MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spor

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spor
    Posted: 28 februar 2016 at 12:23
Hva er forskjell på H0 og H0e
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2016 at 12:40
Sporbredde. H0 er "normalspor" 16,5mm mens H0e er smalspor 9mm, tilsvarer sporvidder rundt 750mm i virkeligheten (som Urskog-Hølandsbanen).
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2016 at 13:11
Det bør vel også nevnes at både H0 og H0e er målestokk 1:87. Normalspor med sporvidde 1435mm blir da 16,5mm i HO, mens smalspor med sporvidde 750 eller 760mm blir 9mm i H0e.

I N-skala (som er målestokk 1:160) blir normalspor 9mm, noe som har ført til mye forvirring blant folk som ikke har klare begreper om hva målestokk og sporvidde egentlig er for noe.

I tillegg finnes H0m. Det er sporviddene 1000mm og 1067mm som i 1:87 blir 12mm sporvidde. Her har det også til dels oppstått litt forvirring fordi det finnes en målestokk som kalles TT som er 1:120, da blir normalspor også 12mm.

Wikipedia-oversikt over målestokker og sporvidder (tysk).
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2016 at 13:14
Inlegget til cfsalicath over svarer på spørsmålet, men om du tar en titt på MJ-wiki får du en god oversikt over alt sammen. 
Husk også at skala og sporvidde er to ting. 
- Skala - eller mer korrekt, målestokk - angir størrelsesforholdet mellom forbildet og modellen, dvs hvor mye du må dele et mål fra forbildet på for å få korrekt mål på modellen. 
- Sporvidde er en betegnelse for avstanden mellom innsiden av skinnehodene, uansett målestokk.

EDIT: Og der kom Lindholm med det samme, gitt!


Edited by Henning L - 28 februar 2016 at 13:15
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 17:14
Dette betyr at man kan kjøre H0e på spor N-Skala???
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 18:35
Rent teknisk - ja.
Modellmessig - nei.

legg merke til det som Henning L har skrevet. Skala og sporvidde er to forskjellige ting som strengt tatt ikke har noe som helst med hverandre å gjøre.

Skala eller mer korrekt målestokk er størrelsesforholdet mellom forbildet og modellen.
To modeller av samme lokomotiv i målestokk 1:160 (N) og målestokk 1:87 (H0) vil se helt like ut, men N-modellen vil være bare omtrent halvparten så stor som H0-modellen.

Sporvidde er bare bredden på sporet målt mellom innsiden av skinnehodene. Hva sporvidden på modelljernbanesporet blir er avhengig av hva sporvidden på forbildet er for noe i utgangspunktet.

Hvis man tar for seg alminnelig normalspor er det 1435 mm i virkeligheten (1:1).
I HO (1:87) blir det helt nøyaktig 16,49425 mm, som av praktiske årsaker avrundes til 16,5 mm. Svillenes størrelse og utseende blir selvfølgelig tilsvarende.
i N (1:160) blir normalspor helt nøyaktig 8,96875 mm, som av praktiske årsaker avrundes til 9,0 mm. Svillene blir selvfølgelig også da nesten halvparten så smale som i HO, og avstanden mellom svillene blir også nesten halvparten av HO. Alt som har med modellene å gjøre blir (omtrent) halvparten så stort, lokomotiver, vogner, hus, biler, trær - og mennesker og døråpninger (mer om dette siste senere).

HOe er smalsporbane, tilsvarende eksempelvis Urskog-Hølandsbanen (UHB). I virkeligheten (1:1) er sporvidden på denne banen bare 750 mm, altså nesten ned mot halvparten av normalspor. Lokomotivene og vognene er riktignok (av praktiske årsaker) en del mindre enn normalspormateriellet, men alt rundt er selvfølgelig akkurat like stort, både hus, biler, trær - og mennesker og døråpninger.
På en smalsporbane er svillene gjerne litt spinklere enn på normalspor, men ikke mye. Avstanden mellom svillene er også gjerne omtrent den samme som på normalspor (ca 60-80 cm).
Når man forminsker den virkelige sporvidden på UHB ned til Ho-skala blir de 750 millimeterne bare 8,62068 mm. Det finnes også en del smalsporbaner (særlig i Østerrike) som har sporvidde 760 mm. I HO blir det 8,73563 mm. Begge disse er såpass nær 9 mm at man av praktiske årsaker har avrundet til 9,0 mm sporvidde på slike modellbaner, som da kalles H0e (Fra tysk: H0-engspur. "Engspur" betyr smalspor).

Sporvidden på H0e og N-skala er dermed den samme, men målestokken er helt forskjellig. Det medfører blant annet at svillene skal være helt forskjellige på H0e- og N-skinnegang.
I H0e skal svilleavstanden være noenlunde den samme som i normalsporet H0, men i N skal svillene ligge mye tettere og være mye mindre.

Og så til dette med mennesker og døråpninger:
Menneskene som skal gå inn av dørene på H0e-lokomotivene og vognene er jo vanlige H0-mennesker som vanligvis er ca 2 cm høye.
De som skal gå inn dørene på N-lokomotivene og vognene er bare ca 1,2 cm høye.

Men tilbake til spørsmålet om man kan kjøre H0e på N-skalaspor: ja, teknisk er det mulig, for selve sporvidden og strømsystemet er det samme.
Modellmessig passer det imidlertid overhode ikke, fordi det er to helt forskjellige målestokker, og koblingssystemene er forskjellige. H0e-materiellet er riktignok noe mindre enn vanlig H0-materiell, men det er betydelig høyere og bredere enn N-materiellet. På vanlige N-anlegg vil man derfor ikke kunne passere bruer, tunnelåpninger, plattformer osv. med H0e-materiell. Det vil også se veldig merkelig ut, omtrent som Gullivers tog i Lilleputtland.

Konklusjonene er derfor: glem det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.