MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Lage" egen transformator
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Lage" egen transformator

 Post Reply Post Reply
Author
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Lage" egen transformator
    Posted: 22 juni 2013 at 14:02
Hei,

Tenkte jeg like gjerne kunne lage en egen tråd for mitt tema da spørsmål osv begynte å spore av fra tråden kjent som "vippebryter"

Jeg har da tenkt å "lage min egen transformator" til togbanen min, men siden jeg er sær vil jeg ikke ha en standard trafo som ser ut som noe som er ment plassert midt på gulvet på gutterommet.


ikke veldig passende å ha på stueveggen syntes nå jeg..



Syntes heller elko sine veggbokser for dimmere og lysbryter ser mer innbydende og delikat ut..

Siden jeg egentlig ikke har noen peiling på elektro som sådan så slaktet jeg like gjerne en nesten ubrukt mcr railmaster transformator(det første bildet)slik at alle de nødvendige komponentene jeg trenger til min hjemmelagde trafo er bygget for å passe sammen. Railmaster sin trafo har en del ekstra strøm forsyninger som jeg ikke har noen anvendelse for, så disse er da fjernet for å ha minst mulig ledning "spagetti" å se på.

Prosjektet har kommet nokså langt på vei og jeg har nå begynt å kjøpe inn deler for å få i stand veggtrafoen min. Blir så klart en del mikk for å få det til, feks må nok selve strømtransformatoren bygges inn i en lokstall eller noe da den blir vanskelig å få pressa inn i elko matriellet(og det sikkert ikke er så bra å ha komponentene liggende for trangt)

Det som blir liggende i veggboksen er kun potentiometeret (orginal fra railmaster),et kretskort og en vippebryter.

Spørsmål 1: Siden vippebryteren har sett sine bedre dager og fortrinnsvis er rød (og ikke hvit) skal denne byttes ut med en uorginal del. Skal den nye vippebryteren være double throw eller single throw? Hva med single pole vs double pole? Jeg vet at den orginale bryteren har 6 "bein" som er loddet fast i et kretskort og det ser ut som det ikke finnes single pole brytere med 6 bein, betyr dette at jeg skal ha double pole,eller har jeg bare ikke sett riktig steder?


Spørsmål 2: potentiometeret var skrudd fast i en metalplate som man ser på bildet under.

Hva er formålet med denne plata bortsett fra å gi et stabilt skrufeste for poten? Og hva er "antenna" som stikker opp omtrent på midten av plata øverst?





Noen som har sett noe slikt før som kan forklare hva denne "klossen" har for slags oppgave? Det er smørt på noe hvit pasta mellom den svarte klosse og alu plata..

Skal så klart lodde fast ledningene og korte ned/forlenge de der de trengs, men er fint med litt fleksibilitet nå i start fasen.

Håper noen har peilingErmm
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2013 at 16:54
"klossen" gjetter jeg på er selve spenningsregulatoren, og metallplata er kjøleribbe. Pastaen er der for å bedre varmeledningen fra spenningsregulatoren til kjøleribben.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2013 at 18:11
En slik Elko-dimmer er ikke egnet til å regulere MJ med!
De fleste slike dimmere må ha en grunnlast for å virke. Dessuten er dette 230VAC-dimmere og ikke for 12-14VDC som MJ bruker.
Slike Elko-dimmere har ofte bare 2 ledninger og kobles i serie med den kretsen som skal dimmes. Derfor er de avhengige av en minimum- og maksimumsbelastning.
Du må uansett ha en trafo (for å få galvanisk skille med lysnettet), en likeretter mog polvender. - Ikke tro at du kan bruke trykkappen i Elko-dimmeren som polvender for å skifte kjøreretning.
 
Jeg anbefaler deg heller å sette den kjøreregulatoren som du har, pent isammen og bruke den videre i originalutførelse (uten at du har god greie på elektronikk og elsikkerhet)! :-)
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 00:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En slik Elko-dimmer er ikke egnet til å regulere MJ med!
De fleste slike dimmere må ha en grunnlast for å virke. Dessuten er dette 230VAC-dimmere og ikke for 12-14VDC som MJ bruker.
Slike Elko-dimmere har ofte bare 2 ledninger og kobles i serie med den kretsen som skal dimmes. Derfor er de avhengige av en minimum- og maksimumsbelastning.
Du må uansett ha en trafo (for å få galvanisk skille med lysnettet), en likeretter mog polvender. - Ikke tro at du kan bruke trykkappen i Elko-dimmeren som polvender for å skifte kjøreretning.
 
Jeg anbefaler deg heller å sette den kjøreregulatoren som du har, pent isammen og bruke den videre i originalutførelse (uten at du har god greie på elektronikk og elsikkerhet)! :-)


Vet så klart det da vettuWink hvis du leser min heller lange anecdote ser du at jeg skal bruke potentiometeret fra railmaster trafoen...skal ikke bruke noe av elektronikken til elko..

Tom


Edited by icefighter35 - 23 juni 2013 at 00:34
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 00:38
Originally posted by eika eika wrote:

"klossen" gjetter jeg på er selve spenningsregulatoren, og metallplata er kjøleribbe. Pastaen er der for å bedre varmeledningen fra spenningsregulatoren til kjøleribben.


hmm..er det denne du sikter til?(potentiometer/variabel resistor)

Det er i såfall ikke den jeg mente med "klossen", men måtte bruke det ordet da jeg ikke vet hva det faktiske uttrykket er.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 10:54
Jeg oppfattet det "kretskortet" du skulle ha i dimmeren som at det var Elko sitt!
 
Det er bra at du ikke "eksperimenterer" med 230V uten å ha grunnleggende kunnskaper i elsikkerhet! ,-).
 
Trolig er det en effekttransistor som er i "klossen" på bildet? Det er ikke en regulator i vanlig forstand.
- Mener at denne kontrollen har pulset strøm og ikke justerer spenningen (på samme måte som elektronikken i dekodere gjør). Sjekk at pulsrepetisjonsfrekvensen er tilstrekkelig stor (> 18 kHz) dersom du skal bruke kontrolleren på klokkeankermotorer.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 11:37
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:


Spørsmål 1: Siden vippebryteren har sett sine bedre dager og fortrinnsvis er rød (og ikke hvit) skal denne byttes ut med en uorginal del. Skal den nye vippebryteren være double throw eller single throw? Hva med single pole vs double pole? Jeg vet at den orginale bryteren har 6 "bein" som er loddet fast i et kretskort og det ser ut som det ikke finnes single pole brytere med 6 bein, betyr dette at jeg skal ha double pole,eller har jeg bare ikke sett riktig steder?

HVis den har 6 tilkoblingspunkter, er det en double trow. Singel pole med 6 tilkoblingspunkter gir ingen mening. 1-polet med vippe trenger 3 tilkoblingspunkter, 1 "inn" og 1 "ut" for hver av vippealternativene. 1-polet trenger har altså 3 tilbolbingspunkter, 2-polet har 6. Men dersom bare tre av tilkoblingspunktene er benyttet, kan det hende at du likevel greier deg med en 1-polet.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 11:47
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

hmm..er det denne du sikter til?(potentiometer/variabel resistor)

Det er i såfall ikke den jeg mente med "klossen", men måtte bruke det ordet da jeg ikke vet hva det faktiske uttrykket er.
 
Jeg siktet til det som var synlig på bildet du brukte når du lurte på om noen kunne fortelle deg hva tingene der var........
 
 
Hvorfor du nå tar et helt annet bilde og lurte på om det var innholdet i det nye bildet jeg snakket om har jeg litt vondt for å forstå, men jeg mistenker at det skyldes at jeg skrev "spenningsregulator" og du faktisk tror at det er potmeteret du nå har avbildet som er spenningsreguleringen, hvilket det ikke er...
 
 
Sier som Kjell; Skru boksen pent sammen og la den være til du har lest noen flere bøker om elektronikkWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 12:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg oppfattet det "kretskortet" du skulle ha i dimmeren som at det var Elko sitt!
 
Det er bra at du ikke "eksperimenterer" med 230V uten å ha grunnleggende kunnskaper i elsikkerhet! ,-).
 
Trolig er det en effekttransistor som er i "klossen" på bildet? Det er ikke en regulator i vanlig forstand.
- Mener at denne kontrollen har pulset strøm og ikke justerer spenningen (på samme måte som elektronikken i dekodere gjør). Sjekk at pulsrepetisjonsfrekvensen er tilstrekkelig stor (> 18 kHz) dersom du skal bruke kontrolleren på klokkeankermotorer.



ok, vet ikke hvordan jeg får sjekket om pulsrepetisjonsfrekvense er stor nok, men burde den ikke være det når delen kommer fra railmaster trafoen som er bygget for formålet uansett? Hvor viktig er selve aluminiums plata den er festa i? Hvis jeg måler med voltmeteret så er alle 3 lederene som er loddet på klossen i kontakt med plata.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 12:10
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:


Spørsmål 1: Siden vippebryteren har sett sine bedre dager og fortrinnsvis er rød (og ikke hvit) skal denne byttes ut med en uorginal del. Skal den nye vippebryteren være double throw eller single throw? Hva med single pole vs double pole? Jeg vet at den orginale bryteren har 6 "bein" som er loddet fast i et kretskort og det ser ut som det ikke finnes single pole brytere med 6 bein, betyr dette at jeg skal ha double pole,eller har jeg bare ikke sett riktig steder?

HVis den har 6 tilkoblingspunkter, er det en double trow. Singel pole med 6 tilkoblingspunkter gir ingen mening. 1-polet med vippe trenger 3 tilkoblingspunkter, 1 "inn" og 1 "ut" for hver av vippealternativene. 1-polet trenger har altså 3 tilbolbingspunkter, 2-polet har 6. Men dersom bare tre av tilkoblingspunktene er benyttet, kan det hende at du likevel greier deg med en 1-polet.


Takk for et informativt og posetivt svar , da er det altså en double pole double throw bryter jeg skal ha.

Takk


Edited by icefighter35 - 23 juni 2013 at 12:38
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 12:21
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

hmm..er det denne du sikter til?(potentiometer/variabel resistor)

Det er i såfall ikke den jeg mente med "klossen", men måtte bruke det ordet da jeg ikke vet hva det faktiske uttrykket er.
 
Jeg siktet til det som var synlig på bildet du brukte når du lurte på om noen kunne fortelle deg hva tingene der var........
 
 
Hvorfor du nå tar et helt annet bilde og lurte på om det var innholdet i det nye bildet jeg snakket om har jeg litt vondt for å forstå, men jeg mistenker at det skyldes at jeg skrev "spenningsregulator" og du faktisk tror at det er potmeteret du nå har avbildet som er spenningsreguleringen, hvilket det ikke er...
 
 
Sier som Kjell; Skru boksen pent sammen og la den være til du har lest noen flere bøker om elektronikkWink





Beklager misforståelsen  som oppstod, men var altså ikke vondt ment..
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 12:39
Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage sin egen trafo og kjøreregulator. Det finnes i såfall sikkert andre trafoer enn den du har som enkelt kan deles opp og monteres i fronten på anlegget ditt.

Poenget må vel være at du monterer alle delene bak et frontpanel, og bytter knottene på framsiden med noen som ser litt penere ut.

Men, siden du ikke er helt sikkert på hvordan alle elektrokomponentene virker, er det nok best å holde seg unna. Skru på lokket igjen, og bruk heller den gamle trafoen til å teste lokene manuelt.


For øvrig skjønner jeg heller ikke logikken med å kjøre analogt lenger. Skaff deg heller en digital sentral som kan betjenes med en smart-telefon-app. Da trenger du ingen knapper foran på anlegget i det hele tatt.

Da kan ungene også kjøre togene. De skjønner sånt mye bedre enn oss gamle gubber.
mvh Harald
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 13:45
Originally posted by Harald Harald wrote:

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage sin egen trafo og kjøreregulator. Det finnes i såfall sikkert andre trafoer enn den du har som enkelt kan deles opp og monteres i fronten på anlegget ditt.

 
Engelske Gaugemaster f.eks. leverer ferdige kjørekontrollere for innfelling de. Bare å felle den inn på passende plass, koble til 16VAC inn og to ledninger til sporet så er det klartSmile
Vet det har ligget noen gaugemaster-regulatorer på Hobbytrain før hvertfall. Er noen interessert kan det være verdt å sjekke med Morten der om han fortsatt har noen igjen på lagerSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 13:54
Originally posted by Harald Harald wrote:

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage sin egen trafo og kjøreregulator. 

Ikke? Er det ikke slik vi oppdager og tilegner oss noe nytt? Å åpne og se hva som er inni, og så eksperimentere litt med det, og kanskje fortsatt få det til å virke, er da en metode de fleste av oss bruker for å vinne nytt kunnskapsland. Om det alltid er så "nyttig", er en annen sak. Men hvis vi bare skulle gjøre det som mest effektivt og nyttig her i livet, ville livet vært temmelig kjedelig.
Svein S
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 15:46
Mitt innlegg var vel et tips til trådstarter - som kanskje har valgt en litt vanskelig løsning ut fra elektrokunnskapene.
Kanskje tipset fra eika gir en god løsning.

For øvrig syntes jeg alltid det var spennende å skru opp og sjekke innholdet i diverse utstyr i mine yngre dager. Dog ikke alltid med det resutatet at tingen virket etterpå.
mvh Harald
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 00:12
Jøss, her var det mye svadasvar.
Lite galt kan skje ettersom du kun skal forlenge kablene fra poten og bryteren for å få den innfelt i veggen.
Ikke bry deg om frekvensen, den blir ikke endret av å forlenge et par kabler....
Kjørekontrollen din vil fungere til samme bruk som før.. :)
Alu-plata du spør etter er kjøleribba til spenningsregulatoren ("klossen"), den blir varm under bruk så den trenger noe som leder vekk varmen.

Bryteren er en to-pol. Sjekk om den originale har tre punkter den stopper på (on-off-on) eller to punkter (on-on), så vet du hva du skal bestille.
En skyvebryter er dpdp med 6 bein. DualPoleDobbleThrow.
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 18:44
"Jøss, her var det mye svadasvar.
Lite galt kan skje ettersom du kun skal forlenge kablene fra poten og bryteren for å få den innfelt i veggen.
Ikke bry deg om frekvensen, den blir ikke endret av å forlenge et par kabler....
Kjørekontrollen din vil fungere til samme bruk som før.. :)"

Det vil vel helst gå bra, men det er ingen selvfølge at en kabel som styrer hastigheten med frekvensmodulasjon kan forlenges med flere meter uten at normal funksjon påvirkes pga. endret kapasitans i kabelen. Induktiv støy kan også bli en utfordring. Alt avhenger av om inngangen på kretskortet må defineres som høyohmig.

Bryterfunksjonen vil mest sannsynlig ikke bli påvirket.



TerjeB
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 20:37
Originally posted by TerjeB TerjeB wrote:

"Jøss, her var det mye svadasvar.
Lite galt kan skje ettersom du kun skal forlenge kablene fra poten og bryteren for å få den innfelt i veggen.
Ikke bry deg om frekvensen, den blir ikke endret av å forlenge et par kabler....
Kjørekontrollen din vil fungere til samme bruk som før.. :)"

Det vil vel helst gå bra, men det er ingen selvfølge at en kabel som styrer hastigheten med frekvensmodulasjon kan forlenges med flere meter uten at normal funksjon påvirkes pga. endret kapasitans i kabelen. Induktiv støy kan også bli en utfordring. Alt avhenger av om inngangen på kretskortet må defineres som høyohmig.

Bryterfunksjonen vil mest sannsynlig ikke bli påvirket.






skal prøve å få alt i en dobbel veggkappe så blir jo evt bare selve lednigen som går til skinnegangen som blir litt lang, uansett ikke mer enn noen meter, og det er jo ikke uvanlig på en modelljernbane med flere matingspunkt ?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 21:02
Da er vi tilbake til elsikkerhet igjen - om hele kontrollen med trafo skal monteres i en dobbelt veggboks?!
 
Det skal være avstand og tilstrekkelig isolasjon mellom primærside og sekundærside på slike apparater.
Slike apparater er heller ikke godkjent for fast installasjon men skal være pluggbare.
Godkjenning er gjort inklusive kapsling og kjøling.
- Om du skulle få en brann, vil en slik montering av 230V-komponenter være grovt uaktsomt - og følgelig kan man påregne avkorting av forsikringen.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2013 at 22:43
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da er vi tilbake til elsikkerhet igjen - om hele kontrollen med trafo skal monteres i en dobbelt veggboks?!
 
Det skal være avstand og tilstrekkelig isolasjon mellom primærside og sekundærside på slike apparater.
Slike apparater er heller ikke godkjent for fast installasjon men skal være pluggbare.
Godkjenning er gjort inklusive kapsling og kjøling.
- Om du skulle få en brann, vil en slik montering av 230V-komponenter være grovt uaktsomt - og følgelig kan man påregne avkorting av forsikringen.


Selve trafoen blir i en lokstall eller annen passe stor bygning i 1/87

Tom
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2013 at 07:38
Det stemmer at utgangen på kjørekontrollen ikke påvirkes av lange eller mange ledninger, så her er det bare nok kvadrat som teller.

Det vil vel helst gå bra med å forlenge ledningen til potmeteret også, men oppstår det "uforklarllige" driftsproblemer kan for lang avstand mellom kretskort og potmeteret som styrer hastigheten være årsaken.

TerjeB
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2013 at 17:26
For å ikke se helt nedslått ut kommer fortsettelsen her.

Selve vrideren var en nøtt da den selvsagt ikke hadde samme stamme som potentiometeret. Men med litt kløkt, boring, skruing og liming ble denne tassen skapt.



Når lokket som skimtes i bakgrunnen limes på, vil vriderknotten bestå av utrolige 20 deler totalt.




La fra meg vippebryter ideen og gikk for en mer "huselig" variant..lysbryter. Så klart ikke veldig billig i forhold til 5kr+gratis frakt fra kina, men i det minste litt mer hjemmekoselig(selve ramma og bryterknappen er ikke påmontert her, så ser litt nakent ut).







Enheten er testet og konstatert fungerende og ikke selvantennende.

Om en god stund, når alle nåværende utendørs husprosjekter, eukontroll mangellapper og kjelleropppussinger er ferdige, skal dere se den er montert på veggen ogsåSmile
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2013 at 21:04
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2013 at 16:46
Her synes jeg det lukter brannfare lang vei. Varme fra kjøleribba må ikke komme i kontakt med plast som lokstaller og annet brannfarlig materiale. Det må være god lufting rundt det som er varmt slik at det holdes så kjølig som mulig.

Enig i rådene om å skru igjen boksen og la den være og evt. Heller kjøre digitalt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2014 at 22:52
Komponenten bak kjøleribba er en tyristor, kan sammenlignes med en transistor, med basis, kollektor og emitter . Brukes til å styre når strømmen får slippe i gjennom eller ei avhengig av om det legges spenning mellom den midtre og en av de andre pinnene, om jeg ikke husker feil. Siden den er til effekt bruk generer den en del varme, derfor benyttes kjøleribba og pastaen. Du vil vel også ha behov for dioder som bro-kobles for likeretting. Bygde en slik sak for noen år siden. Har dessverre ikke lenger hverken kretstegningen eller strømforsyningen. Uansett morsomt å fikse slikt selv, men glem ikke at det kan være brannfarlig å tukle for mye med slikt på egenhånd. Det koster ikke så mye å kjøpe slikt ferdig lenger. Ville i hvertfall ikke montert min strømforsyning i veggen.

Edited by Skiftetraktor - 19 april 2014 at 22:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.