Hjelp med vogntype |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 desember 2011 at 00:43 |
Noen som vet hva slags BF, DFo eller F som gikk på Nummedalsbanen?? Gjerne nummer også?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg går ut fra at det er konduktørvogna i godstogene du tenker på, siden persontogene gikk med motorvogner fra kanskje så langt tilbake som krigen. Vi vet at FV21/BF3b type 2 nr. 548 gikk i godstogene i det dampen døde ut på Numedalsbanen i 1970. Bildet nedenfor viser 548 på en veterantogtur på Rødberg i 1984, men den ble nok plukket ut til den turen nettopp fordi den hørte hjemme der tidligere. Men det har helt sikkert vært benyttet andre konduktørvogner også. Selv om slike vogner hadde en viss stedegenhet, var de ikke helt låst til bestemte baner heller. Om det gikk så mange DFo-er der, er jeg nok mer tvilende til. Om det noen gang har vært egen postekspedisjon på Numedalsbanen vet jeg ikke, og uansett brukte godstogene lang tid med stopp på alle stasjoner underveis om det var behov for å sette ut og inn vogner, så jeg vil heller tro at posten gikk med persontogene. BF 548 hadde den fordelen i den trafikken at den ikke innebar med dødvekt å dra med seg enn nødvendig, samtidig som den hadde en kupé for reisende som vil følge med godstog, gjerne på en kortere strekning. |
|
Svein S
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for bilde Svein, du vet ikke om noen andre BF'er med personkupe' som gikk der? Jeg har et bilde av type 21b med BF og personvogner, men ser desverre ikke nummeret
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spør på NJKs forum. Sveia vet det kanskje. Andre BF-typer som ble brukt i godstog var de tyske stålvognene som det var mange av. |
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
til oplysning så jobbes det med denne vognen på krøderbanen nå.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
I bildeboka om Numedalsbanen finnes bilder av:
s. 36: BFo2c type 5
s. 43: BFo2a type 4 nr. 18080
s. 58: BFo2b type 6 eller 8
s. 65: tidligere Fd type 1 ombygget til F nr. 3043
s. 67: = F på s. 65, men ikke nr 3043
flere bilder av nevnte BF3b type 2 nr. 548 Edited by Asgeir - 30 desember 2011 at 13:15 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
Mange takk, numedalsboka er den og få tak i fortsatt?
|
|
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kokken. Har desverre kun mitt eget eksemplar. Redaktør var Harald Dahlen og Vidar Skaar Borgersen. I redaksjonen satt også Knut Arne Olsen og Arve Kværnum. Jeg tror en av disse gutta jobber i Laagendalsposten. Det finnes visst noen få eksemplarer igjen der sidene er noe feilinnsatte. Bruk den gamle damptelefonen og ta en prat med dem og vis litt engasjement når du snakker med disse gamle tussiastene. Forklar at du er spesielt opptatt av denne banen og lager modeller av materiellet. Da tror jeg nok sikkert at de klarer å hoste opp et ekstraeksemplar selv om opplaget offisielt er utsolgt. PS. Forlaget i 1989 het "Forlaget for historie langs Lågen". En liten annonse i lokalavisene burde også kunne gi resultat. Eller et antivariat. Jobber du litt med saken er det nok ikke lenge før du sitter med et eksemplar i fanget. Klarer du det ikke kan jeg jo forsøke å huske å ta med meg mitt eksemplar neste gangen jeg stikker innom på spinneriloftet. Da kan du jo kikke i den og kanskje kopiere litt.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |