MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Prosjekt: Nabotåget / type 92
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prosjekt: Nabotåget / type 92

Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prosjekt: Nabotåget / type 92
    Posted: 27 april 2007 at 23:00
Tenkte jeg skulle starte en ny tråd om bygging av Type 92 i modell.
Fleichmann har et motorvognsett fra av "Pendolino" som passer perfekt som et grunnlag. Märklin har også en slik modell (se oversikten under. Jeg så i første øyekast at boggisenteravstand, lengde og form på vognkassen så overraskende lik ut våre motorvognsett. Derfor ville jeg forsøke å lage en ny modell av type 92. Modellen blir ikke helt korrekt, men den kan bli rett så identisk. Det er Duewag som har laget begge settene, så man kan nok ta utgangspunkt i at konstruksjonen er ganske så identisk.  

Pendolino

Pendolino i H0-Model:  
Märklin (A.C.): Art.Nr.  3476 i turkis fargesetting  
34761 i rød fargesetting 37761 i rød fargesetting,
Digital  Fleischmann (D.C.): Art.Nr.  4415 i turkis fargesetting  
4418 i rød fargesetting

Man kan enten benytte vognkassen som basis, lage fronter i plast og flytte på vinduene, eller bygge nye vognkasser. Det er mange fellestrekk, og avstander er temmelig like.

Takdetaljene%20er%20upåklagelig%20like!!
Takdetaljene er upåklagelig like!!

Overgangsvulster%20er%20identisk..
Overgangsvulster er identisk, og med kortkobbel sitter vognene helt sammen..

Endene%20er%20ikke%20helt%20like,%20men%20godt%20nok%20for%20de%20fleste..
Endene er ikke helt like, men bra nok for de fleste..

Nå som B7 har kommet, kan man benytte både boggier og inventar fra slike vogner.

Har dessverre strandet i prosjektet. Skal jeg modifisere vognkassene, eller skal jeg våge meg på å lage nye vognkasser i messing?

Noen som blir med på dugnaden?

Edited by Pelle - 27 april 2007 at 23:06
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2007 at 23:25
Denne finnes jo i modell allerede og ryktene sier at nytt opplag er på gang....Wink 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 01:35
Er vel ytterst få som har denne, og det er vel ikke mange som får mulighet til å kjøpe den nye heller. Så får oss dødelige så må vi nok ty til slike selvbygginger, samt at det er jo gøy å skape noe som få andre har.

Har du kommet noe legre på dette Morten Pelle?  Har kun sett de bildene du viser her..
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 19:08
Roco har motorvogna på programet for 2007( 2 kvartal 07) i den røde DB desigen

Bestillings nr: Dc 63013  Ac 69013
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 19:45
Har alltid lurt på hvorfor Gereide ikke selger flere modeller, eller lar andre  overta formene. Han har jo laget kjempeflotte modeller av både type 92, B7, El 17(?) og Type 66. I det minste kunne han ha solgt delene løst slik at vi kunne satt dem sammen selv.

Vi andre som ikke er med i gutteklubben må nok lage sem selv! Alternativet blir vel en Superlinemodell en gang i fremtiden til 20.000,- siden ingen andre vil lage modeller som ikke har gått i andre land enn Norge. Selv om 2 sett har gått i nord-Sverige er det sikkert ikke interessant nok...

Bra at Roco kommer med modellen. Da skulle det være nok av muligheter! Hvis noen av oss klarer å lage bra nok vognkasser, kan vi sikkert etse/støpe opp noen kopier til de som er interessert.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 21:55
Er ikke ute etter å drepe byggegleden,tvert imot....jeg applauderer ett hvert forsøk....Mitt utsagn høyere opp i tråden var kun informativt ment( Ser at jeg ordla meg dårlig).....Gereide modeller,eller mannen bak er vel riktig å si.....hans hobby er å lage modelltog,siden det er på hobbybasis blir også opplagene små....og ikke minst er han en dyktig læremester. ( støpeforma til El 17 som ikke eksisterer lenger,står han bak)
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2007 at 21:55
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Har dessverre strandet i prosjektet. Skal jeg modifisere vognkassene, eller skal jeg våge meg på å lage nye vognkasser i messing?

Noen som blir med på dugnaden?

Kjenner to som har jobbet litt med dette prosjektet, og vil sikkert gjerne være med å ta det videre. De to sitter på endel tegninger og har vel lagen noen tegninger, både i 3D og med tanke på etsing.
Kjenner begge to godt, men han ene kjenner jeg spesielt godtWink
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 22:15
Dette prosjektet ble realisert som et messingbyggesett i 2012 og kan nå kjøpes via Scandinavian Miniatures
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 22:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.