Zimo-dekodere. - Mapping av lys. |
Post Reply |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 april 2011 at 22:55 |
Jeg har kjøpt noen Zimo MX631D (Ja, med MTC21-grensesnitt - mens de ennå var å få tak i!).
Forøvrig ser det ut som om disse relativt nyutviklede multiprotokolldekoderene (for DCC og Motorola-format) også tåler gamle Märklintrafoer!!
Nå lurer jeg på om noen har fått til følgende?:
Jeg ønsker rettningsavhengig topplys som er automatisk dimmbart og knyttet til valgt hastighet på loket (kjøretrinn).
Dette var relativt enkelt å få til med ESU LP DCC men der kunne jeg ikke velge kjøretrinn (lyset dimmer kun ved kjøretrinn = 0 og dette er derfor en halvgod løsning).
Det jeg ønster å gjenskape, er lok som dimmer ned topplyskasteren når det kjører inn på en stasjon for å stoppe og tenner fjernlyset når det kommer i fart.
Etter det jeg har klart å lese meg til, ser dette ikke ut til å være mulig hos Zimo??? Slikt finner jeg merkelig, da de har ellers et vell av muligheter. Det er noe jeg må overse?
Det er mulig på Zimo å få utganger til å deaktivere om lokhastighet er forskjellig fra 0 - men ikke omvendt (lys i førerhus). Dimming ("Rule 17") ser ut til alltid å måtte knyttes til en F-knapp og ikke som på ESU også har mulighet til - om loket kjører eller ikke? Det er mulig at jeg kan ha oversett noe på den 61-sides lange bruksanvisningen men spesielt nøye har jeg lest om parameterene som kontrollerer lys (CV#33-46, CV#60, CV#114, CV#119/120, CV#125-132, CV#62-64 uten å finne noe som dekker behovet.
Jeg har også forgjeves lett etter en funksjon som gir en puls ved hvert skifte av kjøresteg. Denne var ment brukt til å simulere lysglimt fra kjørstegsvelgeren til et sekundærsjaltet ellok. Med 14/28 kjøresteg kunne dette blitt ganske realistisk?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |