NMJ Lgjs/Lgns - AC-hjul |
Post Reply |
Author | |
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 januar 2013 at 11:47 |
Hei!
Noen som har prøvd å bytte til AC-hjul på disse vognene? Evt. hvilke hjul har blitt brukt? Jeg må ha ac-hjul på disse vognene pga. tilbakemelding i sporet, litt synd å ikke kunne bruke dem.. :-) |
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Per-Inge-2613
Post Options
Thanks(0)
|
Har nettopp fått vite fra NMJ at de ikke har noen løsning på ac-hjul.. Håper fortsatt noen her inne har noen ideer! :-)
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte RP25 hjul her: http://www.modellbahn-radsatz.de/.
Slipte vekk tuppen slik att de passet. Trolig kan du gjøre det samme med AC hjul. Rune |
|
Per-Inge-2613
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilke hjul kjøpte du? Hvordan fikk det til å funke med tanke på foringene som er på NMJ's hjul? (De to lille "ringene" som må festes på akslingen som igjen fester hjulet til vogna)
|
|
MvH
Thomas Olsen |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan vel kortslutte hjulene ved å lodde på en ledning, eventuelt bruke strømførende lakk.
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er bare å velge hjul som har samme størrelse som på vognen (10,4mm). Märklin har feks samme størrelse, andre har også samme størrelse. De bør være dobbelt isolerte. Jeg tok å delte hjulet fra akselen og tok ut ringene fra akselen. Satte de inn i RP25 hjulene og satte på plass hjulet på akselen, slipte av tuppen på akselen. Justerte back to back målet. Satte på plass hjulene i vognen. Det går sikkert bra å bruke samme aksel og bare bytte hjulene med isolering(DC).
Rune Edited by Basic71 - 16 februar 2013 at 18:43 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Erm... Jeg tror hovedproblemet er at Per-Inge-2613 trenger hjul uten isolering. Slike sitter vel så godt på akselen at det blir svært vrient å bare bytte selve hjulene. Se heller på forslaget til traiNman. Antagelig bør en først justere ned avstanden mellom flensene til 14,0 mm eller hva det nå er Märklin bruker. Om en bruker C-skinner, vil jeg anta det går greit med de lavere flensene. På M-skinner og eldre utgaver av K-skinner (spesielt de med hul profil) bør en antagelig prøve å holde seg til "pizzakuttere". |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
De som foretrekker hjulbytte fremfor ledende lakk e.l., bør ta en titt her: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7892 |
|
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |