Gammel Lima 12V |
Post Reply |
Author | |
Trond Drammen
Nykommer Joined: 08 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 november 2011 at 19:27 |
Har fått en del gammel Lima etter en bestefar.
Dagens system er jo 16V, mens her har jeg fått 7 Lok og et par vogner med lys som er 12V. Er det noen som kan svare på om det er en enkel sak å få disse lokene over på 16V, og hva som skal til. Da det er 1 svensk RC2, og et NSB EL14 kunne jeg tenkt meg å sette digital decoder i disse, og bruke dem på banen jeg skal bygge. Blir så mye styr hvis jeg skal bygge eget spor for 12V. Resten av lokene er tyske og østeriske, så de har jeg ikke tenkt å gjøre noe med. Håper noen kan gi et svar, en stakkars amatør forstår.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dagens "standard" for analog DC er fortsatt 0-12V til lokene. Så er det vanlig at en bruker 16V AC til magnetartikler (veksler, avkoblingsskinner etc.). Mulig Märklin (analog) bruker 16V til lokene, men det er AC og et helt annet system, og slettes ikke "dagens". DCC-dekodere kan du derfor fint bruke med Lima. Selv om digital-forsyningen gir betydelig mer enn 12V, sørger dekoderen for å regulere ned spenningen til motoren. Spenningen til lamper kan imidlertid være et problem, men det kan fikses om dekoderen kan dimme dem ned. Lamper til belysning i vogner, som er koblet direkte, kan man risikere å måtte bytte til en høyere merkespenning, om man ikke setter inn en passende seriemotstand. |
|
Trond Drammen
Nykommer Joined: 08 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da får jeg prøve å sette inn dekoder i det ene loket og se hva som skjer. Regner med at hvis jeg bruker nyere pærer så tåler de spenningen, eller at det kan settes inn en motstand før pæra?
Ellers får jeg takke for svar
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |