SL 95 i H0 (og evt. Z) |
Post Reply |
Author | |
baywatch4ever
Viderekommen Joined: 11 mai 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 september 2009 at 17:22 |
Hei!
Jeg har lenge savnet trikker som modelltog og har den siste tiden tenkt på å lage en selv. Jeg har lekt meg litt med google sketchup for å se hva jeg kunne få til, og syns det blir bra jeg. Tror ikke dette programmet er ideelt å bruke, så tenkte en venn av meg som driver med modelldesign skulle lage en 3d modell jeg faktisk kan bruke. Har ikke mye peiling på hvilke metoder som egner seg best for produksjon, men vet at det går an å bestille etset ut i messingplater og lignende. Denne italienske trikken har jo ikke de vanskligste kurver, så tror det skulle la seg gjøre. Noen som har noen idder til hvordan jeg skal gå fram fra tegninger/modell, til produksjon? Noen som evt. hadde vært intertresser i å samarbeide på et slikt prosjekt? Jeg har ikke mye erfaring på hvordan det mekaniske skal tilpasses, hvilke deler som burde brukes, hvordan dette skal gjøres, osv, så hadde vørt gøy med nhvis noen kunne noe om dette. Slenger bare ut en ide her! Dette er så langt jeg har kommet hitttil, klart mye som gjenstår... |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Fremgang på modellen hittil (gjort noen endringer):
Edited by baywatch4ever - 22 september 2009 at 21:47 |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir spennende å følge dette prosjektet!
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
claes, jeg mener å huske at du bygget din egen vogn. Den var vel etset ut i messing, var den ikke det. Flat på et messingark, og så brettet du den sammen til en vogn?
Tenker noe av den fremgangsmåten her skjønner du. Trikken har relativt greie flater og vinkler. Fronten og baken er vel det eneste som byr på utfordringer. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jada har bygget mange slike vogner. Ta en titt på manualene til SkalaDesign så får du et lite innblikk i hvordan det fungerer. http://www.skaladesign.no/manualer.html Se på en av skiftetraktorene. 206 eller 223. Halling har fine drivverk til trikker i H0. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende!!!
Så prosjektet bør la seg gjennomføre alstå?! Jeg kjører på for fullt!!! Har du (oen andre) tips til hvor jeg kan få etsete messingplater (er det det det heter?) bestilt? Edited by baywatch4ever - 22 september 2009 at 23:12 |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
send meg en mail du, Anders.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
will do!
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er status i dette prosjektet? En slik trikk bør være relativt enkel å etse i messing, men jeg er usikker på drivverket. Halling har jo flere løsninger hvis man kan få frest understellet.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |