Ombygning af industrimateriel |
Post Reply |
Author | |
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 mars 2005 at 13:44 |
Hei Alle Dette emne drejer sig om ideer til ombygning af eksisterende materiel, fra de store fabrikanter. Der er mange af os Norgesfreaks som er indehavere af Lima modeller med tvivlsomme gangegenskaber, eller en del af os, som ønsker at bygge feks. lokomotiver og diverse motortog m.m. Vi mangler blot viden om feks undervogne som kan benyttes. Mange Norke lok er jo bygget på baggrund af europæiske maskiner og de findes måske allerede i model Derudover kunne der være vogne, bygninger og andet som kan bygges på baggrund af andet kendt meateriel. Jeg er overbevist om at rigtig mange ligger inde med denne viden og endnu flere, som vil bruge den om den var tilgængelig. Hvordan kan man få en velkørende EL 13 uden at købe et drev fra Sb modelbau? Hvordan dito med EL 14? Hvad kan bruge som baggrund for at bygge en EL 1 og hvad skal der til? Undervogn til El 8? Dette er kun ideer - byg selv videre og fortæl. Jeg glæder mig til at følge dette emne. Med modelbanehilsen Dan Rasmussen
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette temaet hadde før det ble et større mangfold i antall norske modeller svært høy aktualitet. Spesielt på 80-tallet, da utbudet stort sett var Märklins di3 (jeg var da lykkelig likeglad med alle de estetiske feil dét lok"et egentlig har, forbildemessig sett) og Lima El13 og El14, med tilhørende gangegenskaper. Temaet er fortsatt en "evergreen", fordi det finnes flere løsningsforslag, men kravene til hva som er en akseptabel løsning varierer like mye med hvilke kompromisser hver og enkelt av oss er villige til å inngå. Jeg har ennå noen av Limas 13 og 14 som med dagens gjennomsnittskrav til modeller egentlig er klare for et diorama / modul med Ring Teigen på Hokksund som tema. Alternativet er å forbedre kjøreegenskapene radikalt, og det er kanhende fortsatt muligheter for det. "VA" skriver i denne tråden om muligheter for å få seg en brukbar 14-maskin. Såvidt jeg husker, er det samme muligheter for El 13 også, fra samme tilvirker. (Rett meg her hvis det er feil) Bjørn Runar Larsen har også erfaringer med forbedret strømopptak på Lima-lok Bjørn Runar har, så vidt jeg vet også litt erfaring med sb-modellbau og el14, kanskje kan han si noe om dette selv? Dette var dog bare om El 13 og El 14. Temaet du tar opp favner meget videre enn det, og dermed er det også veldig interessant å følge med på. Amerikansk mj har rykte på seg for å være svært billig å anskaffe, og også mye kvalitet for pengene. Dermed lurer jeg også på om det finnes noen amerikanske lok hvis understell kan brukes som understell for modeller med norsk forbilde? KjellAn, her kan vel også du si noe?
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Angående amerikanske understell: Athearns understell til SD-9 har visst nok blitt blitt brukt i likestrømsugave av Märklins Di-3, men dette er nok en større ombygging. Selv har jeg brukt Athearns SD-45 i to Lima MZ og det var ganske enkelt (men de er jo danske og ikke norske). Alle disse er jo GM/EMD- lok og Athearns understell er både billige og driftsikre. Petter |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Petter MZ i JBV-utgave, dvs. helgul kommer nok så snart de blir ferdige med å lakkere MZ 1415 som Jernbaneverket (JBV) har kjøpt av DSB. Lakkering foregår/skal foregå på Grorud i disse dager. Dermed kan en MZ passe fint inn på norske spor! Hva JBV har tenkt å bruke MZ"en til gjenstår å se, men pukktogskjøring er nok ikke utelukket. Roco har laget norske pukkvogner litra Xabf, og det er ikke utelukket at MZ"ern vil trekke slike i nærmeste fremtid. LarsB, alias Wickerman, vet kanskje mer om akkkurat dette (?). Ønskedrømmen ville vært å finne en oversikt der man kan se De Vitale Mål for understell som kan være anvendelige. (Boggisenteravstand, chassislengde og akselavstand, hjuldiameter) Finnes det slike,? |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Det bliver mere og mere spændende. Selv har jeg erfaring med ombygning af Atherns til MZ og My og det ganske fortrinlige og rimeligt tilgængelige projekter også økonomisk. EL 13 og !4 er bygget med baggrund i Østrisk/Svejsiske lokomotiver. Er der noget her som kan bruges? Der findes/fandtes et lok som ligner EL 1, hos Trix eller Roco, er det et muligt projekt? EL 8 har næsten samme undervogn som BR 18 eller? Kan vi blive ved? Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jerbaneverket fikk Mz (serie 1) levert sist år og ble vist fram på Jernbanemuseumet på Hamar. Etter det ble loket parkert i Verkstedet til Jbv på Hamar, hvor den stor til i år og har vert ute på noen test turer. Som Gjertsen skriver er loket inne til lakering på Mantena (Grorud)Baneservice som var produksjonsselskapet til Jernbaneverket har også kjøpt en Mz serie 1 men denne er ikke levert pr dags dato. Jbv har lokmangel og de har leid inn en Di8 fra Cargonet de siste dagene for å hente pukk på Svene (numedalsbanen) Tidligere har de også leid inn 3 Tmy i samme periode for arbeidskjøring for Jbv og sist sommer ble det brukt 2 Di3 fra Ofotbanen (di3.629 og 632). Det skrives på jernbane.net at Mz lokene har en konstruksjon som gjør at den ikke egner seg til Snøbryting på norske spor. PÅ Bergensbanen har Jbv Di3.628 som de kjøpte av Nsb som brukes når snøen blir stor og de andre maskinene ikke klarer å ta unna. Di3 loket gikk først med sporrensevogn , men etter den årlige servicen på Marienborg fikk loket bygget om skjøter og fikk montert sporenser(oktober 2003). Loket ble så lakker helgul og er stasjonert Voss. Loet brukes hovedsakelig på strekningen Voss-Ål, men har vett så langt som Hønefoss i snøbrøyting tjeneste visnterstid. Såda blir nok Mz brukt til kjøring av pukkvogner og arbeidsmaskiner.Mens Di3 loket brukes på Bergensbanen. Dieseldagene i august 1999 på Hamar trakk en Mz serie 1 et tømmer tog til Elverum. Så i modell kan man brukde nydesign til Dsb(svart/rød) eller Gulevarianten hvis den kommer i modell. Både Hobbytrade og Roco har Mz serie 1-4 på Programet. merkt at det er størrre (og mindere) forskjeller på disse seriene. |
|
A matter of life and death
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
BM64 Tar man utgangspunktet i denne ET90 fra Roco kan det gjerne bli en BM64. Det vil kreve en del tilpassinger og kompromisser - men det er vel vi norske MJ"ere vant til. Bilder av BM64 finner du bl.a. på Jernbane.net http://www.jernbane.net/norge/bm/bm64/64-05_01.jpg EL9 En østerriksk BR1045 vil også med en del ombygging av overdelen kunne bli en billig variant av EL9. Flere av medlemmene på forumet vil sikkert også kunne komme med flere eksempler. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Dan En av de beste understell for å lage El 14 er det sveitsiske Ae 6/6 fra Roco, men den er desverre gått ut av produksjon, så du må kjøpe den brukt. |
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stein Tak for dit gode råd. Jeg må ud og lede på brugtmarkedet. Med modelbanehilsen Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej Alle Det ser ud som dette emne er gået i stå!!!! Jeg er dog overbevist om at der må være mange flere ideer til ombygninger rundt i Norge. Hold jer ikke tilbage! Selvom om ombygningerne ikke er beregnet for nittetællere, bør i skrive om dem, idet begyndere også kunne finde inspiration og få glæde af lettere ombygninger. Jeg glæder mig over enhver tilbagemelding. Med modelbanehilsen Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |