stigning |
Post Reply |
Author | |
crg-ken
Nykommer Joined: 04 august 2011 Location: norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 august 2011 at 14:48 |
Hei folkens!
Helt fersking her:) Driver å planlegger en bane igjennom huset, med både 1 og 2 etasje.. problemet mitt er foreløpig trappa. Skal kjøre 45mm spor, 1:22,5. hvor bratte bakker kan jeg kjøre? Hilsen Ken |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden du skal ha innendørs bane, har du vel ikke tenkt å kjøre live-steam på den?
Mht. LGB kan du faktisk bygge ganske bratt! Tannhjulsbaner fra LGB med sveitsisk forbilde klarer stigninger på rundt 1:4.
Trappen har vel noe rundt 1:1,5 om den ikke er bratt?
Adhesjonsdrift bør begrenses til rundt 1:10 om du kjører med gummiringer på noen hjul.
Live-steam bør ikke ha større stigning enn 1:25. Det samme for materiell uten gummiringer.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Generelt kan man vel si at skalaen spiller liten rolle, så fremt man holder seg til samme type adhensjons"middel". Hefteringer øker friksjonen, men ellers kan man gå ut fra at man bør bruke samme stigninger som i 1:1.
|
|
Svein S
|
|
crg-ken
Post Options
Thanks(0)
|
ingen live-steam nei, kun elektrisk.
ingen spesielt bratt trapp heller:)
Takker for gode svar, da har jeg litt å gå utifra:) nå blir det testing |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du får gjøre som i virkeligeheten; starte på stigningen en god stund før "trappa"
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helix er jo også en mulighet dersom man skal heve/senke banen vesentlig.
|
|
Svein S
|
|
crg-ken
Post Options
Thanks(0)
|
Helix..? har du noe mer info om det?:)
Edit: Søkte litt så fant jeg svaret:) Helix kan være en mulighet ja:) Edited by crg-ken - 08 august 2011 at 21:28 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |