MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 1890talls vogner, spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 1890talls vogner, spørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ 1890talls vogner, spørsmål
    Posted: 05 september 2011 at 11:01
Hei!

Sitter og vurderer å grave dypt i lommeboken(høstens mj budsjettt) og lurer på å kjøpe denne fra NMJ: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=23_230_37&products_id=849&osCsid=e4d944b92ed4d74e811a37e36ecbd8b3 er det noen som vet når denne typen vogner ble utrangsjert? er litt greit å kjøre epokerette togSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 11:18
Er helt enig der Stian at det er best å kjøre epokerette tog Smile 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 11:37
Jeg har liggende info om denne vognen, men får ikke tilgang til det før om et par dager. På generelt grunnlag kan jeg imidlertid si at det var svært få av disse vognene av denne og beslektede typer som var i bruk som vanlige personvogner etter 2. verdenskrig. De som har overlevd i nyere tid, gjorde det som internvogner av ulike slag. Jeg tror også det er god dekning for å si at allerede i mellomkrigstiden var disse vognene ikke i bruk på hovedlinjene, men var henvist til sidelinjer med tog som gikk kort. Mange av disse vognene fra 1890-tallet ble ombygget allerede under første verdenskrig og litt etter med nye bredere vognkasser, nettopp fordi de allerede da ble oppfattet som gammeldagse og lite hensiktsmessige.
Svein S
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 13:21
Har sett bilde av denne vognen på Dombås st. rett etter bombingen i 1940. Da er det utstikkende vinduet til blitt borte som følge av en tidligere ombygning.
 
 
Du kan se bildet ved å søke i Jernbanemuseets arkiv. Søk under "samlinger", så "søk i bibliotek" "foto".
Bruk 804 som søkeord.
 
 
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 14:29
Det som er å si om disse (og andre) SuperLine-modeller av passasjervogner, er at de bruker utrolig mye strøm til innvendig lys. Mener i farten at strømtrekket pr. vogn er 250mA - og da klarer ikke en booster mange vogner på sporet. Grunnet dette store strømforbruk, går spenningsregulatoren varm og man får termisk utkobling som arter seg som langsom blinking. Den samme feilen hadde også BM87 før modellene ble modifisert.
 
En annen skjemmende feil, er at vognene har en NEM-lomme som står alt for langt ut (2-3 mm.) Derved blir avstand buffer - buffer 4 - 6 mm.! Det ser ut som konstruktøren i farten har glemt at vognene har koblingskulisser?
 
Jeg måtte derfor bygge om lysene i mine vogner til diodebelysning i stedet for 1,5V-pærer. Kulissene må også kortes ned for et optisk bedre resultat. Det har jeg imidlertid ikke hatt tid til.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 17:57
Ang. avstanden mellom vognene; du kan eksperimentere litt med Kadee #17 for NEM sjakt (kanskje kmbinasjon #17 og #18) for å få ned lengden. To stk. #17 mot hverandre blir for kort på de felste vanlige vogner.
Utstikk fra kant NEM sjakt for #17:
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.