Kan du noe om Jernbane? |
Post Reply |
Author | |||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 mars 2009 at 20:08 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvem er Tog Nerd
Petter
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hmm jeg har litt tog interesse i følge quissen jeg kan si jeg er så å si litt over snittet tog interesertt jeg
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du fikk 10 rette av 15 mulige, Bra! Aner jeg en liten jernbaneinteresse?
Oh yeah :) |
|||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
"Du fikk 11 rette av 15 mulige, Bra! Aner jeg en liten jernbaneinteresse?"
:D Men hva er en gresshoppe og en engelskmann? |
|||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kan visst ett og annet om tog!
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dobbelt kryssveksel, er ikke det en engelskmann? Edited by MY1201 - 20 mars 2009 at 00:35 |
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
14 av 15, ikke gærnt. Viste ikke hvem Tidemann er.
Gresshoppe sitter på kontaktledningen, litt usikker hva det er men lurer på om det ikke er en dings som sitter der to linjer kryser hverandre. Eller noe slikt.......
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
En gresshoppe er en innretning som isolerer to KL-seksjoner fra hverandre, vanligvis inn til et lastespor, slik at denne delen kan kobles fra og jordes. (tror korrekte benevnelse er seksjonsisolator)
Bryterarrangementet for frakobling og jording står på stolpen.
Det finnes også en variant beregnet på høyere hastighet som f.eks. står i skillet mellom to omformerstasjoner, men jeg er usikker på om disse kalles gresshopper da de har en litt annen utforming.
Engelskmann er sjargong for "dobbel kryssveksel", antagelig fordi den er oppfunnet i England, dvs. komplisert og vedlikeholdskrevende
Vedlikehold av dobbel kryssveksel på Sandnes stasjon. Edited by jevistad - 20 mars 2009 at 15:26 |
|||
SverreNN
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg fikk 4-15.. Godt forsøk, men dette er nok ikke ditt felt... Hviste blantannet ikke hva gresshoppe og engelskmann er,, Men nå vet jeg det.. Husker ikke hva mer jeg ikke hviste.
|
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
Granholt
Medlem i MJF Joined: 01 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hehe, har da fått med meg litt da ;-)
Du fikk 13 rette av 15 mulige, Meget bra besvart. Du kan med trygghet beskrive deg som "kyndig" om jernbanen.
|
|||
Mvh
Hans Erik Granholt |
|||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for oppklaring Vistad! Jeg tolker det da dithen at jeg svarte rett på de to oppgavene, trass i at jeg bare gjettet :P
|
|||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|||
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
10 av 15 slipper jeg å skjemmes av i allefall
|
|||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|||
GeirG
Viderekommen Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
15 av 15 her....
|
|||
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Veldig betryggende...FAKTISK
|
|||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei!
14 av 15 her, men hvorfor (!) skulle jeg vite noe om Sesam Stasjon?
Har det egentlig noe med jernbane å gjøre?
MVH, Tom
|
|||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|||
carlf
Post Options
Thanks(0)
|
||
Godt spørsmål... Det var vel kanskje en måte å gi et allment bilde på en rolle på plattformen mens spørsmålet er hva den rollen heter. Men det taper seg jo litt dersom man ikke kjenner til Sesam Stasjon... En lignende problematikk ser jeg dukker opp i matteoppgaver rundt sannsynlighet, der dyptgående kunnskaper rundt kortspill, Lotto, Yatzy ol. er helt elementært for å løse oppgavene! |
|||
Hilsen Carl-Frederic
|||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Carl-Frederic!
Det er derfor lov til å fundere litt på kompetansen til de som setter sammen spørsmålene!
MVH, Tom
|
|||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|||
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Blir litt som å spørre om hva slags loktype James i "lokomotivet Thomas" er basert på.
(er det forresten noen som vet ;)) |
|||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei!
Dette er antakeligvis informasjon man egentlig ikke trenger eller ønsker å vite, men James er en 2-6-0 "Mogul" uten egentlig forbilde. I følge skaperen selv, Reverend W. Awdry, skal James være basert på en Class 28 "Huges" (med en god del "modifikasjoner" herunder Fowler-tenderen).
|
|||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Haha, alt folk vet...
Mvh
Ben-Sigvald
|
|||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|||
Hagen
Medlem i MJF Joined: 05 februar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 164 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Og svaret er korrekt Kom nemlig over denne Side for mer informasjon |
|||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|||
SverreNN
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
James kan også være fra produsenten Hornby i England.
Mvh Sverre |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
Hagen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er ikke svar på spørsmålet, Hornbys likhet med den i TV-serien er at det er en 2-6-0 som er rød Hornby er basert på TV-serien som er basert på Awdrys fortellinger som er basert på hans modelljernbaneanlegg som er basert på... også videre |
|||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|||
SverreNN
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ok! Høres ut som om du har mer peiling en meg på dette
Men du sjønner at på tekniskhobbymesse i Bergen kjørte jeg Thomas Toget & Co. Og når jeg skulle bakke sammen skulle b.l.a James ligge i en Hornby eske. |
|||
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|||
Hagen
Post Options
Thanks(0)
|
||
Gleder meg til disse jeg Både som Thomas for veslejenta og som ombyggingsobjekter for meg |
|||
Size does matter
Rune Hagen Kongsberg |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |