Litra G2 - Steinar&Steinar |
Post Reply |
Author | |
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 september 2012 at 23:08 |
Efter att byggt ett större antal svenska mässingsmodeller tänkte jag nu ge mig i kast med att bygga några norska mässingsbyggsatser. Valet har fallit på tre "lukkede godsvagnar litra G2", byggsatser konstruerade av Steinar&Steinar som jag har haft liggande ett tag i min garderob. Jag har byggt motsvarande typ av svenska godsvagnar och finner att det skulle vara trevligt att kunna inkludera några norska godsvagnar i trafiken på klubbanan.
Vagnarna som jag har liggande och tänker ge mig i kast med är;
G2 type 1
G2 type 4
Gf2 type 1
Med hjälp av en bra byggbeskrivning, och tråden här på forumet om äldre G-vagnar, kommer jag en bit på vägen men har dock några frågor.
Då jag avser bygga vagnarna i så "tidigt utförande som möjligt" ( möjligen i leveransutförande) undrar jag följande, och då med befintliga byggsatser som grund;
G2 typ 1: Kan byggas i stort sett i leveransutförande som en G typ 5 från 1897-1908, eller?
Gf2 typ 1: Kan byggas i stort sett i leveransutförande som en av 110 levererade Gf typ 1 från 1897-1909
G2 typ 4: Här får jag däremot problem. Är detta ombyggda vagnar från tidigare Gf med högt bromshus, och därmed bara möjliga att bygga i ett sent utförande?
Tacksam för kommentarer och synpunkter inför mitt bygge.
/Ola
|
|
Ola Ahlström
Veteran Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tillägg/korrigering;
Efter att läst den eminenta byggbeskrivningen noggrannare konstaterar jag;
G2 type 4; Byggsatsen representerar vagnen i utförande 1954-66 och är uppenbarligen ombyggda från vanliga G2 type 1 (fd G type 5), men kan den byggas i äldre utförande? Med andra ord, när tillkom G2 type 4?
/Ola
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
G2 type 4 er ombygde Gf2 type 2 (1936 literering), ved å fjerne det opphøyde bremserhuset og erstatte med en -plattform.
Typen eksisterte på begynnelsen av 50-tallet (1954?) og frem til slutten av 60-tallet. Det var registrert 3 stykker i 1967! Eldre versjon, dvs Gf2 type 2, kan bygges ved å scratcbygge et løftet bremserhus å montere det over plattformen. Såvidt jeg vet eksisterer det ikke noen slike i dag, men målene kan tas fra Gf3 type 3. En slik vogn eksisterer på Krøderbanen, men breserhuset på denne typen har mye større vinduer spesielt over taket over vognkassen og dørene skal slå motsatt vei (dvs. uttover): http://njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/4728-gf3-14092 NMJ har laget modell av Gf3 type 3 i sin Superline serie: Andre detaljer i opprinnelig utførelse: -Lakkeres i gråblått med sorte detaljer og undersell -Gitterer foran de små vinduene i vognkassen var ikke montert -Hadde vognen gjennomgående rør og slanger til bremser var de vakum -Gf2 type 1 og de fleste G2 type 1 hadde sent 1800-talls korsbuffere som var kortere (585 mm.) Blir spennende å se hva du får ut av disse byggesettene |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |