Erfaringer med Topline El 10? |
Post Reply |
Author | ||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 juni 2013 at 15:00 |
|
Nmj selger nå byggesettet av el 10 til utrolige 295,-. Byggesettet består av få deler og bør kunne være noe for en hver. Det følger med dekaler til nydesign, og plater med flere numre for grønn og rød versjon.
Men drivverket må en skaffe selv. Det følger ikke med noen byggebeskrivelse, så jeg klør meg litt i hodet hvordan det er tenkt med understell. Virker nesten som at det kun er hjul, tannhjul og motor som skal brukes siden bunnplaten er helstøpt. Jeg vet at det er Rocos e 3/3 som skal være basis. Noen som vet hva som skal til? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noe måtte det vel være når de dumper prisen til en åttendedel... På NMJs nettsider er prisen for byggesettet fortsatt kr. 2349,-, fortsatt uten drivverk. Siden Märklin/Trix kom med sin El 10, har det neppe vært noe marked for byggesettet til den prisen, selv om NMJs utgave bl.a. er med moderniserte rekkverk og stigtrinn, som El 10 fikk på 60-tallet, pluss topplyskaster og såvidt jeg kan se fra bilder av ferdigmodellene, også de karakteristiske utbygde sidevinduene. Var det flere på billigsalg i butikken? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er 2 typer slike El 10.
Både ett i hvitmetallstøp (fra DJH) og ett i messing (fra PERL). Begge har vært solgt av NMJ men det første mener jeg er det eneste som har vært ferdigmodell av under navnet NMJ Topline?
Hvilken utgave er nå i salg?
Det er et relativt lite inngrep som trengs gjøres på chassiset fra Roco - og litt varierende på begge byggesettene. Stort sett er det bare hjul og understallsramme som gjenbrukes.
Det anbefales sterkt å bytte motor! EE 3/3-loket fra Roco går ikke like bra som andre Roco-lok gjerne gjør - og noe dårligere enn Trix/Märklin sin utgave. Jeg har brukt en Faulhaber - "industrimotor" i mine utgaver. De har jeg kjøpt brukt i 5-pakk brukt på Ebay ganske rimelig. Med en slik motor er NMJ-loket langt bedre enn Trix/Märklin.
Det kan til tider være vanskelig å få tak i donorlok på Ebay - og det gjenspeiles i priser som kan variere mye.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I så fall kan man vurdere å bruke Trix sin Ee 3/3 (art. nr. 22335, som ser ut til å være tilgjengelig hos Amundsen), eller for den saks skyld Trix sin Ub eller El 10, avhengig av pris og tilgjengelighet. I sistnevnte tilfelle kan man kanskje få til to utgaver av El 10 som deler understell. Edited by TorsteinS - 01 juni 2013 at 22:32 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror ikke understellet fra Trix/Märklin er egnet for dette byggesettet uten ombygging??
Vet ikke om det er plass under kåpen og hva som eventuelt må freses bort?
Motoren i denne modellen er heller ikke allverdens og den er av samme type som Roco. Tror derfor at man får en slik Roco-modell med Faulhaber langt rimeligere enn man ellers må betale for Trix/Märklin? Det var i hvert fall tilfelle for meg!
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har bygget Perls modell i messing, og den var litt komplisert å sette sammen.
Den på tilbud er i hvitmetall, hvor kåpen er hel med førerhus, og understellet virker også temmelig komplett. Trix el 10 har jo stygge, gule lys som er vanskelig å bytte og den har i tillegg ikke vært tilgjengelig på en stund, og ombygging av märklin sin til dc er tilnærmet umulig. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg forstår faktisk ikke hvorfor det klages på de gule lysene på El10 modellen.
Slik de ruslet rundt på Fillipstad og Oslo V hadde jo nettopp signallampemne på disse lokene både en lysstyrke og en lysfarge som var nummeret før (eller kanskje etter?) stearinlys. Jeg kan overhodet ikke huske noe norsk lok med svakere og gulere signallamper en 10ern. mvh Bjørn |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men var de så skarpt gule som på Märklin/Trix sin modell, eller var de snarere varmhvite/gulhvite? Skal en dømme etter bilder på nettet, ser det snarere ut til at de var varmhvite: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=53147 http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=53144 Man må imidlertid være oppmerksom på lyktene lett blir overeksponert på bilder, slik at de ser hvitere ut enn i virkeligheten, som vi antagelig ser et par eksempler på her: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=53146 http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=107445 Hvitbalansen under scanning, filmtype og filmens aldring kan også gi feil inntrykk. Bytter en ut lysdiodene, skal en ihvertfall bruke varmhvite, og ikke "vanlige" hvite lysdioder, som har et sterkt blåskjær. Det kan tydeligvis også være fornuftig å dimme lysene noe ned, siden de knapt ser ut til å være synlige på bilder av El 10 i fullt dagslys. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan understellet til Trix/Märklin sin Ee 3/3 er, aner jeg ikke, men på deres El 10 var det tildels svært tykt gods i lokkassen, der jeg måtte frese bort noe for å få plass til en billig dekoder. Det skulle indikere at en ikke trenger å fjerne noe særlig om en vil bruke understellet derfra med lokkassen fra byggesettet, kanskje heller at en må legge til noe for å holde lokkassen på plass.
Ut fra tidligere omtaler av El 10 fra Trix/Märklin, virker det som drivverket ikke er så aller verst, og kan klare seg med en rimelig dekoder: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3018 Det virker som det kan være noe variasjoner mellom eksemplarer, da trådstarter i følgende tråd har problemer med støy, mens en dreven MJ-er lenger ned skriver: "Trix' El10 har et av de beste drivverkene jeg har vært borti med meget bra strømopptak og nydelig gange": http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3924 En mulig årsak til støy, og i så fall også slitasje på tannhjul, kan kanskje være om de to snekkedrevene ikke er justert riktig i forhold til hverandre, da begge driver aksler som også er forbundet via kobbelstengene. Edited by TorsteinS - 02 juni 2013 at 17:51 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da det er snakk om et DJH-byggesett av hvitmetall av El 10, så er dette temmelig tykt i støpen og langt tykkere enn zinkkåpen til Trix/Märklin El 10. Jeg ville derfor ha sjekket en ekstra gang om det er plass til dette understellet i en kåpe som er beregnet for Roco-drivverk - for ikke å få for mye problemer med tilpassing. Innfesting av kåpe er også forskjellig på de 2 modeller. På DJH-utgaven ligger vekting av modellen i kåpa da man fjerner blyvektene som hører med til donormodellen fra Roco.
Jeg mener at motorene fra Roco og Trix/Märklin er så og si identiske. Det som er største forskjellen, er hvordan svingmassen er festet og gearutveksling som er langt høyere/(for høy?) på Roco.
Det er en siliconeslange som utgjør koblingen mellom motor og gear på Roco. Denne er noe stiv - og det er ikke alltid motoraksling og gearaksling stemmer over ens. Dette kan være en medvirkende årsak til at Roco sin modell går dårligere? - Hovedårsak ligger mest trolig i gearutvekslingen? - Som sagt - en rimelig, brukt Faulhaber til ca. € 5 løste problemet.
Mine El 10 og Ub fra Trix har ikke direkte imponert meg mht. gangegenskaper. De er som man bør kunne forvente av et moderne modellok.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om de er/skal være en noe annen fargetone enn det som er i Trix-modellen kan jeg i øyeblikket ikke svare på. Da jeg satte modellen på sporet sa den "frtsszzz" og så koblet kortslutningsvernet ut. Den har nok ikke likt turen fra klubbanlegget og hjem for noen måneder siden. Forhåpentligvis ikke noen alvorlig feil, det kom ikke verken røyk eller svidd lukt. Førøvrig enig med deg at signallampene bør dempes noe. (Tatt på husken, men--) mvh Bjørn |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje du fikk tak i en med AC hjul? Vet det er noen som har forsøkt seg på å konvertere märklin-lok til dc uten hell, da spesielt el 10 må ha både nye hjul og strømopptak for å kunne konverteres.
Nevnte deler er Trix vært utsolgt for lenge. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er en original Trix DC modell m/DCC decoder, og den fungerte upåklagelig sist den vr ute og ruslet både på "stuebordsbanen" og DMJK's klubbanlegg.Om den har utviklet "dekoderbestennelse" eller noe annet så er det en akutt oppstått indre tilstand.
mvh Bjørn
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |