NMJ Di8 - trekkraft |
Post Reply |
Author | |
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 januar 2013 at 11:43 |
Hei!
Jeg har omsider fått tatt i bruk mine to Di8'er fra NMJ, 709 og 710. Syns de trekker litt dårlig, men kun dersom ende 2 går foran. Med ende 1 i front trekker de det meste.. Noen som har opplevd noe lignende? Evt. har gjort noe for å få bedre trekkraft på disse lokene? :-) |
|
MvH
Thomas Olsen |
|
Ubbehuggkubbe
Nykommer Joined: 04 juli 2012 Location: Sverige Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det är nog inte kraften som saknas,utan vikten.Jag har flera lok från både Roco och Jeco som i orginalskick inte har klarat lite tyngre tåg,speciellt i motlut.Detta går som regel att bota med två åtgärder.För det första:Behövs det ytterligare någon drivaxel med slirskydd?I så fall får man byta en "blank".Men det vanligaste botemedlet är mera vikt.Jag tillverkar egna vikter av blyplåt.Dessvärre är det inte lätt för privatpersoner att köpa blyplåt i Sverige av miljöbestämmelser.Jag vet inte hur det är i Norge.Jag köper av en gubbe som vet vad jag använder det till.I annat fall kan man använda balansvikter till bilhjul eller blysänken från en sportfiskeaffär och tillverka av.Kolla bara att kåpan går på plats och att man inte låser boggiernas vridutrymme.Lycka till.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |