Hvilken epoke kjører du. |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 november 2009 at 10:56 |
Dette er et spørsmål til dere på forumet om hvilke epoke (eller tidsperiode) dere kjører, og hvorfor.
Selv er jeg litt usikker pr. dato. Nostalgien i meg ønsker perioden 1960-1980, krydret med spesielle modeller jeg ønsker å ha på anlegget utenom denne perioden, og da vesentlig eldre materiell.
En annen periode som interesserer meg er fra 01.01.2009 og fremover. Mye spennende nytt materiell har kommet de siste årene, og vil komme. Mye av dette er materiell i bruk i flere land, og vil muligens bli laget av store produsenter til en forhåpentlig grei pris.
Rettet tekst i siste setning. Edited by Sven Ole - 22 november 2009 at 11:27 |
|
SOHo
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å svare på spørsmålet ditt Sven Ole, så skal jeg gå over til en litt eldre periode. Så vil gå over til 1940-1980, med hoved inspirasjon fra 1960 tallet. Håper dette svarte på spørsmålet ditt
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tidsperioden jeg har valgt er moderne, dvs. fra ca. 2000 og frem til i dag med hovedvekt på jernbaneopperatører i Norge og Sverige. Blir mest på godssiden interessen ligger så lokparken og vognparken domineres av Cargonet, Green Cargo, Hectorrail, Tågåkeriet, Peterson rail, OBAS og Cargolink samt JBV og Baneservice, men også SJ og NSB i moderne tid er representert. Har også en del 80 og 90 talls materiel fra tidligere, dette selges eller lakkeres om/moderniseres. Er snart ferdig med omlakkering av 2 El 16 til Cargonet grå/sort 2212 og 2215. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Sven Ole, artig spørsmål det der.
Perioden min er litt flytende, men det blir fram mot overgangen til diesel (<1960) med hovedvekten bakover i tid. Jeg er veldig svak for damplok, og siden jeg aldri fikk oppleve de selv (født i 1972) vil jeg ha et anlegg hvor jeg kan være litt nostalgisk og gjenskape nettopp den tiden. Det er selve stemningen jeg er ute etter, ikke nødvendigvis et konkret forbilde eller en bestemt banestrekning. Ulempen med å modellere dampperioden i Norge er jo at det er få modeller tilgjengelig, og de som finnes er som regel dyre supermodeller i begrensede serier. Men det er sånt som man får ta med på kjøpet, jeg har jo vært heldig og fått tak i noen fine utgåtte modeller på bruktmarkedet også. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er det nok mange som har sine meninger..
Selv er det ganske flytende på hva eg kjøre. Er alt fra 1950 - 2009. Har liksom ikke noe spesifikt som eg har lagt meg på. Det er så mye flott på markedet både for det moderne og det "gamle". Er egentlig ikke så gla i disse "Vannkokerene" (Her har eg fått mange kommentarer på navnet).
Er mer Diesel og elektrisk på meg.
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Må man bare velge én epoke, og holde seg til den?
Opp gjennom årene har jeg anskaffet diverse norske hylle-modeller som til enhvert tid har vært tilgjengelige på markedet uavhengig av epoke, med det resultat at jeg nå sitter med modeller som strekker seg over flere forskjellige tidsepoker. Er det da slik at den ene modellen eventuellt utelukker bruk av den andre?
Personlig har jeg etterhvert begynt å like "mest mulig moderne epoke" (epoke V eller VI eller hva det nå enn har kommet opp i nå) best, men har samtidig sans for eldre modeller. Dersom man bygger en moderne infrastruktur/landskap, går det å benytte materiell fra eldre epoker, da det kan ha hatt lang driftstid eller er i museal drift. Dersom man bygger gjennomført gammeldags infrastruktur og landskap, blir det mindre troverdig dersom man kommer med en modell som ikke engang var oppfunnet i forhold til valgt "epoke" for resten av anlegget. Løsningen kan være å utforme landskapet på generell måte, slik at epoke eventuellt kan byttes på anlegget etter hva man har lyst til å kjøre med.
Dette kan man gjøre ennå mer avansert ved å benytte seg av det Iain Rice beskriver som "jig-saw scenery" i sin litteratur. Da kan man fjerne eller erstatte gamle/nye (landskaps-) elementer om hverandre på samme anlegg, alt ettersom hvilken epoke man ønsker å kjøre. Dette kalles egentlig "multi-moding" og kan også benyttes til å forandre en bane til å representere forskjellige forbilder. Ett eksempel på multi-moding kunne man se på MjFs messe i Letohallen for noen år tilbake, der Jappebanen var utstilt, hvor man forandret tidsrommet fra 1960 til 1980-årene underveis.
I ett gammelt nummer av Banen, leste jeg om en svensk mj-klubb som begynte med en tidlig epoke på sitt anlegg tidlig på året. Etterhvert skiftet man på kjørekvelder gradvis ut det rullende materiellet, slik at når man kom på slutten året var anleggets epoke og rullende materiell moderne.
Skal dette fremstå som gjennomført, er det nok enklere med ett mindre anlegg enn med ett stort.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg modellerer ca. 1965 Men i og med at den banestrekningen jeg modellerer i virkeligheten ble nedlagt 4 år tidligere og banestrekningen nå er på private hender, står jeg ganske fritt mht. materiell.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg moddelerer ca 49-59 med noen små unntak om det er noe som intereserer meg som kom ca 1960-65
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg aksepterte aldri "Vekk-med-dampen" kampanjen så jeg samler norske dampere fra 1854 til 1971. |
|
Dagfinn Rognstad
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er født i 1955 og har mange hyggelige jernbaneminner fra barn- og ungdomstid. Samler derfor mest på materiell fra 1955-65, og håper at jeg en gang i fremtiden klarer å lage et overkommelig anlegg med modell av en norsk sidebane (Noe a la det Tore H er i ferd med å realisere)
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
karsten
Nykommer Joined: 27 februar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sett noen artikler i Model Railroader hvor men gjerne har en bane som har september 1967 som forbilde. Er det enkeltpersoner som er så konkrete eller er dette et generelt amerikansk fenomen?
Har inntrykk av at vi er litt mer fleksible her i landet, men det kan kanskje komme av mindre tilgang på materiell ? |
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Øøøøø, epoke ?
Tja si det. Fasit ? Nei overhodet ikke. Dette har skiftet mye hos meg opp gjennom årene. Har pr. i dag stort sett eldre materiel, i hovedsak toaksla godsvogner. Skulle i en periode på død og liv være norsk, men det aller meste av dette er i dag heldigvis solgt. Måtte bli kvitt alle de der laaaange personvognene fra NSB/Lima, glei liksom ikke inn på et standar husbankanlegg, selv om lengste kjørestrekk er ca 4 meter. Ble møkklei dei der persontogene som ikke passet inn på stasjonene mine. Endte etterhvert opp med å forelske meg i gamle (epoke 1-3) små vogner fra diverse tyske banestrekninger, med tilhørende lokomotiver. Dette passet mye bedre inn i det landskapet som etterhvert grodde frem på togrommet mitt. Men, og et veldig stort men, er lite trofast, kjøper gjerne lok og vogner som jeg finner tiltrekkende der å da og de har det etter hvert blitt noen av, kan du si. Ser i dag at utvalg og epoker innen norsk materiel har "eksplodert" de siste årene, men tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til norsk, er for mye snadder å finne fra andre land og baneforvaltninger I tillegg kommer den der dumme økonomien inn i bildet, riktig plagsom ting det der, ihvertfall av og til, og spesielt når nye lok og vogner blir tilbudt i bøtter og spann, og alt på en gang føles det som noen ganger |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |