MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fotografering av modelltog i fart
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fotografering av modelltog i fart

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 16:56
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke.

ER du sikker på dette? Jeg trodde en piksel ikke har noe størrelse i og for seg, men er nettopp den minste enheten bildet kan bygges opp av? Eller snakker du om fargedybden i billedpunktet, bits per pixel?
Svein S
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 19:31
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke.

ER du sikker på dette? Jeg trodde en piksel ikke har noe størrelse i og for seg, men er nettopp den minste enheten bildet kan bygges opp av? Eller snakker du om fargedybden i billedpunktet, bits per pixel?
Hvor mye info en pixel inneholder har ikke noe med størrelsen på den å gjøre.
Men, en pixel kan ha forskjellig fysisk størrelse i areal. På mange modeller kan selve selve brikken være lik i fysisk størrelse, men antall pixler varierer. Pixlene dekker tilsammen hele brikken og har man en brikke med 5Mb pixels og en med 12Mb pixels på samme areal, er pixlene på 12 Mb brikken mye mindre.
Antall pixsler har heller ikke nødvendigvis noe å gjøre med kvaliteten på det ferdige bildet. Det er ikke alltid størrelsen det kommer an på. Skal man forstørre til store format er det selvfølgelig best med maksimal oppløsning, men mye gjøres også i selve bildebehandlingen.
Bildestøyen har heller ikke noe med størrelsen på pixslene å gjøre, men er avhengig av kvaliteten på elektronikken, optikk,etc. 


Edited by smholt - 07 januar 2012 at 19:35
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 20:17
Som noen har nevnt her, har nyere kameraer som Nikon D7000 og Pentax K-5 imponerende ISO egenskaper. Og ja, Pentax er fortsatt i live Smile

I forbindelse med dette å få MJ-bilder med god dybdeskarphet, vil jeg henlede oppmerksomheten nok en gang til det utmerkede MRH-forum og en tråd med nettopp tittelen:
Improving death of field in my modellig photgraphy.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 21:17
Her var det mange rare kommentarer og mange av dem er mest egnet til å forvirre selv om meningen sikkert er god.

Det påstås at lavere lukkertid gir mer lys, en annen bruker uttrykket mindre lukker.

Lukkeren er som en dør som åpner og lukker for å slippe lys inn på brikken. Jo lengre døren står åpen jo mer lys kommer til brikken. 1/250 sekund varer dobbelt så lenge som 1/500 sekund, altså slipper dobbelt så mye lys inn til brikken. Dessverre er det slik at hvis motivet beveger seg i løpet den tiden lukkeren står åpen vil bildet bli uskarpt. Dette gjelder også hvis kameraet beveges i forhold til motivet. For å gjøre denne uskarpheten minst mulig bruker vi korte lukkertider. Kun hvis kamera og motiv står fast i forhold til hverandre vil denne bevegelsesuskarpheten være borte. Under dårlige lysforhold må vi ofte velge lange lukkertider og for å unngå bevegelsesuskarphet må da enten motivet stå stille og/eller kamera må stå stille ved å støtte det eller sette det på et stativ. Moderne kamera har også innebygget stabiliseringssystemer i kamerahus eller objektiv som skal hjelpe på dette.

Å øke brikkens lysfølsomhet gir også kortere lukkertider (ved samme blender). En fordobling av ISO-verdien vil gil halve lukkertiden. Ulempen er at dette forringer kvaliteten på bildet ved at det oppstår korn og støy, men som det er nevnt ovenfor blir brikkene og programvaren stadig bedre på dette området.

Blenderen er den åpningen som slipper lys gjennom objektivet og inn til brikken. Jo større åpning jo mer lys. Et trinn større åpning på blenderen gir dobbelt så mye lys, med andre ord et lysere bilde, eller om man halverer lukkertiden, samme bilde på kortere lukkertid. Men dessverre er det slik at dybdeskarpheten blir dårligere ved større blender, altså så liten blender som mulig hvis stor dybdeskarphet er ønskelig. Det som ofte forvirrer er at tallverdiene for blenderåpningen er omvendt av størrelesen, mao. lav tallverdi gir stor blender og høy tallverdi gir liten blender.

Et objektivs F-verdi er kun et tall som viser objektivets største blender (kalles lysstyrke). Et objektiv med oppgitt F=2,0 har altså største blender =2. Å lage objektiver med store blenderåpninger som samtidig gir skarpe bilder er vanskelig, derfor er objektiver med stor blender ofte dyre. Å kjøpe et slikt objektiv vil gi deg muligheten til å ta bilder i dårligere lys men dybdeskarpheten vil også bli dårligere når du bruker de største blenderåpningene.

Et objektiv med lengre brennvidde (tele-) vil forstørre motivet. Dermed forstørres også eventuell bevegelsesuskarphet og man må velge kortere lukkertider for å unngå dette. En tommerfingerregel i gamle dager, med 35 mm film og uten innebygd stabilisering, var å ikke bruke lengre lukkertid enn brennvidde på frihånd (1/250 sek ved 250 mm, 1/125 sek på 125 mm osv). Men dette var jo selvsagt også avhengig av om motivet beveget seg.

Liten dybdeskarphet kan være ønskelig i mange tilfeller f. eks for å dempe ned forstyrrende forgrunn eller bakgrunn. Ved portrettfotografering benyttes dette ofte. Når det gjelder bildet i første innlegg synes jeg dybdeskarpheten er passe slik den er. Hovedmotivet, slik jeg ser det, er toget og en del av landskapet og dette er i fokus og blikket trekkes mot dette. Samtidig aner vi folk og innventar i bakgrunnen som viser at dette er tatt på et treff. Men fordi disse er ute av fokus virker det ikke så forstyrrende som de ville ha gjort om bakgrunnen var sylskarp. Litt av forgrunnen er også ute av fokus men det er greit da denne ikke er spesielt interessant. Dette er faktisk et av de bedre bildene jeg har sett fra et Fremo-treff, spør du meg.

Det er flere måter å fotografere modelltog på. Noen vil lage et bilde som skal gi seg ut for å være virkeligheten. Da må en gjerne inn i landskapet og all forgrunn og bakgrunn som ikke har noe med landskapet å gjøre må enten dekkes til eller unngås på andre måter. Dybdeskarpheten må selvfølgelig være best mulig og lyset må se naturlig ut. Slike bilder tas best når en har god tid, kan sette opp kamera på stativ, stille inn lys og kamera osv.

Andre ganger vil man vise modelltoget som det er, f. eks. på en et treff eller en utstilling. Da kan det være på sin plass å få med så mye som mulig, gjerne også personene som deltar på treffet. Også her er ofte stor dybdeskarphet ønskelig for å få alt med, men dårlig lys og personer og tog som beveger seg vil ofte være et problem.

Dag Catos bilde i innledningen er et eksempel på ingen av delene. Det er et flott bilde med fokus på toget i et flott bygget landskap men gir seg ikke ut for å være et virkelig tog. Samtidig ser vi personene i bakgrunnen og kan til og med kjenne dem igjen uten at de trekker oppmerksomheten bort fra hovedmotivet. Jeg synes som sagt det er et godt bilde fra et treff.

Når noen foreslår at du må lære systemet bedre å kjenne så er det godt ment. For å kunne dette må du vite hva som skjer når innstillingene endres og det er vel akkurat slik informasjon du er ute etter. Når man har lært seg det grunnleggende og har prøvet og feilet mange ganger vil en etter hvert lære seg hva som skjer og innstillingen av utstyret faller naturlig. Det blir litt som å lære å kjøre bil, etter en tid trenger du ikke å tenke på at du skal trykke på kløtsjen og slakke av på gassen når du skal skifte gir. Når det skjer vil du se at du får mer tid til å planlegge hvordan bildene skal se ut og du får større muligheter til å få gode bilder under vanskelige forhold, som f. eks. et Fremo-treff med mange mennesker og kort tid til rådighet.

Og da vil du kanskje også oppdage at det utstyret du allerede har gir mange flere mulighter enn du tidligere var klar over og at behovet for å kjøpe nytt ikke er fullt så stor lenger.

Petter

Edited by traiNman - 07 januar 2012 at 21:26
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 21:37
Jeg sjekket ikke linken fra KnuT før jeg skrev innlegget ovenfor.

Det er klart at her er det store muligheter for dem som vil at bildene skal se som om de gjengir virkelige tog i et virkelig landsakp.

Allikevel hjelper vel dette lite under slike forhold som beskrives f. eks. under et Fremo-treff. Det skal jo tas en rekke eksponeringer med forskjellige innstillinger og motivet (toget) må ikke flytte på seg når dette skjer.

Men det skal bli artig å prøve det en gang.

Petter

Edited by traiNman - 07 januar 2012 at 21:38
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 23:41
Lenge siden jeg har vært her nå, så hei igjen og godt nytt år!

Når det gjelder fotografering av ting i bevegelse, får man tilsvarende budsjettet.

Skraphet: Lukkertiden må være lav, enkelt og greit. Noen ganger følger man motivet, men da skal det helst være enkeltobjekter man følger, for alt annet blir - på en måte - strukket og utydelig(blurrete, som det heter på "godt" norsk.)

Autofokus: Autofokus er også viktig for skarpe bilder, men det er et par problemer det er greit å være klar over, men som er fullt løsbare! Speilreflekskameraer har fokuspunkter på autofokusen. Leser man spesifikasjonene til speilreflekskameraer, er dette som oftest med. Fokuspunktene er fordelt utover i motivet - som man ser i søkeren som røde punkter - og disse justeres på ulike måter, avhengig av merke og modell på kameraet. Det kan være lurt å bruke færrest mulig, og justere de etter motivet og fokuset, man ønsker. Om alle punktene er aktive, kan det forstyrre, slik at noe annet plutselig tar over fokuset, som ble demonstrert på første side i denne tråden. Det er ikke nødvendigvis lurt å bruke midten som fokuspunkt, rett og slett fordi det gyldne snitt ligger i x0.61803399, eller /1.61803399 av bildets lengder. Det gir da mer appellerende bilder i komposisjon.

Problemene med lav lukkertid: Det gir mindre lys. Det er to måter å løse dette på. Det ene - og til en viss grad billigste, kommer tilbake til det - er å øke ISO-verdien, altså lysfølsomheten til sensoren i kameraet. Dette forårsaker desverre at bildene gjerne blir mer og mer kornete etter hvert som man øker ISO-en. Den andre måten er å ha størst mulig blenderåpning. Dette har en to fordeler og to ulemper. Fordelene er at det slipper inn mer lys, og det skaper mer utydelig bakgrunn når man ønsker det. De to ulempene er at størrelsen på blenderåpningen gjerne er det som trekker objektiver mest opp i pris, og de kan være vanskelige å kontrollere autofokus på disse, spesielt når det er noe som beveger seg. Da kan det virkelig være lurt å justere fokuspunktet!


Mer:

Lukker-/blenderåpningers størrelse kjennetegnes som Fx.x(f.eks. F1.2) i spesifikasjonene på objektiv og kamera. Objektiver støtter IKKE støtter ikke alle størrelser! Jo mindre F-verdien er, jo større er blenderåpningen, ironisk nok. De største blenderåpningene man får tak i i selv de mest spesifiserte kamerabutikkene er på F1.2, en sjelden, sjelden gang større åpning. Jo større åpningen er, jo mer utydelig blir bakgrunnen, men dette vil ikke merkes så mye i modelljernbane om det er ett objektiv man fokuserer på, fordi det er så smått. Jeg har hoppet over det som har med brennvidde(f.eks. 105mm på objektivet) og nærgrense, men kan ta mer om det, om ønskelig. Det er relevant, men tyngre stoff, og ikke like lett å forklare. Anbefaler dette, dette eller dette.

Det er lurt å ha noe som ender i linje EF, som ligger akkurat i det gyldne snitt.

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 02:13
Å bruke "Det gyldne snitt" når man komponerer et bilde er ikke dumt men har vel ingen ting med det opprinnelige spørsmålet å gjøre. Det dreide seg om dybdeskarphet og hvorvidt det ville hjelpe å bruke penger på et nytt objektiv for å øke denne.

Når en ser på bildet ser en at den grønne forsiden på modulet med fordel kan beskjæres bort. Kutt ved øverste kant hvis du vil ha med vannet hvis ikke kan du kutte ved nederste kant på gresset. Hvis en også beskjærer i høyre kant av bildet, omtrent ved høyre side på treet slik at fyren i den hvite t-skjorten forsinner, fjerner man et forstyrrende element. Samtidig havner hovedmotivet, toget, i nærheten av det punktet som ligger i det gyldne snitt.

Prøv og se om ikke bildet blir bedre da.

Men dybdeskarpheten blir den samme. Skal den bli bedre må du nok ha mere lys, eventuelt akseptere dårligere kvalitet ved å øke ISO-verdien. Kortere brennvidde (vidvinkel) vil ikke hjelpe så mye da du må gå nærmere for å få samme utsnitt samtidig som du får med mye mer med av de forstyrrende elementene rundt omkring og i bakgrunnen.

Jeg forutsetter nå at du ikke øker eksponeringstiden da det vil gi mer bevegelsesuskarphet.

Det er ikke enkelt å ta gode bilder, hadde det vært det hadde vi alle vært mesterfotografer. Spesielt når ting beveger seg og forholdene ellers er vanskelige gjelder det å forstå hva som skjer når en tar bildet og å kjenne utstyret. Da vil alt være klart akkurat i det motivet er der det skal være for å få blinkskuddet. Noen ganger hjelper det med litt flaks også.

Vi har så lett for å stole på teknikken i dag og å tro at det bare kjøpe nytt og bedre (les: dyrere) utstyr for å få bedre bilder. Husk at de gamle mestere skapte fantasiske bilder med langt enklere og mindre brukervennlig utstyr enn det vi har til rådighet i dag. Selv om kameraprodusentene prøver å hjelpe oss på alle mulige måter er det de samme lovene for lysbrytning som gjelder.

Jeg mener oppriktig at en vil oppnå mer ved å tilegne seg grunnleggende kunnskaper om det som skjer i et kamera og å lære seg kjenne utstyret i stedet for bare å løpe ut å kjøpe nye objektiver og dyrere kamera hver gang en støter på problemer.

Petter

Edited by traiNman - 08 januar 2012 at 02:15
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 20:11
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Som noen har nevnt her, har nyere kameraer som Nikon D7000 og Pentax K-5 imponerende ISO egenskaper. Og ja, Pentax er fortsatt i live Smile

I forbindelse med dette å få MJ-bilder med god dybdeskarphet, vil jeg henlede oppmerksomheten nok en gang til det utmerkede MRH-forum og en tråd med nettopp tittelen:
Improving death of field in my modellig photgraphy.
Programvaren fra Helicon som er nevnt i linken ovenfor er spennende. Her er et bilde hvor denne teknikken er brukt:
 
Bildet er tatt av Jürg Rueedi på vårt ZMOD-treff i 2010.
 
Men det er mulig å få bra dybdeskaphet ved manuelt å sette sammen flere bilder i Photoshop, her en ScZene fra mitt gamle Z-skala anlegg:


Edited by smholt - 08 januar 2012 at 20:12
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 20:17
Ja, Svein-Martin, det ser spennende ut og jeg ser frem til å prøve dette en dag.

Men spørsmålet i første innlegg gjelder tog som er i bevegelse og da nytte vel ikke denne teknikken?

Petter
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 20:25
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Ja, Svein-Martin, det ser spennende ut og jeg ser frem til å prøve dette en dag.

Men spørsmålet i første innlegg gjelder tog som er i bevegelse og da nytte vel ikke denne teknikken?

Petter
Det er riktig, det dreier seg mest om tog i bevegelse her. Uansett så er stativ er det beste for å få gode bilder og at toget ikke beveger seg.
Men, det øverste bildet i mitt eksempel er tatt med frihåndskamerea og en 5-6 eksponeringer med forskjellig fokus i rask rekkefølge, slik at kamerabevegelsene ikke betyr så mye. Men, begge togene står stille.
Det mener jeg er viktig for å få gode bilder, men er vel vanskelig å få til på et treff, om man ikke kan få lagt inn et lite stopp.
Men kjører man etter forbildet, burde jo ikke det være noe problem.Smile Det er vel innlagte forsinkelser og stopp for å simulere virkeligheten best mulig på treffene også? Og da må fotografen være klar.Wink
 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 10:25
Originally posted by smholt smholt wrote:


Men kjører man etter forbildet, burde jo ikke det være noe problem.Smile Det er vel innlagte forsinkelser og stopp for å simulere virkeligheten best mulig på treffene også? Og da må fotografen være klar.Wink
 

Helt riktig!På siste Gardermotreff hadde jeg stilt meg opp med stativ på et fint fotosted. Uoppfordret spurte lokføreren som kom med et tog om ha skulle foreta en kort fotostopp? Dessuten hender det selsvagt svært ofte at tog må stoppe opp foran stasjoner fordi man ikke har fått innkjørtillatelse. Så det er med Fremo-fotografering som med 1:1-fotografering, at det gjelder å finne ut når tog går, finne seg ut gunstige fotosteder (i dette tilfellet steder der stopp kan påregnes) og planlegge bildet.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 00:33

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

[...] Det ble faktisk benyttet stativ til dette bildet selv om det ikke virker slik. [...]

En ganske vesentlig opplysning i denne sammenheng, som ikke var nevnt tidligere. Om det i tillegg var slik at toget var stoppet, ville det da vært mulig å få bedre dybdeskarphet ved å redusere blenderen, uten at den økte lukkertiden trenger å bli et problem. I slike tilfeller er det altså ikke noe å hente på å handle nytt utstyr.

Ellers kan man få bevegelsesuskarphet også ved bruk av stativ, spesielt lette stativer. På speilreflekskameraer kan vibrasjoner fra speilet gi opphav til bevegelse under eksponeringen, noe som er grunnen til at enkelte sådanne er utstyrt med speillås. Om man bruker utløserknappen på kameraet (i stedet for trådutløser, fjernutløser eller selvutløser), vil det også gi bevegelse.

Quote [...] Å stanse hele treffet for at man skal kunne stille inn og justere lukkertider og blendere er rett og slett ikke mulig, ei heller ønskelig. [...]

Så omfattende justering trengs ikke. Man setter kameraet i blenderprioritert eksponering ("Av" hos Canon) og velger en passende blender med kommandohjulet, men holder øye med at den viste lukkertiden i søkeren ikke blir for lang. Med litt trening tar det kanskje et par sekunder ekstra.

Quote Det ble benyttet autofokus.

Hva var valgt som fokuspunkt? Eller var det overlatt til kameraet?

Det er litt vrient å vurdere ut fra et nedskalert bilde, men jeg har problemer med å se noen områder som er i fokus. På et slikt bilde ville jeg antagelig fokusert på fronten av loket.

Quote Objektivet var det 18-55mm standard billigobjektivet som fulgte med og som de aller fleste rundt omkring på diverse fotositer anbefaler å bytte ut så fort som mulig.

En vesentlig årsak til det er dårlig skarphet ved større blendere, men det er lite relevant når man ønsker bedre dybdeskarphet. For all del, det er forskjeller også ved små blendere, men neppe så dramatiske.

Quote Så langt er jeg kommet til følgende konklusjon: Dybdeskarpheten er det ikke noe å gjøre noe med. med unntak muligens ved bruk av vidvinkel. [...]

Vidvinkel gir bedre dybdeskarphet ved samme avstand til motivet, men som traiNman påpeker, blir det neppe særlig bedre om du går nærmere for å få samme utsnitt.

Quote Det er mulig å få stor dybdeskarphet med "vanlige" objektiv. dette fordrer lengre lukkertid, noe man ikke har tid til på et FREMO-treff.

I dette tilfellet kunne du vunnet mye med et ekstra tiendedels sekund (fra 1/30 til 1/8 s lukkertid), og selv om jeg ennå ikke har vært på et FREMO-treff, kan det da ikke være så dårlig tid der?  Ermm


 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.