MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lys til byggebordet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys til byggebordet

Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys til byggebordet
    Posted: 07 desember 2008 at 01:49
Hei

Er gått lei av ustabile billiglamper. Har tenkt å investere i s.k. lupelampe. Men også de finnes i alle prisklasser, fra 400 til over 5000. Her oppe i lille Narvik er det dårlig med muligheter til å prøve ut de forskjellige, så hvis noen vil bidra med egne erfaringer, så Big%20smile

Lyskilde, varmeutvikling, fargetemperatur og slikt er greit beskrevet i spesifikasjonene. Dioptrer og diameter på forstørrelsesglasset likeså. Men det som er umulig å se/lese seg til er hvor mekanisk smidige og samtidig stabile de er. Ønsker meg en lampe der jeg bare kan ta tak i hodet og uten å bruke makt dra det dit jeg vil, vinkle det slik jeg vil, og så så står det der, uten at jeg må vri til strammeskruer og slikt.

En gang for lenge, lenge siden hadde min far en sånn sak fra Luxo, med kraftige, utenpåliggende fjærer som holdt lampehodet på plass og i balanse. I dag finner jeg en avskalling fra Luxo som heter Ledu som har samme (gamle) konstruksjonen.

Antar Luxo også i dag holder mål, særlig til den prisen de skal ha.

Rimeligere alternativer finner jeg hos Enkel hverdag og hos Blindes hjelpemidler...

Clas Ohlson (som åpnet forretning i Narvik torsdag - HURRA) kjøper jeg ikke flere lamper av.

Men altså, noen som vil dele av sine erfaringer, anbefalinger eller styr unna, så blir jeg glad.

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 11:41
Dette er ikke et direkte svar på spørsmålet ditt men et tips.

Jeg har selv prøvd slik lupe-lampe, riktig nok av den billige sorten og var ikke fornøyd.

Bruker nå hodelupe av typen OptiVISOR sammen med godt lys og er mye mer fornøyd med det. Jeg synes det er lettere å arbeide når ikke alt skal gjøres rett under lampen. Etter hvert måtte jeg kjøpe en til madammen også, da hun ble så begeistret etter å ha lånt den til forskjellig håndarbeid.

Du får den hos Stavanger Lokomotiv- og Vognfabrikk: http://www.slvf-ans.com/

Petter

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 13:36
Jeg har arvet en solid Luxo lupelampe som jeg bruker, men det blir til at den kun fungerer som lampe.
Jeg har prøvd å arbeide "gjennom" den, men det blir litt for krøkkete og den er mer i veien enn den gjør nytte synes jeg, så jeg bruker også kun OptiVisoren som Petter anbefaler.
Men dette var vel heller ikke noe direkte svar på ditt spørsmål Terje, men heller en bekreftelse på det det Petter sierEmbarrassed

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 15:24
Hei!

Jeg har en billiglampe på mj-rommet og en dyr en på verkstedet mitt. Det rare er at jeg er godt fornøyd med begge lampene!Thumbs%20Up Den største forskjellen er at den dyre har et hengslet lokk over lupa.

MVH, Tom

Edited by rosenblad - 07 desember 2008 at 15:26
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 16:20
Og det lokket er viktig hvis lampen står i nærheten av et vindu!
Hvis solen skinner gjennom vinduet på lampen blir den til et brennglass og kan antenne brann. Jeg har sett et eksempel hos et eldre par hvor kona brukte en slik når hun broderte og glemte lokket da hun var ferdig. Det svimerket i stueveggen kunne ført til en alvorlig brann men ble heldigvis oppdaget i tide.

Petter
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 17:06
Hei Petter!

Takk for den! Det med brennglass effekten hadde jeg helt glemt, og jeg som har sydvendt vindu på verkstedet!

MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 13:00
Mottatt mail fra ELFA, hvor de bl.a. har følgende produkt på "tilbud":

82-975-19

Dersom den er brukbar eller bedre, er hvertfall prisen god....

Ha en fortsatt glitrende dag.

MM
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 16:32
Jeg har en Luxo-lampe som jeg har hatt i 10 år nå. Denne er helt prima til byggebordet! Luxo har 2 forskjellige lamper og 2 forskjellige armlengder til disse. I tillegg finnes forskjellige luper (brennvidde) til disse utgaver.
Den ene lampen er firkantet og med 2 små lysrørslamper på hver side og den "tradisjonelle" som er rund med et sirkelformet lysrør.
På jobb har jeg den firkantete med kort arm og hjemme den runde med lang arm. Det kan bli hipp-som-happ hva man velger. Personlig synes jeg det er greiest med den lange armen da jeg med denne alltid kan få lupen i optimal posisjon.

Har også kjøpt og prøvd hodelupe av den typen som er vist over. Synes ikke den gir ønsket komfort så den er mest "veggpryd".

Husk at det som regel ikke er nok lys i en lupelampe til å dekke behovet når du er 50+. Lyset i lupelampen kommer derfor i tillegg til normal arbeidsplassbelysning.

Kjøpte for mange år siden en "billig" svensk lupelampe. Den holdt ikke mål overhodet!

Edited by Kjell H. - 11 desember 2008 at 21:14
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 17:43
Hei alle

Takk for innspill, utspill og erfaringer. Deler Kjell Hs erfaring med hodelupen, det blir for tungvint for måten jeg jobber (dvs ustrukturert..).

Morten Ms Elfa-lampe trodde jeg først gikk direkte i kategorien "svensk og billig". Men den har altså strekkfjærer til nederste leddet, som holder den stabil, slik som Luxo har.

Sjekket mer på Elfa og fant denne:

Tre ganger så dyr, men med (nesten) kantløs overgang fra lupe til ikke-lupe. Det må man ellers opp i de dyre Luxor-modellene for å finne. Tiltaler meg veldig.

Skal være OBS på det med lysstyrken. Alle blindeforbundets lamper har gode ytelser i så måte. Mer erfarne og troverdige lumpelampetestere får man vel ikke...

Æ må tænke

Edited by Terje Storjord - 11 desember 2008 at 17:43
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2008 at 21:20
Den lampen du har bilde av, Terje, er Luxo´s firkantede lampe med kort arm. Den er helt lik den jeg har på jobben. Konstruksjonen er stabil og fin men jeg synes armen er noe kort.
Det går sikkert bra om ikke byggebordet ditt er alt for stort?

Ellers har jeg en tilsatslupe til lampen på jobben for å kunne jobbe med SMD-kretser. Grei, hvis ikke normal forstørrelse rekker til - men du er da svært begrenset mht. objektets plassering.

Edited by Kjell H. - 11 desember 2008 at 21:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.