Loksound trøbbel |
Post Reply |
Author | |
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 juni 2008 at 22:33 |
Hei
Jeg har gått til anskaffelse av et Roco EL18 og en Esu loksound dekoder. Lyden er super og loket kjører knallfint, men det er ikke lys. Har testet loket analogt og da virker lysene. Jeg har også testet med en annen dekoder, av samme merket, men dessverre samme resultat. Noen som har en idé om hva årsaken til dette kan være? |
|
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eeehh....har du skrudd de på?
Arne
|
|
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eeehh... tror da det? Ihht medfølgende infohefte er det standard av/på knapp for lysene... Jeg forsøkte også å nullstille dekoderen i tilfelle det var noe innpå den fra før, uten hell. Som sagt testet jeg med en annen dekoder med samme resultat. Tenkte jeg skulle forsøke med enda en, som jeg VET lysene virker på... Hvis ikke tror jeg det er loket som det er noe feil på. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg trur du har satt inn den 8 pins pluggen feil vei. Da vil du få dette problemet. Snu den 180 grader og prøv igjen.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
studenten
Viderekommen Joined: 27 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oransje pin skal i det hjørnet der det står et merke. I følge monteringsanvisning vil dekoderen fungere uansett, bortsett fra lysene.
Studenten :) |
|
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
|
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk!! Nå virker den som den skal, tror jeg... I enden forover er det lys i frontlykter og lyskaster, men i andre enden er det et lys. Stemmer dette? De lyser litt svakt i tillegg. Finnes det noen innstillinger for lysstyrke? Mange takk for hjelpen så langt. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer at det i Schweiz er et lys bakover. Jeg har bygget om min gamle El18 slik at det er røde lys bakover.
Samme feilen er det på HAG sin modell, så der blir det også ombygging + å rette på alle andre feil på den. Jeg har ikke hørt om at man kan endre på lysstyrken. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
Har du en beskrivelse av hvordan du gjorde dette? Ønsker også svært gjerne å gjøre dette ... |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Skal se hva jeg kan få til i morgen. Ikveld blir det ikke noe. Har annet på gang da.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden de fleste mj-folk vel normalt kjører lokomotivet med vogner etter så vil nesten det mest korrekte være å ha bare hvitt lys forover og ikke noe lys bakover. Dette er lysbildet som skal vises i tog, selv om jeg vet det syndes en del mot det i virkeligheten, fordi man ofte glemmer trykke inn knappen for korrekt lysbilde.
Alternativet er naturligvis å ta i bruk flere funksjonsutganger og derigjennom kunne vise forskjellige lysbilder.
Eirik Edited by eika - 26 juni 2008 at 19:15 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
asai
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel slik jeg også mest sannsynlig vil bruke loket... |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg antar du mener slik Märklin har gjort på sin utgave av SJ Ue ... ? |
|
Bjørn Egil
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har ærlig talt ikke peiling siden jeg aldri har sett på det loket eller dets funksjoner
Men El18 i virkeligheten kan veksle mellom forskjellige signalbilder, og har man decoder med tilstrekkelig antall funksjonsutganger så er det mulig å gjenskape dette i modell og om man har lyst...
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang lysstyrke.
Nei det er ingen standard CV adresse for lysstyrke. Lokdekodere har per i dag bare av/på funksjon samt lyseffekter for lysene.
Her må du inn med loddebolten:
Bytt til en annen lysdiode/lyspære med annen VA, eller juster ned lysstyrken med en motstand dersom den blir for sterk.
Tør du ikke bruke loddebolten kan du bruke transparent, permanent tusj til å farge lyspæren/lysdioden til en farge du liker bedre.
|
|
OlavM
|
|
Filledukke
Medlem i MJF Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
|
ESU har, så vidt jeg vet, i sine dekodere innebygget mulighet for å endre lysstyrke og type lys (blink, stoboskop etc.
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
lokher
Nykommer Joined: 27 november 2008 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det er en egen cv verdi for det. Du kan stille lysstyrke og aktivere en rekke lysfunksjoner og separat for hver retning osv.
|
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg ikke noen personlig erfaring med programmering av control variable, men for å utdype svaret over, kan det være at denne PDF"en er til hjelp:
LokSound Basic Programming Der finner du blant annet 2 tabeller Først aktuelle CV"er: CV 113 controls the headlight (white wire) CV 114 controls the back up light (yellow wire) CV 115 controls AUX 1 (green wire) CV 116 controls AUX 2 (purple wire) dernest en tabell med verdier for gitt belysning ved maksimal lysstyrke: Beskrivelse Verdi ----------------------------------- On-off light 15 Phase 1 ditch light 31 Phase 2 ditch light 47 Strobe light 63 Double Strobe light 79 Firebox Flicker 95 Smoke Generator 111 Headlight Bright/dim 127 Mars light 143 Gyra light 159 Jeg antar at siden det er rom for 16 verdier, eksempelvis On-off light 0-15 så betyr det ulik lysstyrke, hvor 15 er maks, og 0 er av. Edited by Skjalg - 28 november 2008 at 08:59 |
|
_Skjalg
|
|
olavm
Viderekommen Joined: 03 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Eller gå direkte til kilden. Loksound sender med en minimal manual når dekoderen allerede er installert i et lok. Her kan du derfor finne komplette ESU manualer med alle muligheter beskrevet:
|
|
OlavM
|
|
lokher
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke å anbefale å bruke "dimmefunksjon" for å tilpasse spenningsnivået til en glødelampe eller lysdiode om det er det du har tenkt?
Årsaken er at pæren/dioden vil bli utsatt for full spenning en del av tiden.
Dimming av dekodere virker på den måten at spenningen "pulses ut" med kortvarige pulser "av-og-på". Man kan derfor risikere at lampen/dioden brenner ut alt for tidlig da den således får "mye juling".
Derfor må alle lamper/dioder få begrenset strøm/spenning som de er dimensjonert for uten dimmefunksjon.
|
|
lokher
Post Options
Thanks(0)
|
Pæren bør ha riktig spenningsnivå, men så kan man justere lystyrken som man ønsker. Virkningen kan variere med type lysdiode men for glødetrådpærer er virkningen mer enhetlig.
Hvor mye kortere MTF en glødetrådpære evt får ved begrenset forskjell i lavere spenningsnivå kan man jo diskutere, men tror ikke det er videre merkbart. Det er i alle fall bedre å dimme pæren enn la den gå på for høy spenning jevnt. Edited by lokher - 28 november 2008 at 13:05 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette kan sikkert utarte seg til en "akademisk diskusjon"?
Glødelamper er normalt termisk trege og relativt ufølsomme for pulset strøm, - særlig om frekvensen er tilstrekkelig høy. Det avhenger av frekvensen og tykkelse/masse, størrelse, materiale, utforming på glødetråden.
Min erfaring er derfor at små "hvetekornslamper" for 1,5 V lett kan få en MTBF på halvparten om effekten er begrenset vha. pulset strøm.
|
|
Filledukke
Medlem i MJF Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forutsatt at strømmen i utgangsåunktet er begrenset til riktig nivå med en motstand i serie med dioden, vil en pulsing av strømmen i tillegg for å redusere lysintensiteten ikke påvirke en diodes levetid. Det samme systemet benyttes av f.eks. Phillips i deres led lys dimmere.
Pulsingen skal selvsagt ikke benyttes til å redusere effekten fra et for lampen høyt nivå, men kun til å redusere effekten fra merkeeffekten og nedover.
|
|
Med vennlig hilsen
Jon |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |