MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nils Gullhav og Narvesen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nils Gullhav og Narvesen

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nils Gullhav og Narvesen
    Posted: 25 mars 2008 at 18:05
Hyggelig og inspirerende lesning på flyet Østover fra Bergen i dag.  Narvesen hadde et annonsebilag i Dagbladet der de promoterte mange av sine magasiner.  Også hobbytidsskriftene hadde fått sine sider, og på to av dem får Nils Gullhav presentere sitt digitalstyrte anlegg.

Takk Nils: ikke bare for et innblikk i din vinkling på MJ hobbyen, men også fordi du promoterer MJ-bladet og mjf.no i artikkelen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2008 at 20:08
Takk for hyggelige ord.

For intreserte ligger det også her: http://narvesen.no/pdf/Narvesen_Komplett_Low.pdf

Hilsen NilsSmile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 00:50
Interessant artikkel! Der
 står det blant annet at Nils var den første som drev med digitalstyrt modelltog i landet. Det kunne vært artig å vite når du startet med dette, Nils, og hva det her menes med "digitalsrtyrt modelltog"?
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 07:00

Hva som er trykt er ikke alltid det som er blitt sagt.

Det står også at anlegget er det største i Norge. Noe det ikke er.

Men det største mest tekniske mobile pc styrte anlegg er det.

Jeg var en av de første som begynte med digitalkjøring via pc i Norge - er korrekt tekst.

Men det blir flisespikking. Det var ikke mange som viste noe om s-88 og interface for 16-18 år siden i dette kongeriket. Og da gikk com på 600 baud….. ikke mye fart den gang nei.Confused

Stygt å spørre om dette med tid. Det får en til å tenke på hvor fort dette livet egentlig går.Shocked

Jeg har en datter på 15. Og det var noen år før det jeg begynte. Det gjorde det lettere å fortelle når jeg begynte. Hadde jeg ikke hatt det, hadde jeg vel sagt en 10 års tid

Hilsen NilsSmile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 10:55
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Jeg var en av de første som begynte med digitalkjøring via pc i Norge - er korrekt tekst.

Men det blir flisespikking. Det var ikke mange som viste noe om s-88 og interface for 16-18 år siden i dette kongeriket. Og da gikk com på 600 baud….. ikke mye fart den gang nei.Confused

Da startet vi omtrent på samme tida. Men baud-problematikken var ukjent for meg i starten. Jeg ble inspirert av Bruce Chubbs artikkelserie i MR som startet i 1985 der han beskrev hvordan koble PC til MJ-anlegg ved å bygge egne hukommelseskort som ble satt rett inn i PC-en som en minneutvidelse. Ved å foreta direkteadressering til minnet, kunne man styre signaler, vekseler mm, og lese av hvor toget befant seg hen via Chubbs Optimal Detector, en videreutvikling av Linn Wescotts Twint-T-detektor. De første testene ble gjort i 1986 og Rørosanlegget mitt (1989-1992) hadde på slutten full PC-styring også av lokomotivene ved at regulatorene var PC-styrt, samt at togene ble kjørt slik at de krysset der det var optimalt ut fra beregninger programmet gjorde.
Systemet ble videreført på Gardermobaneanlegget, men da var PC-ene blitt så raske at man gikk over til serielt grensesnitt og ikke parallelt, og da kom for så vidt baud-problematikken inn via RS232-porten. Det som var tidsbegrensningen var likevel programmet (kompilert Pascal-kode) som overvåket og styrte banen. Jeg oppnådde en lese/skrivefrekvens på ca 7 i sekundet, men det var godt nok. Det var ikke så langt toget beveget seg på 1/7 sekund.
DCC er imidlertid et foreløpig ukjent landskap for meg.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 12:28
Artig å lese at Nils ikke er særlig interessert i tog og bare har 70-80 lokomotiver ... Ikke særlig interessert...

Jeg er nok ikke særlig interessert, jeg har bare 8, alt medregnet.
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 22:50
Finnes som pdf på www.narvesen.no.  se nede på venstre side.  Fin artikkel.
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.