MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp med vogntype
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp med vogntype

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp med vogntype
    Posted: 30 desember 2011 at 00:43
Noen som vet hva slags BF, DFo eller F som gikk på Nummedalsbanen?? Gjerne nummer også?

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 08:03

Jeg går ut fra at det er konduktørvogna i godstogene du tenker på, siden persontogene gikk med motorvogner fra kanskje så langt tilbake som krigen. 

Vi vet at FV21/BF3b type 2 nr. 548 gikk i godstogene i det dampen døde ut på Numedalsbanen i 1970. Bildet nedenfor viser 548 på en veterantogtur på Rødberg i 1984, men den ble nok plukket ut til den turen nettopp fordi den hørte hjemme der tidligere.

Men det har helt sikkert vært benyttet andre konduktørvogner også. Selv om slike vogner hadde en viss stedegenhet, var de ikke helt låst til bestemte baner heller. Om det gikk så mange DFo-er der, er jeg nok mer tvilende til. Om det noen gang har vært egen postekspedisjon på Numedalsbanen vet jeg ikke, og uansett brukte godstogene lang tid med stopp på alle stasjoner underveis om det var behov for å sette ut og inn vogner, så jeg vil heller tro at posten gikk med persontogene. BF 548 hadde den fordelen i den trafikken at den ikke innebar med dødvekt å dra med seg enn nødvendig, samtidig som den hadde en kupé for reisende som vil følge med godstog, gjerne på en kortere strekning. 

Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 11:15
Takk for bilde Svein, du vet ikke om noen andre BF'er med personkupe' som gikk der? Jeg har et bilde av type 21b med BF og personvogner, men ser desverre ikke nummeret
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 12:14

Spør på NJKs forum. Sveia vet det kanskje.

Andre BF-typer som ble brukt i godstog var de tyske stålvognene som det var mange av.

Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 12:51
til oplysning så jobbes det med denne vognen på krøderbanen nå.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 13:13
I bildeboka om Numedalsbanen finnes bilder av:

s. 36: BFo2c type 5
s. 43: BFo2a type 4 nr. 18080
s. 58: BFo2b type 6 eller 8
s. 65: tidligere Fd type 1 ombygget til F nr. 3043
s. 67: = F på s. 65, men ikke nr 3043
flere bilder av nevnte BF3b type 2 nr. 548

Edited by Asgeir - 30 desember 2011 at 13:15
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 13:32
Mange takk, numedalsboka er den og få tak i fortsatt?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mini Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2011 at 14:47
Originally posted by kokken kokken wrote:

Mange takk, numedalsboka er den og få tak i fortsatt?

Hei Kokken. Har desverre kun mitt eget eksemplar. Redaktør var Harald Dahlen og Vidar Skaar Borgersen. I redaksjonen satt også Knut Arne Olsen og Arve Kværnum. Jeg tror en av disse gutta jobber i Laagendalsposten. Det finnes visst noen få eksemplarer igjen der sidene er noe feilinnsatte. Bruk den gamle damptelefonen og ta en prat med dem og vis litt engasjement når du snakker med disse gamle tussiastene. Forklar at du er spesielt opptatt av denne banen og lager modeller av materiellet. Da tror jeg nok sikkert at de klarer å hoste opp et ekstraeksemplar selv om opplaget offisielt er utsolgt.

PS. Forlaget i 1989 het "Forlaget for historie langs Lågen". En liten annonse i lokalavisene burde også kunne gi resultat. Eller et antivariat. Jobber du litt med saken er det nok ikke lenge før du sitter med et eksemplar i fanget. Klarer du det ikke kan jeg jo forsøke å huske å ta med meg mitt eksemplar neste gangen jeg stikker innom på spinneriloftet. Da kan du jo kikke i den og kanskje kopiere litt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.