BM 69C oppgradering |
Post Reply |
Author | |
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 januar 2005 at 13:19 |
Hei, jeg har lest at 69-settet som NSB holder på å oppgradere (BM 69-41?) nå skal ut på testkjøring. I første omgang som tovognsett, mens mellomvogna blir ferdig. Det skal være lakkert om i samme fargekombinasjon som 92-settene. Er det noen som har hatt sjansen til å ta bilder av det nye settet, og som har mulighet til å få lagt det ut på forumet? Ben-Sigvald |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har vert bilde på stajonen og jernbane.net av dette( fra vekstedet på Grorud). Skulle ha vert ute på testkjøring på Kongsvingerbanen sist uke men ble vist utsatt det ikke var ferdig til testkjøring i følge jernbane.net forum. |
|
A matter of life and death
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer at settet er lakkert i samme farge som 92 settene (rød / sølvgrå med sort front). Det har også fått en kasse med fire små lykter der hvor den store runde lyketa satt. Toget ser riktig flott ut. (Jeg har lastet ned det bildet som lå på Postvogna men husker ikke hvem som hadde tatt det, så jeg vil ikke legge det ut her. Av en eller annen grunn ser det ut til at det har blitt fjernet fra Postvogna.) Petter |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og slik ser de ut: |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Stygg-fint!! -Jeg lurer på hvorfor de ikke har valgt den nye NSB-logoen på ett så nylakkert sett? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan ikke riktig få meg til å ta med "fint" i beskrivelsen din, Roger. Dette synes jeg var skivebom! |
|
Bjørn Egil
|
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er ingen togekspert, men er det bare 69a som skal oppgraderes? Jeg syns vel heller ikke resultatet ble så veldig lekkert. Blir litt feil for man ser jo at det er et gammelt design, men fargene prøver å gi inntrykk av at det er noe nytt. Ja, hvorfor har NSB gått vekk fra rødfargen på sitt materiell? Er det rett og slett for at de vil endre image og skal fremstå som "moderne og innovative"? Hadde det vært lurere å heller gjort den utvendig designen mer nostalgisk/gammeldags? Og lagd PR som spinte rundt tanken om at NSB henter frem gamle gode dager, da togene var i rute? Innvendig måtte togsettene selvsagt være moderne både mhp. design, materialvalg og tekniske fasiliteter. Bare noen tanker. |
|
Magne
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Settet som er under oppgradering/utprøving nå er da et 69C sett.... A og B settene er det ikke planlagt noen oppgradering av. Eirik |
|
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Takk for tips om link til bilder, jeg håper det dukker opp flere bilder etterhvert. Jeg tror ikke NSB har noe å vinne på fremstå som mer nostalgisk eller gammeldags. De siste 3 sommerene har jeg jobbet på Vossebanen med de gamle BM69-settene, og det var sinnsykt pinlig når de utenlandske turistene kom til Norge og skulle på panoramatur til Myrdal, og de blir stuet inn i disse gamle settene uten skikkelig klimaanlegg men med "trikkeseter", og vinduer som var så skitne og ripete at det var umulig å ta bilder ut av dem. Noen tyske turister prøvde å se det positive i det: "det er jo spennende å kjøre veterantog da!" Men det er på høy tid at det blir gjort noe med 69-settene. De siste årene har NSB kommet seg veldig på å holde rutetidene, så det går rette veien tross alt, og når materiellet fungerer optimalt, blir det enda mindre forsinkelser. Når det er sagt, jeg synes det manglet noe i fronten på det nye settet designmessig. Det såg litt sånn halvfabrikat ut med bare grått og svart. Ben-Sigvald |
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min tanke (og dette var mer en tanke enn nødvendigvis et veldig seriøst innspill) var ikke at togene faktisk skulle være gamle og slitne. Jeg snakket kun om et ytre design. Helt enig at standarden må opp med skikkelige seter, kjøleanlegg, vinduer man kan se gjennom osv. Jeg sa jo at jeg ikke var noe togekspert, noe jeg beviste til fulle Jeg trodde 69a var de gamle røde (som bildet i Aftenposten) og 69b var de som kom på 80 tallet (aner ikke, bare en følelse) som hadde en rettere front, svart felt ved frontvinduene og to litt mindre lykter oppe. Men |
|
Magne
|
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
type 69 finnes i følgende varianter:
69a ble levert først. Totalt 15 sett med motorvogn og styrevogn og to dører på hver side i hver vogn.
69b kom noen år senere . Totalt 15 sett med motorvogn og styrevogn. Her hadde imidlertid styrevogna kun en dør på hver side.
69c kom så rundt 1975 og var i utgangspunkt nærmest identisk med 69a. 69c fikk senere mellomvogn av type 69d.
69d er de med flat front. Disse har også endel tekniske forandringer i forhold til de foregående typene. Disse ble også levert som tovognsett, men fikk senere mellomvogn. 69a,b og c ble levert i gammeldesign men fikk senere nydesign som i dag. 69d har alltid hatt nydesifn som i dag.
Det er også kommet to sett som kalles 69e. Dette er ombygde 69d sett som har fått bla godsrom og annen innredning. Disse var beregnet på de litt lengre togrutene.
