Med hjarte på rette banen - NRK1 skjærtorsdag |
Post Reply |
Author | ||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 april 2009 at 19:23 |
|
Minner om programmet på NRK1 ikveld (kl 19:45) om Bergensbanen.
Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nettopp opplevet. Bra!
|
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var et fint program ja. Litt nostalgi, sånt liker jeg!
Satt og så på programmet mens jeg mimret tilbake til min første (og hittil eneste) tur med Bergensbanen. Det var november 2006, like etter avsporingen, husker vi passerte loket som fortsatt lå nede i skråningen. Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fikk det med meg av ren tilfeldighet Dog har jeg ikke tatt Bergensbanen enda, og er 16 år og bruker dog..
Skjønner godt at det er ett av Europas aller fineste strekninger, men skulle ikke forundre meg om det blir historie om noen år.. Staten klarer vel ikke å tenke moderne og allikevel beholde det gamle. |
||
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo et lite paradoks da, at staten lenge har sagt de vil satse på jernbane samtidig som Bergensbanen tar lengre tid nå enn for 30 år sia...
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Var den filmen egentlig så bra som jeg leser her? Jeg er av den mening at den var ganske kjedelig! For meg dreide det seg om en fyr som dro rundt og mimret! Jeg har vært på mange linjer rundt omkring i Europa som er mye finere enn Bergensbanen, så derfor er jeg heller ikke enig i at den er en av Europas fineste!
I denne sammenhengen er det artig å minnes historien om amerikaneren som ble spurt hva han syntes om Bergensbanen. Han svarte at han tok banen fordi han hadde hørt at Norge var så vakkert. Da turen var over var han blitt ganske lei av å se Norge fra innsiden!
MVH, Tom Edited by rosenblad - 10 april 2009 at 10:13 |
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel, det var nå kanskje ikke så alt for bra, men en grei måte å få med noe av historien på. Synes det manglet en del, men fint de hadde bilder fra ekspresstoget med Maybachmotoren. Har funnet lite i fra det.
Kunne tenke meg Sveits, muligens Tyskland hadde finere ruter? Det er litt subjektivt og da.. Selv liker jeg at en strekning skal være i ren stil fra en epoke, moderne tog er ikke så ille, men naturen på strekningen kan jeg ikke klage på. |
||
|
||
steinkit
Viderekommen Joined: 21 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
fikk det ikke med meg, vet noen om reprise?
|
||
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prøv på linken her:
I samme slengen legger jeg ved denne:
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
gabriel
Nykommer Joined: 12 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Programmer går også langfredag kl 16.15.
|
||
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control |
||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For rene togfreaker var vel programmet nok sånn passe, dvs at andel togscener forholdsvis var lav ift f.eks Swiss Railway Tours. For NRKs jevne publikum ble det et interessant program nettopp fordi det inneholdt den personlige dimensjonen; hvordan var det å vokse opp i jernbanemiljøet på fjellet langs Bergensbanen. De fleste TV-tittere gidder ikke å se tre kvarter med kjedelige togscener... |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er enig i det du sier med mimremannen. Å la en "programleder" sette et så enorm personlig preg på noe som kan tolkes som en dokumentar kan fort gjøre et useriøst inntrykk. I "An unconvenient truth" gjør Al Gore det samme, han forteller historier om sin barndom, farsrolle og arbeidsliv som egentlig ikke er interessant for diskusjonen av temaet. Jeg synes det svekker helheten litt. Men i dette programmet har det den fordelen at man får frem en førstehåndsfortelling om livet til de som var tilknyttet banen, og det er bra, men man burde kanskje gjort det på en annen måte. Når det gjelder om Bergensbanen er verdens fineste jernbanestrekning så blir det definitivt et subjektivt bilde. Vi kan jo peke på kvaliteter som knistrende vintervær på Hardangervidda og veien gjennom dalene opp mot Voss, men det ender jo i en personlig vurdering. Personlig mener jeg Bergensbanen unngår det beste ved å gå i Finsetunnellen! |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes nettopp programmet var bra, fordi man gjennom fortelleren fikk et førstehånds inntrykk av livet på banen. Det gav et innblikk i noe av alt det som ligger bak å holde en jernbane under slik klimatiske forhold åpen. Det som kom litt dårlig fram i den sammenheng, var forskjellen på den gang og nå. Fortellerens historie tror jeg i mangt var representativ for livet for banearbeiderne fra banens åpning og fram til banevedlikeholdet ble endret totalt den siste mannsalderen eller noe slik.
Helt fri for rene togklipp var nå filmen heller ikke. Det var noen helekopterscener, antar jeg, fra nåtiden som var artige, og så var det klippet inn ganske mye fra damptiden. Filmen "Tog 602 må frem!" var flittig brukt, en film som forøvrig er noe av det beste NSB har fått laget. |
||
Svein S
|
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så enig, så enig, Carl-Fredric med Finsetunellen.
Litt sur for at det akkurat måtte skje i 1993 siden jeg ble født da og hadde null kjangs på å få med meg det Finsetunellen kuttet Edited by PaTrond - 10 april 2009 at 20:04 |
||
|
||
GeirG
Viderekommen Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da tar du toget toget til Haugastøl, og deretter sykkelen fatt. Da får du med deg det hele!
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan ikke si meg mer enig. Jeg er anno "89 så hadde heller ikke god sjans til å få med meg den gamle linjen med tog på. Men jeg har syklet to ganger over fjellet og ned til Flåm, det er en fantastisk tur! |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har fått anbefalt det, bare å få seg en ny sykkel så er det nesten i boks
|
||
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan få leiet brukbare sykler på stedet.
Petter
|
||
Granholt
Medlem i MJF Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er dette en film som det går ann å få kjøpt i dag Svein?
|
||
Mvh
Hans Erik Granholt |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"602 skal fram". Det vet jeg ikke, men skal ikke se bort i fra det. Muligens kan NJK Salg ha den. Kanskje på Jernbanemuseet også.
For å si litt om filmen, så er den fra ca 1950, og handler om hva man gjør for å holde Bergensbanens høyfjellstrekning åpen vinterstid. Vi følger en banevokter, som bodde langs banen med noen kilometers mellomrom, og som etter en befaring på ski på sporet varsler at det blir uvær. Så vises hvordan dette setter beredskapen på FInse i sving med roterende snøplog som rydder opp, samt en del om etterarbeidet etter at stormen har gitt seg, med utvidelse av profilet (roterende rydder akkruat tilstrekkelig for å komme gjennom), ryddeing av stasjonstomter, plattformer o.l. Siden dette var i 1950, var det før dieseltiden, så alt foregår med dampdrift. Tror filmen var en 15-20 minutter. NSB laget en rekke informasjonsfilmer på 1950 og 60-tallet. Selve filmingen ble gjort profesjonelt, så det er høy kvalitet på selve filmhåndverket, men også typisk for sin tid. |
||
Svein S
|
||
Granholt
Medlem i MJF Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for svar Svein!
Da kan jeg sjekke med NJK og Jernbanemuseet.
Synes forøvrig programmet var bra, synes det er interessant med toghistorie, de skulle ha sendt mer av det
|
||
Mvh
Hans Erik Granholt |
||
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
er det fortsatt skinnner på den gamle strekningen? Går det kanskje an å bruke dresin??
|
||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det er skinner, og man kan leie dresin. Det er til og med et krysningsspor langs linjen! Jeg lagde en reportasje i "På Sporet" for noen år siden om dette. men det har rast i den ene tunnelen så man kan ikke sykle lenger enn til Fagernut. Hvis man orker å dra på dresinen forbi tunnelen kan man sykle helt til andre enden.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne filmen finnes i en samling som heter "Historiske filmer fra Bergensbanen". Jeg har den på VHS.
Det ser ut som om den kan kjøpes på DVD fra Rallarmuseet.
Se link:
(Nr 2 på listen)
Samlingen min inneholder disse filmene og kan absolutt anbefales:
1. Fra Bergensbanens første år. Ca 6min
2. Snøryddingsfilm - 1916. Ca 7 min
3. Historiske bilder frturistlivet på Finse. Ca 14 min
4. Bergensbanen, Norges viktigste og mest storslagne turistbane - 1925. Ca 10 min
5. Tog 602 skal frem - 1949. Ca 12 min
6. Over høyfjellet - 1964. Ca 18 min
Dette var altså innholdet på VHS kassetten, jeg tar forbehold om at DVD"en kan ha et annet innhold. Men det kan sikkert Rallarmuseet svare på hvis man henvender seg der.
"Tog 602 skal frem" fikk vi forresten se på skolen. Det var en 16 mm utgave som læreren vår på Fridalen skole i Bergen viste i skolens kinosal. Slike filmer var en stor opplevelse i skoledagen den gangen på begynnelsen av 60-tallet.
Petter Edited by traiNman - 12 april 2009 at 15:16 |
||
Granholt
Medlem i MJF Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for tipset Petter
|
||
Mvh
Hans Erik Granholt |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |