MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg-Morten Hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg-Morten Hagen

 Post Reply Post Reply Page  <1 222324
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 14:07
Vel... NEM-lommene som disse koblingene passer til er jo ikke fra 50-tallet men den standarden som disse koblingshodene til Märklin-koblingen er laget etter, er det.
Fleischmann sine utbyttekoblinger til Märklin-system er av de bedre som sådan men det hefter samme grunnleggende problem med disse også. For at koblingsbøylen skal komme over toppen på koblingshaken, må den gjøres noe slakk. Da hjelper ikke valg av fabrikat.
 
For de Lps-vognene som Morten har laget, er problemet løst ved å gå for en "stiv" kortkobbel - uansett fabrikat på dette.
 
Ellers forstår jeg ikke logikken med valg hos FREMO Norge? (som er en av årsakene til at jeg ikke vil være medlem). Man kan altså velge som "lokal Norsk" FREMO-standard en lite utbredt standard TB-kobling som hver mann må lage selv - men ikke en fabrikkfremstillt kortkobling med NEM-lomme som burde være universellt anvendbar på alt materiell? - Så kan heller de som en skjelden gang skal til utlandet bytte til det som passer der for samkjøring?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 14:27
Nå er det så Kjell at skal man ha noen forhåpninger om å endre ting i en hvilken som helst forening er første steg å melde seg inn. Å sitte på utsiden og klage hjelper ikke i det hele tatt.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 14:29
Ble ikke denne fåreslått som standard for en stund siden? http://www.mhellm.de/Joomla/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=60
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 14:52
Originally posted by Stian Stian wrote:

Ble ikke denne fåreslått som standard for en stund siden? http://www.mhellm.de/Joomla/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=60
 
Denne koblingen har blitt foreslått i både Norge og Tyskland, men det er nok langt frem til at den er standard.
 
En gruppe FREMO'ister i Norge har prøvebygd koblingene og -montert de på et antall vogner. Forsøkene viser at denne koblingen er et godt utgangspunkt, men dessverre ikke helt feilfri og uproblematisk (spesielt ved lange vogner eller vogner med stort overheng på endene).
Noen av fordelene er at den ser bra ut og skal kunne koble med vanlige bøylekobler.
Av ulemper krever den stor presisjon ved montering (spesielt på høyden, som kan innbefatte hjulbytte eller annen justering av høyden på materiellet) og det bør monteres fjærende buffere (som jeg mener er en forbedring, men som setter listen enda litt høyere for de som vil bidra med materiel).
 
Jeg håper dette koblet blir utviklet mer, og kanskje dette kan være løsningen på hele kobblings problematikken. F.eks hvis Roco innfører dem på alt materiell............
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 15:02
Egentlig har dette ikke noe med Mortens Rps-vogner å gjøre.
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Nå er det så Kjell at skal man ha noen forhåpninger om å endre ting i en hvilken som helst forening er første steg å melde seg inn. Å sitte på utsiden og klage hjelper ikke i det hele tatt.
Nå er det vel slik at jeg ikke klager? Kun stiller spørsmål, berettiget eller ikke?
Skal man melde seg inn i en forening må man se om det er sammenfallende interesser om det skal friste?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 15:35
Der jeg sitter har jeg oppfattet det som klaging. Det gleder meg stort om jeg har misforstått degSmile
Men om motstand eller aversjon mot TB-kobbel er ditt eneste argument for ikke å melde deg inn da synes jeg du burde bli medlem med en gang Smile
Det sies så kjekt innad i FREMO ar "Standard er det som bygges". Vi er flere som har innsett at TB-kobbel ikke egner seg til moderne, lange vogner. Der er det i øyeblikket Fleischmanns bøylekobbel som er det beste alternativet. Det er jo som nevnt annet sted også det foretrukne rundt omkring i Europa.
Så meld deg in og bli med i det glade gjeng som har trafikkspill som hovedinteresse med det kobbel som fungerer best. . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 15:51
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Skal man melde seg inn i en forening må man se om det er sammenfallende interesser om det skal friste?

Man kan også melde seg inn i foreningen for å forsøke å påvirke. Da har man i det minste talerett og  stemmerett ved årsmøter.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 222324

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.