Digital og vendesløyfer |
Post Reply |
Author | |
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 april 2009 at 16:03 |
To spørsmål: To mulige rikige svar:Spørsmål 1.
Når man har et likestrøms digital styrin og vil ha en "vendesløyfe".
Hvor lag må den sløyfa være ....
Spørsmål 2.
Hvorfor må den være så lang ....
Her er et mulig svar på spørsmål nr 1 som jeg mener og ha hørt / lest et sted.
Sløyfa må være like lang som den lengste tog stammen.
Svar på nr 2.
Da var det noe om strøm opptak på togstammen, spesielt motorvogner.
Var sløyfa for kort, kunne det bli en liten "kortis " i togstammen / motor vognen og i anlegget.
Men vist man kjører en tog stamme med lok og vogner, må man fremdeles ha den regelen om at sløyfa må være så lang som det lengste tog stammen vist at det er den regelen som gjeller ....
Eller er det en grei tomelfinger regel ....
Er det noen som kan si om jeg har fulgt med i timen eller om jeg må ta den en gang til .... Edited by Tåge - 14 april 2009 at 16:12 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette kan jo være samtaleemne i kveld, Åge. Mellom all ryddingen og sporleggingen før MJ-messa til helga, og vi skal legge inn en vendesløyfepolvender til.
Velkommen til MJ-messe i Trondheim til helga, forresten. Lørdag og søndag 11-16 på Nidarvoll skole! |
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
En vendesløyfe(avsnitt) bør være lengre enn det lengste tog du har tenkt å kjøre på strekningen.
Årsaken er at ellers vil polomskiftingsreléet ikke ligge stabilt men "flagre" frem-og-tilbake etter som hjul passerer inn og ut av sporavsnittet.
Dette lager mange små kortslutninger og spenningen til lok reduseres når dette inntreffer. Edited by Kjell H. - 14 april 2009 at 17:48 |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hilsen Kjetil
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
1000 takk for svaret Kjell H. Til Kjetil.
Ja, vi kjører DCC på Nidarvoll, vi brukte Lenz sinn på svingskiven på det gammle anlegget, mulig den heter LK 100.
Vi har ikke hatt noe og utsette på den.
Har en kamerat som også bruker den samme, den har fungert uten problemer både i vendesløyfe og på svingskive ....
Så den kan du nok godt bruke.
Edited by Tåge - 17 april 2009 at 02:28 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lenz LK100 er nå historie, selv om den fungerer greit.
Den nye utgaven heter LK200 og skal være "selvjusterende"??
Trolig er funksjonen at den ser på den 2.deriverte av strømmen for å finne ut når en kortslutning er på gang? (om jeg husker rett fra skoledagene for 40 år siden?)
Derved kan den, ved å se på "hvor fort strømmen stiger", se at "en kortslutning er på vei" og aksjonere veldig tidlig og før strømmen antar for høye verdier.
Den gamle LK100 hadde en justering for "hvor mye kortslutningsstrøm" man syntes var nok før den aksjonerte.
- Altså, ikke noe revolosjonerende nytt!
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |