Helix i Drammen. |
Post Reply |
Author | |
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 november 2008 at 14:32 |
Sist fredag måtte jeg vente mesteparten av dagen i Hokksund - Drammen området. Jeg dro til Drammen for å besøke Hobby-Train, men da jeg kom dit fant jeg ut at de ikke åpner før 1500 og da ville jeg være på vei videre.
Siden jeg kjørte bil ble det ikke så mange drammer i timen men desto flere timer i Drammen .
Turen gikk til Spiralen og Spiraltoppen for å nyte utsikten og lufte hunden. På vei ned igjen gjennom den kjente tunnellen slo det meg at dette ikke er en spiral men en helix. Hvorfor kaller de det da for Spiralen? Jeg undres .
Spiraltoppen i Drammen: http://no.wikipedia.org/wiki/Spiraltoppen
Spiral og helix: http://no.wikipedia.org/wiki/Spiral
Det blir vel ikke godt mottatt hvis jeg foreslår å døpe dem om til "Helixen" og "Helixtoppen". Men det var artig å kjøre bil i en helix igjen, skjer som regel ellers i diverse parkeringshus.
Litt utsikt fra "Helixtoppen" i Drammen:
Petter
Edited by traiNman - 27 november 2008 at 14:37 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Folks matematiske presisjonsnivå er nok ikke alltid særlig presist. Vi diskuterte på jobben i lunsjen i dag forskjell på oval og ellipse, og mange var overasket over at ikke det var synonymer.
Helix er nok en anglisme, men jeg husker vi hadde en diskusjon om dette da vi i NJK drev med det såkalte Hammersborganlegget tidlig på 1970-tallet. Noen sa kjapt "spiral", men vi ble stående ved å kalle det for "skrue". Ordet "helix" kan jeg ikke huske var nevnt i det hele tatt. Men gjengene på en maskinskrue går som en helix, så det er samme sak. |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og med på bildet har du hvertfall fått togsettene 72.12, 72.23, 72.31 og 69.04
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
Samme tematikk har man innen fjærer på biler. Veldig mange mener de har spiralfjærer på bilen, mens de i virkeligheten har skruefjærer.
Når det gjelder spiralen, så mener jeg å erindre at den ikke har en veldig symetrisk form. Den er vel i beste fall en noe skjev skrue?
|
|
Magne
|
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Matematisk er det ingen ting i veien for at en ellipse og en oval kan ha samme form, men en oval er ikke nødvendigvis en ellipse. Derimot er en ellipse bestandig en oval, med mindre det er en sirkel. Ingen grunn til å gå rundt og huske på sånt
|
|
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
Slike ting er viktig .
Når man kjører i Spiralen i Drammen virker den temmelig rett.
Det er forresten en fin opplevelse både å kjøre den og å nyte utsikten fra toppen. Kan absolutt anbefales hvis du er på de kanter!
Petter
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
En tur i skogen der kan og anbefales. Er gode turveier innover i området der. Har gått turmarsj der tidligere
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
Næmmen... Utplasseringsjobben =)
Sett på makan. Kansje jeg må drasse meg opp på "Spiralen" jeg også... Er det noen bommer eller noe sånt? Vet du stigningsgraden på bakkene opp? -Jonas |
|
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
Det koster kr 20,-å kjøre bil opp og der er bom eller faktisk en dør som åpner seg. Man betaler i automat som også tar kredittkort. Tviler på at det er lov å gå i tunnellen.
Tunnellen er 1650 meter lang og tar deg fra 50 til 213 m.o.h. Det skulle vel gi en stigning på ca 1:10.
Mer om spiralen her: http://www.drammen.kommune.no/buskerud/drammen/drammenk.nsf/932db17d668fff70c12569370027a098/865c5664b550449ec12571c7003b7f69?OpenDocument
Petter
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |