbanen: Et 61-64 (Oslo-Bergen), Ht 601-608, 1403/04 (Oslo-Bergen), Pt 612-629 (Bergen-Myrdal), Lt 630-677 (Arnalokalen), Gt 5501-11 (Oslo-Brg), 5531/32 (Hfoss-Voss, arbeidende)
Hardangerbana: Lt 1861-66, Gt K6513/14 (K=kipp)
Flåmsbana: Pt 1880-95, Gt K6509 (løslok L6554 motsatt vei)

Lillestrøm-Oslo-tunnelen-Drammen/Spikkestad (bare lokale tog): Lt 901-942 (Lillestr-Drammen), 2101-36 (Lillestr-Spikkestad) 2201-2216 (Spikkestad-Asker)
Skøyen-Eidsvoll (ikke tog bortenfor Eidsvoll): Lt 1602-1651 (Oslo-Eidsvoll),

Oslo-Dombås: Et 41-46 (Trondheim), Ht 405-406 (nattog), 307/08+326 (Otta), 340-345 (Lillehammer), 351-354 (Åndalsnes), Gt 525x (Dombås/Otta), 535x (Åndalsnes), 5701/02 (Hjerkin "Kisen") 5703-19 (Trondheim),
Dombås-Trondheim: Et 41-46 (Trondheim), Ht 405-406 (nattog), Lt 1700-1748 (Støren), Gt 5703-21
Raumabanen: Ht 351-356 (355/56 kobles til/fra 405/06 i Dombås), Gt 5252-58
Rørosbanen: Ht 301/02, 305/06 (nattog), Pt 371/72 + 375/76 (Hamar-Røros), 377-80 (HAmar-Koppang), 383-389 (Hamar-Elverum), 411-416 (Røros-Trondheim)

Meråkerbanen: Pt 423/24 (Storlien), Gt 5731-34 (Kopperå), 5741-44 (Storlien)
Trondheim-Stjørdal (bare lokalt): Lt 2404-2443
Trondheim-Grong: Ht 451-456 (Mo/Bodø), Pt 430-38 (Steinkjer, Grong), Gt 575x (Steinkjer), 576x (Grong), 5770-5799 Nordlandsbanen.
Grong-Bodø: Ht 451-456 (Mo/Bodø), Pt 472/73 (Grong-Majavatn), 475/76 (Majavatn-Mo i Rana), Gt 5771/72 (Namsskogan), 5781/82 (Mo i Rana), 579x (Bodø), 5961-68 (Mo-Ørtfjell)

Ofotbanen: Et? 93/94 (Kiruna), Pt 971-986 (Kiruna), Lt 81-88 (Bjørnfjell), Gt 7301-7326 (maltog), 735x (vanlige godstog)

Drammen-Kongsberg (lokale): Lt 521-545
Sørlandsbanen: Et 71-76 (krs, stv (71+74)), Ht 701-708, Pt 500-505 (Bratsbergbanen), 711-730 (Jærbanen), 741-743 (Krs-Stv), Lt 2150/51 (Lunde-Neslandsvatn), 2671/72 (Lunde-Krs), 2677-88 (Krs-Marnardal), Gt 5600-09, 5801-18
Kragerøbanen: Lt 2550-59, Gt 5650/51 (etter behov)
Flekkefjordbanen: Pt 751-768, Gt 5826-29
Arendalsbanen: Lt 2500-2513
Randsfjordbanen: Ht 601-02, 605-605 (Bergensbanens), Pt 522-546
Numedalsbanen: Pt 590-595, Gt 5391-94 (etter behov)
Vestfoldbanen: Pt 800-820, Gt 5330-33
Bratsbergbanen: Pt 500-505, 571-582, Gt 5371-74, 5410-17


Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 18:28
Fenomenalt, er imponert over all kunnskapen som florerer her på forumet!ClapThumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 18:42
Du verden Svein!  Clap
Legger du over den i MJ-wikien?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 23:30
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Fenomenalt, er imponert over all kunnskapen som florerer her på forumet!ClapThumbs Up

Takk for det, men akkurat dette har nok ingen ting med kunnskap å gjøre, men rent slavearbeid i går kveld (og det tok nesten 3 timer) med å bla seg gjennom en grafisk rutebok side for side og lete fram og noterer seg største og laveste tognummer i hver gruppe. Kildegranskning er vel det rette ord.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 00:35
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Du verden Svein!  Clap
Legger du over den i MJ-wikien?

GJort nå, men noen utvidelser.
http://mjwiki.no/wiki/Tognummer


Edited by ses - 13 november 2013 at 00:36
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 07:20
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for det, men akkurat dette har nok ingen ting med kunnskap å gjøre, men rent slavearbeid i går kveld (og det tok nesten 3 timer) med å bla seg gjennom en grafisk rutebok side for side og lete fram og noterer seg største og laveste tognummer i hver gruppe. Kildegranskning er vel det rette ord.


Joda, men likevel. Det er jo utrolig kjekt at folk tar vare på slik informasjon, og ikke minst tar seg tid til å dele med oss andre, og for det sier jeg tusen takk!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2013 at 09:50
Veldig nyttig for planlegging av FREMO-treff, Svein. Thumbs Up
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.