MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nesttun stasjon gjenåpnet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nesttun stasjon gjenåpnet

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nesttun stasjon gjenåpnet
    Posted: 22 mai 2005 at 17:09

Nesttun stasjon ble lagt ned i 1964 etter at Bergensbanen var lagt i tunnel mellom Bergen og Arna.  Enkelte påstår at nedleggelsen ble kraftig fremskyndet fordi Bergen kommune ikke ga NSB konsesjon til å kjøre lokaltog på strekningen Bergen-Nesttun i rushtiden, men det for bli tema for en annen diskusjon.

For faktum er at stasjonen ble gjenåpnet i går kveld slik den fremsto på slutten av 1920 tallet.  Åpningen skjedde riktignok ikke på selve stasjonsområdet, men i en kjeller i Fana - i skala 1:87.  I flere år har Øystein Pettersen planlagt denne åpningen, gjennom mange og lange arbeidstimer og ved bruk av strålende kunstneriske evner og en rekke nye teknikker har han gjenskapt en Nesttun stasjon som kan ta pusten fra de fleste MJ elskere. 

Noen forbereder en lengre artikkel om kunstverket med langt bedre bilder enn jeg kan fremskaffe fra et lite digitalkamera, men jeg legger allikevel ved noen bilder slik at flere enn meg kan nyte landskap, bygninger og rullende materiell slik de fremkommer fra en mesterbyggers hånd.  Legg merke til alle detaljene på stasjonsbygningen, skalariktige fjellskrenter og murer og ikke minst 3 stk type 18 lok i ulike fargesettinger.

Nesttun stasjonsbygning 1904-64

Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2005 at 18:10
FLOTT!!

Gjennomført og dyktig gjort. Artig å se så skikkelig husmodellbygging! Gleder meg til artikkelen, som jeg antar dukker opp i MJ-bladet?

Jeg har flere drømmeprosjekter som likner... satt i ettermiddag på den for en jernbaneentusiast svært velplasserte "Lille Skansen" kafé i Trondheim idag, og nøt en duggfrisk mens jeg så på (de altfor få) togene som passerte Skansen bru. Dette ville kunne bli DEN flotte modulen... eller to kanskje, én med stasjonen og én med brua...

Modellen over var veldig inspirerende, like før jeg drar i gang noe...

Mvh
Henning L
PS: Ser at det er like etter åpning... alt er jo så rent og pent!
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2005 at 08:55

Hei !

Mesterlig laget ! Utolig detaljrikt, og naturtro !

Takk for inspirerende bilder !¨

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2005 at 11:26
Nei dette var utrolig flott!!  Håper vi jeg får se mer av dette, gøy å se når noe legger det ekstra i for å få det så bra
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2005 at 14:26
Fantastisk prosjekt. Jeg kan knapt vente med å få lest mer om dette
prosjektet.

Jeg la spesiellt merke til arkitekturdetaljene på stasjonen (kan det ha noe
med å gjøre at jeg leser til eksamen i arkitekturhistorie om dagen?). Her
må det ha vært benyttet ganske mye støpedeler.

Noen som vet når og hvor det vil ble publisert stoff om dette prosjektet.
Og vil det bli vist for offentligheten?

Dette tror jeg blir en klassiker innen norsk mj.
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2005 at 15:41

mvh AT

AT
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2005 at 21:05

Sådan gør man det!!!!.

Imponerende, utroligt flot og til kæmpe inspiration for alle os andre.

Med modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2005 at 21:43

Jeg går tom for superlativer. Her ligger det en anseelig mengde arbeid bak, og en god porsjon målrettethet og tålmodighet. Tusen takk for at vi får se modellen! Nå kommer det forhåpentligvis mer om verket i kommende publikasjon, men vi ser sågjerne mer, om det finnes flere bilder.

Type 18-maskinene er et kapittel alene verdt, men personlig ble jeg nyskjerrig på den "blå" - som jeg fant var usedvanlig flott! Er det fler bilder av denne?

Hilsen Lars, som ser frem til å lese artikkelen.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2005 at 16:32
På sporet som kom i min postkasse i dag har en 6 sider aktikkel om Nesttun st i modell.
A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2005 at 20:08

Hei

Jeg glæder mig til at se og læse artiklen.

Glædelig jul til alle.

Hilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2005 at 13:18
Kjempe flott. dette er veldig inponerende.
masse insperasjon for alle.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 00:58
Steike flott!!! Thumbs Up Og nå vil jeg vite hvor disse skifertakene kan fåes kjøpt!!!! Jeg MÅ ha disse til Voss St. må vite! 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 07:18
Du bor vel i Bergen, Stein. Ta deg en tur innom Modelljernbanegruppen på Dokken en onsdag. Her kan du sikkert få førstehåndskunnskap om byggingen av modellene som jeg beskrev i denne tråden for seks år siden.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 11:14
Kan støtte det forslaget som Morten kom med, er mange flinke mj byggere nede på dokken. er bare  å ta seg en tur fra kl 19.00 til folk drar. Hver onsdag Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.