VA |
|
MVH
VA |
|
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til Magne: "Min tanke (og dette var mer en tanke enn nødvendigvis et veldig seriøst innspill) var ikke at togene faktisk skulle være gamle og slitne. Jeg snakket kun om et ytre design. Helt enig at standarden må opp med skikkelige seter, kjøleanlegg, vinduer man kan se gjennom osv. " Jeg forstod hva du i utgangspunktet mente. Flåmsbanevognene er et godt eksempel på skikkelig stilig retro-design med trepanel på veggene og skikkelig stoffseter, sånn ordentlige tog "skal være." Min frustrasjon ver egentlig vendt mot NSB sine prioriteringer der man sitter og lager nye logoer og design annenhvert år, og oppkonstruerer merkevarer som man så legger ned igjen, mens man lar det eksisterende materiellet forfalle, og ikke lenger har råd til å vaske vinduene på vognene. Men jeg skal la den diskusjonen ligge... Ben-Sigvald
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Ja når det gjelder NSBs prioriteringer er jeg ikke sikker på hva jeg skal tro. Hele greia har blitt så dårlig at jeg har sluttet å kjøre tog. Bussen er faktisk et mye bedre tilbud de gangene jeg ikke bruker egen bil! MVH, Tom |
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres ut som Ben og jeg i grunnen er enige. Jeg har tatt Haukeliekspressen (Norway bussekspress) en del kanger, og selv når en tunnel over Haukeli er blitt plutselig stengt pga. brann, klarte de å stille med minibusser som kjørte gamle-veien rundt, samt nye busser på andre siden av tunnelen, med det resultat at Bussene relativt kjapt klarte å være i rute igjen. Jeg skjønner at det er lettere å trikse å mikse slik med busser enn med tog, men det sier litt om innstillingen til selskapet. I steden for å beklage å si at det var ikke deres feil at tunnelen var stengt tok de situasjonen som var der og løste den til beste for kundene. Jeg oppfatter ikke at NSB har den samme holdningen. Og ja, når jeg kom hjem på fredag fant jeg jo fort ut at jeg var to bokstaver for tidlig ute(evt. for sent, alt etter hvordan man ser det) med mine 69 erindringer... |
|
Magne
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er jeg litt innhabil siden jeg jobber i NSB da, men når det klages på instillingen til NSB så vil jeg gjerne få ta med et ferskt eksempel fra i natt.... Bergensbanen var stengt i lange tider pga. strømbrudd, hvilket førte til store forsinkelser på togene. Tog 64 skulle vært i Oslo 22.28, men ble rundt 4,5 timer forsinket av denne grunn. Fra stasjonene underveis ble det satt opp busser i togets rute når problemene ble kjent slik at de som ventet underveis hvertfall ikke skulle bli forsinket. De som allerede befant seg på togene var det jo ikke såå greit og få gjort noe annet for. Når toget endelig nådde Oslo i natt sto det flere assistenter på plass for å ordne med overnatting eller videretransport slik at de reisende skulle bli lidende i minst mulig grad. Dersom jernbanen i Norge blir privatisert, hvilket privat selskap tror dere vil yte denne servicen?? Et privat selskap vil si som Ryanair sier de... vi skal frakte dere fra A til B. Blir vi forsinket så dere ikke kommer videre er det deres problem..... De tjener pengene sine på og frakte deg fra a til b. ekstra taxier og busser er bare en ekstra utgift de ikke vil ta på seg så lenge det er jernbaneverket som har skylden for feilen....... Og de som klager mest på jernbanen i dag er vel faktisk også ofte folk som ikke har brukt tog på lange tider, men bare "har hørt" av noen andre, eller har lest i en avis........ Eirik |
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig enig i at man fort blir sittende å surmule og klage uten å kjenne saken godt nok. I grunnen en utbredt folkesport på mange områder. Når det gjelder strømbrudd og slikt, er det fort gjort av mange å ikke skille mellom JBV og NSB. Alt som har med tog å gjøre = NSB i veldig mange folks oppfatning. Og det tror jeg nesten man bare må leve med, så lenge det stort sett kun er NSB som bruker jernbanenettet. Så må det også sies at det ofte ikke er samsvar mellom folks oppfatning og de faktiske forhold. Det tar kort tid å ødelegge et godt renomé, men vesentlig lenger tid å bygge det opp igjen. |
|
Magne
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det skulle bare mangle at ikke NSB skulle servere litt mat til sine reisende i dette tilfelle. Som SAS-mann har jeg sett dette hundreis av ganger. NSB ødela for meg den dagen det ble umulig å bestille plassbiletter på togene på Vestfoldbanen. Jeg er i en situasjon (ufør) der jeg ikke kan risikere å stå fra Tønsberg til Oslo. Når det ble umulig å kjøpe biletter på stasjonen sa det helt stopp! Å sammenligne NSB og Ryanair var vel noe drøyt. Jeg har reist mye med Ryanair, og jeg påstår (etter personlig erfaring) at de er meget bra! Jeg flyr fra Torp til Stansted (London) for Kr.1:-, en prisklasse som NSB ikke kan konkurere med! MVH, Tom |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |