Vigdis bygger Billy |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pent bygget!!
Hva er det hun ikke er fornøyd med mht. lakkering? - Den ser meget proff ut på bildet! - Husk at ved bruk, så ser ikke loket så "shiney" ut. Jeg vil anbefale å legge et tynnt pakningspapir mellom kjelen og kledningen. Det isolerer, slik at loket holder bedre på varmen - og lakken blir ikke like utsatt for varme. Jeg bruker det tynneste pakningspapiret til Biltema. Pakningspapir tåler olje og temperatur. - Ellers er det lett å skrape i lakken når man monterer kjeleringene. Her er forbehandling av de etsede kantene med fil viktig. - Om de ikke avrundes, så blir det gjerne noen merker i lakken. Ser at sleideskapet er åpnet for justering av sleidene. Dette - og innstilling av eksenterarmen er den mest kritiske operasjon for å få til en velfungerende modell. - Jeg tror at jeg brukte like mye tid på å justere styringen som jeg brukte på å bygge hele loket. Her lønner det seg å være pirkete. - Gjør dere alt riktig, blir loket så kraftig at "det spinner på flat mark (eller skinnegang)" i alle hastigheter! |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel overflaten hun ikke er helt fornøyd med, den er litt for knudrete syns hun. Hun vil prøve en gang til, fjerne alt og grunne på nytt, deretter pusse grunningen litt før hun lakker blått.
Takk for tipset om pakningspapir, det hadde ikke vi tenkt på. Hun har igjen to kjeleringer, disse skal pusses litt først ja. Nå virker det som det dessverre ikke blir noen oppfyring i dag likevel. Oppdaget at skruen på toppen bakerst på kjelen har litt dårlige gjenger, så vi får ikke skrudd den helt ned. Må nok rense gjengene der men vi har ikke noe gjengesett..! Forøvrig lurer vi på om vi må bore og sette i låsesplinten på kranken -før- vi fyrer opp og testkjører, eller om det kan vente til etterpå? Usikker på om den holder seg på plass bare ved hjelp av skruen som sitter der nå. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes at overflaten var fin den, så personlig hadde jeg ikke brydd meg om det! - Kanskje et lag med klarlakk vil jamne dette - om man bryr seg?
Det går an å testkjøre uten å sette på plass låsepinnene i kranken. Jeg testkjører gjerne først på luft. - Husk å ha litt smøreolje i sylinderne først, gjerne i sleideskapet før dette lukkes. Bruk "vanlig" tynn olje - om det skal kjøres på luft. Sylinderoljen har en for høy viskositet til at alt fungerer bra ved luftkjøring. Den er beregnet for ca. 120 grader. (Man risikerer at flatsleidene "henger" og ikke tetter helt). - Er man fornøyd med hvordan loket oppfører seg på trykkluft, så kan det fyres opp. Det er lettere å kunne korrigere saker og ting når loket er kalt - og ting blir sjeldent bedre på steam enn på trykkluft (dersom man ikke allerede har brukt sylinderolje). Billy er grei å kjøre oppsatt på 2 klosser - mens "fully sprung"- lok helst bør kjøres på rullebukker (vekt på hjulene). Jeg bruker en kompressor til airbrush til slik kjøring og kobler den til med en nippel i vannpåfyllingspluggen. Gjerne kjør med lavt trykk og se om alle bevegelser er jamne - og ikke minst at det ikke er dødpunkt. (Rettet skrivefeil) Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:17 |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror du ikke den lille rakkeren fyrte på første forsøk!
Her er en liten video fra første kjøring på kjøkkenbenken nå nettopp, fortsatt endel justering som må til men nå er vi godt i gang: |
|
Min hjemmeside |
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Imponerende flott, får nesten lyst til å lete frem den gamle dampmaskinen fra barndommen
|
|
HaZach
Medlem i MJF Joined: 24 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
Toppers Vigdis!
Nå skal vi snart å kjøre med selvbygde lokomotiver. Mvh Hans Zach |
|
Mvh. Hans Zach.
Ha en god MJ-dag |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Etter gjentatte runder med teskjøring under kjøkkenvifta, justering og ny testkjøring osv., var det omsider på tide med en skikkelig kjøring på skinnegang. Her er en video fra første kjøring ute i strålende påskesol i dag, med ganske sur vind innimellom:
|
|
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Da var Billy nok en gang demontert og klar for ny lakkering, forhåpentligvis for siste gang. Krankene er boret og låsesplintene montert, slik at evt justering bør bli minimal når loket settes sammen igjen. Vigdis var omsider fornøyd når vi testkjørte og sammenlignet med George, og Billyen faktisk hadde penere gange enn det fabrikkbygde loket
Vi observerte imidlertid et litt merkelig fenomen da loket ble demontert; Både lakk og sinkgrunning hadde løsnet fra ramma og satt igjen på innsiden av sylinderhusene da disse ble tatt bort, samtidig var det omtrent håpløst å fjerne grunningen fra resten av ramma med aceton mens lakken enkelt gikk bort. Noen som har en forklaring på dette, er det kanskje varmen fra sylinderne som har fått grunningen til å løsne akkurat der..? |
|
Min hjemmeside |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |