NSB DHG 500 fra Märklin |
Post Reply |
Author | |
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 februar 2013 at 02:03 |
Hei, har et lite Märklin lokomotiv her som jeg lurer litt på. Jeg kjøpte det av en kompis som hadde fått det av naboen så da var det like så greit at det havna i mine hender. Jeg har sett et par bilder av det på google men da bare som modell. Har dette loket noen gang gått i drift i norge eller er det bare som modell det finnes? Og, er modellen sjelden i dag og verdt noe? Beklager bildene. Tatt med telefonen og lyset var ikke på topp. |
|
Proud to be a nerd.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, dette loket har aldri gått i NSBs farger. Det er sikkert derfor det ikke har fått noe loknummer. Det er såvidt jeg vet en av billigmodellene til Märklin som de har lakkert i NSB-farger, og følgelig ikke verdt noe særlig.
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke at jeg er noen form for ekspert langt i fra men dette lokomotivet ligner på et som kom i startsett pakke fra Marklin engang i tiden sammen med noen skinner og godsvogner. Kan godt hende jeg tar feil.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nettopp slikt man kan nedlate seg til å produsere for å få et "norsk" startsett til en (for Märklin) kurant pris.
|
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette loket kommer fra et start sett som er over 25 år gammelt.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der var'n TorsteinS igjen, gett
Det var sikkert den norske importøren av Märklin, eller grossisten om en vil (om det var Brio den gangen, vet jeg ikke) som greide å få Märklin til å lage et 'norskt' sett. Ofte så var det ikke snakk om startsett, for modelltog var for mange den gangen bare snakk om en oval. I dette settet var det faktisk med et sidespor! Og dokumentasjonen frir faktisk til kjøperen om at dette er begynnelsen på en hobby ... og er det noe andre burde lære av Märklin, så er det å vedlegge dokumentasjon! ... Settet hadde #0990 og så slik ut: |
|
Bjørn Egil
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette settet er ett av de få startsett som er verd noe hos Märklin.
Det er faktisk såpass sjeldent at det ikke står i Koll´s Kompaktkatalog men kun i spesialkatalogen deres.
Har sett det omsatt et par ganger på Ebay - og da til priser € 200 - 400 for hele settet, siste 10 år.
Selv om vogner og lok sakner forbilde i virkeligheten, så er ikke dette avgjørende for pris på brukt Märklin.
- Muligens er årsaken til at dette er såpass skjeldent at hele partiet ble solgt i Norge, slik at de som finnes i Tyskland er reimportert?
Brosjyren som følger med er oversatt av Finn Moe hos NMJ!
|
|
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan tyde på at settet kanskje er en del mer verdt i Tyskland enn i Norge. Og samlerverdien for et komplett sett vil nok også være betydelig høyere enn summen for lok, vogner, skinner og trafo solgt separat. |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Settet er å finne på ebay, til en prutepris på 269€.
http://www.ebay.de/itm/251227175871 Bildet av settet i annonsen er forøvrig det samme som er lastet opp her i tråden.... |
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wow, takk for all info
Bryr meg ikke om prisen. Ga uansett kun 200.- for loket og en liten flatvogn.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |