Roco teakvogner |
Post Reply |
Author | |
kvikkelouis
Viderekommen Joined: 09 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 mai 2012 at 12:22 |
Jeg ser at Rocos teakvogner nå selges for opptil 1600,- kroner på QXL.Kanskje fabrikken kan lage en ny serie? Støpeformene har de vel?Hvor mange må de selge for at det skal lønne seg ?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg var innom QXL og tittet på de auksjonene, og kan umulig forestille meg at de budene er representative for ordinære Roco-vogner som verken er smusset eller har spesiell detaljering. Budhistorikken viste også en (for meg) unaturlig bratt stigning på budene, noe som får meg til å tro at det enten er fiktive bud eller en stakkars idiot som har veldig lyst på slike vogner og ikke helt vet hva han holder på med.
Nå er det heller ikke så lenge siden jeg kjøpte en haug med slike vogner, og betalte ca 300kr/stk for de. Kan aldri tenke meg at prisene har steget med 500% på noen få måneder... Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men startønsket til Kvikkelouis om nyproduksjon av teakvognen synes jeg har mye for seg. Eller kanskje NMJ eller andre kunne vurdere slike vogner? Særlig savner vi BFo-vogner av denne typen. Det produserte Roco aldri. Disse kan brukes i både persontog og godstog som fører konduktørvogn. |
|
Svein S
|
|
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
1600 for Roco standardvare er ikke realistisk. De var inntil et drøyt år siden å finne i butikker, og det er mange av dem på bruktmarkedet. Men at det er et marked for flere vognnummer, og det sikkert kunne være greitt med jevnlige nyopplag er utvilsomt. BF0 hadde vært veldig kjekt i tillegg! |
|
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har håpt lenge at NMJ skal lage alle typene av teakvogner, spesiellt de som vi mangler nå.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser det selges teakvogner på både Tradera og QXL.dk til "normal" pris. Sjekk ut disse også!
Det kommer forøvrig snart en konduktørvogn fra Scandinavian Miniatures. Disse er svært enkle å bygge da man bretter en messingplate for vognkassen og gjenbruker understell og tak fra Rocos vogner.! |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet marklin krever minumum 500 modeller hvis de skal lage et nytt opplag slik som Amundsen og Mjhobby har gjort. og har Roco formene så koster det vell ikke å mye. Vill tru formene er nedbetalt.
|
|
A matter of life and death
|
|
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når er snart hos Scandinavien Minitures???
Når kommer det noen motorvogner som er annonsert???? Venter spent på BM 92 som nesten var leveringsklar på Kråkstad ifjor. Mvh Svein |
|
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
|
Apropos Roco teakvogner, disse to bildene viser klare forskjeller:
Her har vognen lufteventiler på taket og er uten markering av klasse. Denne er uten lufteventiler, har klasseanvisning og to "kasser" under. Representerer de to forskjellige tidsepoker eller hva?
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det står 3.klasse, så representerer modellen tiden før sommeren 1956, da 3.klasse ble til 2.klasse over omtrent hele Europa. Hva lufteventilene på Roco-vognene angår, så mener jeg at det er litt tilfeldig hva de har lagt ved av ventilatorer og ventilatortyper. For vognene med takoppbyning (laterninetak), har jeg aldri sett at de har lagt ved korrekte ventilatorer for plassering i siden av takoppbyggingen slik korrekt er. Ellers så fantes det utall varianter av teakvogner hos NSB, og det var variasjoner innen samme type, så hva som er korrekt eller ikke for et konkret vognnummer på et bestemt tidspunkt må man nesten ha fotodokumentasjon på for å avgjøre. |
|
Svein S
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et godt poeng som jeg kjenner meg igjen i! Det er flere parallelle prosjekter på gang som flere jobber på. Det jeg så var en konduktørvogn som var montert på understellet til en Roco-vogn. Den var 2mm for kort, men ellers så den ferdig ut. Tror derfor den er nærmest av kommende prosjekter fra den kanten. Motorvognene kommer nok på løpende bånd når de kommer.. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gleder meg til den vognkassen kommer! Håper bare den ikke blir for dyr.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et mobilbilde jeg tok på messen...
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Är det någon som ger ut de norska vagnsmodellerna i etsat som på bild.
Eller är det en ombyggnadssats.
Vänl
Bo
|
|
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet alt om den modellen der, han som tegner denne er med i gjengen fra Kløfta, og modellen er vel forsatt på tegnebordet for justeringer, når det gjelder BM 92 Pelle hvordan ligger den an, vi på kløfta har kjøpt inn en del Fleichmann motorvogner, så vi venter spent på modellen. Mvh Svein-Ove |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du finner nok igjen kassene på den øverste vogna dersom du ser den fra motsatt side. Jeg vil tippe at den ene er satt sammen feil (muligens fordi eieren kan ha åpnet den), siden det ser ut som begge bildene er tatt fra siden med sidegangen. Den/de første serien(e) fra Roco hadde ventilene umontert i "godteposen", mens i siste serie var de montert. I grunnen er det noe herk om de er montert fra fabrikk, da plasseringen ofte ikke stemmer. På den annen side var plastikken i første serie ganske sprø, slik at den kan sprekke om man demonterer en vogn. Om man kjøper slike vogner brukt, skal man passe på at "godteposen" følger med, evt. at delene er montert. Ventiler kan man saktens få kjøpt (fra Scandinavian Miniatures), men stigtrinnene er det verre med. Såvidt jeg kan se, er ikke stigtrinnene montert på de to avbildede vognene. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |