NMJ 1890talls vogner, spørsmål |
Post Reply |
Author | |
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 september 2011 at 11:01 |
Hei!
Sitter og vurderer å grave dypt i lommeboken(høstens mj budsjettt) og lurer på å kjøpe denne fra NMJ: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=23_230_37&products_id=849&osCsid=e4d944b92ed4d74e811a37e36ecbd8b3 er det noen som vet når denne typen vogner ble utrangsjert? er litt greit å kjøre epokerette tog |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Cato-André
Viderekommen Joined: 03 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er helt enig der Stian at det er best å kjøre epokerette tog
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har liggende info om denne vognen, men får ikke tilgang til det før om et par dager. På generelt grunnlag kan jeg imidlertid si at det var svært få av disse vognene av denne og beslektede typer som var i bruk som vanlige personvogner etter 2. verdenskrig. De som har overlevd i nyere tid, gjorde det som internvogner av ulike slag. Jeg tror også det er god dekning for å si at allerede i mellomkrigstiden var disse vognene ikke i bruk på hovedlinjene, men var henvist til sidelinjer med tog som gikk kort. Mange av disse vognene fra 1890-tallet ble ombygget allerede under første verdenskrig og litt etter med nye bredere vognkasser, nettopp fordi de allerede da ble oppfattet som gammeldagse og lite hensiktsmessige.
|
|
Svein S
|
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett bilde av denne vognen på Dombås st. rett etter bombingen i 1940. Da er det utstikkende vinduet til blitt borte som følge av en tidligere ombygning.
Du kan se bildet ved å søke i Jernbanemuseets arkiv. Søk under "samlinger", så "søk i bibliotek" "foto".
Bruk 804 som søkeord.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det som er å si om disse (og andre) SuperLine-modeller av passasjervogner, er at de bruker utrolig mye strøm til innvendig lys. Mener i farten at strømtrekket pr. vogn er 250mA - og da klarer ikke en booster mange vogner på sporet. Grunnet dette store strømforbruk, går spenningsregulatoren varm og man får termisk utkobling som arter seg som langsom blinking. Den samme feilen hadde også BM87 før modellene ble modifisert.
En annen skjemmende feil, er at vognene har en NEM-lomme som står alt for langt ut (2-3 mm.) Derved blir avstand buffer - buffer 4 - 6 mm.! Det ser ut som konstruktøren i farten har glemt at vognene har koblingskulisser?
Jeg måtte derfor bygge om lysene i mine vogner til diodebelysning i stedet for 1,5V-pærer. Kulissene må også kortes ned for et optisk bedre resultat. Det har jeg imidlertid ikke hatt tid til.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang. avstanden mellom vognene; du kan eksperimentere litt med Kadee #17 for NEM sjakt (kanskje kmbinasjon #17 og #18) for å få ned lengden. To stk. #17 mot hverandre blir for kort på de felste vanlige vogner.
Utstikk fra kant NEM sjakt for #17:
|
|
Terje
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |