absolutt begynner |
Post Reply |
Author | |
nedepastasjonen
Nykommer Joined: 05 oktober 2012 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 oktober 2012 at 14:39 |
hei, folkens! Ny her på forum, og trenger litt råd
har funnet en ganske gammel modelljernbane som min far hadde da han var ung, og tenkte å sette i gang med en ny hobby og reparere og bygge den opp. Den er ganske stor, ser ut til å være Hornby 2-skinne... hvis jeg har forstått riktig hva det egentling betyr hat noen generell råd til nybegynnere? Jeg vil ordentlig reparere den slik at faren blir glad :) |
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hornby er engelsk modelljernbane i skala OO på 16,5mm spor (samme som HO - det er en lang historie; ikke spør...). Det er den eldste engelske produsenten som fortsatt er aktiv og har litt samme status som Märklin i Tyskland (og Norge?). Det er et samlermarked for eldre modeller, men hvor "hett" dette er vet jeg ikke. Ellers går det bra å supplere/kjøpe nytt fra samme produsent.
Du vil finne mye informasjon om engelske modelljernbaner på nettet. Her kan være et sted å begynne: http://www.rmweb.co.uk/community/ Mvh P. Edited by Traveller - 05 oktober 2012 at 23:09 |
|
nedepastasjonen
Nykommer Joined: 05 oktober 2012 Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
takk, det hjelper i en viss grad :)) Skal starte å lete etter informasjonen, så kommer jeg tilbake har med flere spørsmål, hehe :)
Så akkurat de er aktive i tyskland, prøver å finne noe i norge mvh m. |
|
Traveller
Post Options
Thanks(0)
|
Hornby har ekspandert voldsomt i de senere årene og kjøpt opp gamle europeiske merker som Lima og Rivarossi (Italia), Jouef (Frankrike) og Electrotren (Spania), samt Arnold (tysk N-skala). Dette har imidlertid lite med Hornbys OO-tog å bestille, ut over at de har samme eier (og at alt for tiden produseres i Kina). Markedet for 00 (uttales "dobbeltnull"/"Doubble-Oh") utenfor Storbritannia er forsvinnende lite.
Mvh P. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Blir det feil å si "null-null" på norsk? Det er jo atskilling enklere å uttale. |
|
Svein S
|
|
Traveller
Post Options
Thanks(0)
|
Feil er det vel ikke; blir som "halvnull" vs "hånull". Engelskmennene selv unngår så vidt jeg har forstått "oh-oh", for det antyder jo noe helt annet... (noe i retning "fillern").
Mvh P. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det skjønner jeg at det ikke fungerer bra på engelsk. Men på norsk vil ikke "null-null" si noe som helst mer enn nettopp to nuller satt etter hverandre. Neste skala i det britiske systemet, 000, vil det derimot være best å uttale som "trippel null" og ikke "null-null-null" fordi da blir det så mange "null" at det er lett å gå surr i antallet for en tilhører, mens "trippel" gjør antallet entydig. Men nå er jeg visst i ferd med å avspore det opprinnelige temaet, så nå må jeg slutte. Edited by ses - 08 oktober 2012 at 15:26 |
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |