fra h0 til N ?? |
Post Reply |
Author | |
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 august 2012 at 23:46 |
Hei pøver å få til noe her, men jeg synes romme blir litt lite, noen lurer idder? Kunne kansje prøve med n scala? Men har kjøpt en god del h0, så det blir vel litt dumt:-)
Vær rute er 50 cm mvh Stig Edited by stigne - 29 august 2012 at 09:23 |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stig,
Et par spørsmål: - Hva er det du prøver å få til? - Hvor stort er rommet? Lag gjerne en skisse av rommet og last opp, slik at vi ser hva du har å jobbe med. Marker dører, vinduer, fast inventar osv, og sett på de viktigste målene. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjenn
Her er målene på rommet 360 cm * 370 cm. Banen er laget som vist på tegningene, men er ikke helt fornyd som det er. Stasjonsområdet er høyeste nivå. Skinnene er Peco code 75. Mvh Stig |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, så den banen du har tegnet inn er allerede bygget? Klarer du å sette fingeren på hva du er misfornøyd med, eller er det litt mer diffust? Er det utvidelse av banen du tenker på, eller vurderer du å rive alt sammen og starte på nytt? Det rommet der kan jo romme ganske mye togbane i H0 tror jeg da, hvis det blir utnyttet skikkelig.
Svein
|
|
Min hjemmeside |
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Syntes da dette var et ganske optimalt rom jeg da. Personlig ville jeg laget anlegget litt smalere og med mulighet til å gå rundt i midten( man slipper å stå å strekke seg ,og man slipper å føle seg presset til å ha med kirker og bondegårder og alle andre ting som du lett får plass til hvis du har for brede områder å boltre deg på) Døra på bildet er kun 90 cm høy , men du kunne jo laget seksjonen forran døra som en egen modul som lett kan løftes bort og beholde den normale døra istede.
Ville holdt meg til h0 da det er mye mer å velge mellom og prisleiet virker lavere generelt, alltid gøy å få mer for pengene. ..Dette er såklart bare hva jeg ville gjort hvis jeg først skulle ha et helt rom med mj, heldiggrisen Tom |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser også for meg et hylleanlegg langs veggene. Det er vel på generelt grunnlag den mest optimale måten å utnytte et rom på; man får lang kjørestrekke langs veggene og plass til å bevege seg i midten, anlegget virker større siden man hele tiden har ryggen til en del av det, smale hyller gjør det enklere å nå til overalt enn en diger plate midt i rommet, og ikke minst vil man helt gratis få masse oppbevaringsplass under anlegget (evt også arbeidsplass om anlegget bygges høyt nok).
Utfordringen er som Tom nevner kryssing av døråpningene, men der er det mange ulike løsninger å velge blant. Løs seksjon er et alternativ, svingbar seksjon et annet, eller hvis anlegges bygges ganske høyt kan man rett og slett bare dukke under. Svein |
|
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller man kan bygge et punkt-til-punkt anlegg. Med evt. et sted der banen vender 180 grader, hvilket det virker å være plass til i angitt rom, kan det også bli litt lengde på en slik bane. Dette er også mest prototypt i den forstand at fleste jernbaner i virkeligheten er jo også punkt-til-punkt og all trafikk går fra et sted og til et annet. |
|
Svein S
|
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjenn
Da har jeg byttet rom og skal flytte ned i kjelleren (sa kjærringa) Vurderer sterkt hyllesystem ja. men tar gjerne imot råd fra andre i forumet, legger ved et bilde av slik jeg tenkte det. Bredden på layouten tenkte jeg 70 Cm. Rommet er 302 * 332. Mvh Stig |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Se der ja, nå er vi på tur her!
Legg merke til at selv om rommet er litt mindre enn det første virker anlegget mye større, nettopp fordi du står midt i rommet og har anlegget rundt deg på alle kanter.
Uten å vite hva du er ute etter er det vanskelig å kommentere selve sporplanen, det eneste jeg legger merke til ved første øyekast er at du har klemt alle sporene dine helt inntil veggene rundt hele rommet. Der vil jeg nok anbefale at du legger skinnegangen lenger ut fra veggene, hvertfall når du planlegger 70cm brede hyller. Da vil du få mye bedre plass til landskap på begge sider av skinnegangen, og det vil bli mye enklere å skjule overgangen mellom hylle og vegg (det ser litt rart ut når toget lager skygge på himmelen eller bakgrunnsfjellene når det passerer, ikke akkurat slikt som bidrar til illusjonen...) I tillegg kan det være en tanke å vinkle sporene litt i forhold til vegger og hyllefront, slik at ikke alt ligger parallellt eller vinkelrett på hverandre. Det ser bedre ut rent visuelt, og minsker følelsen av en "togbane" som bare går i ring. Og apropos det siste; hvordan ser du for deg at banen din har forbindelse videre ut fra det fysiske anlegget og til resten av verden? Her er det en stor fordel om du allerede i planleggingsstadiet kan avsette plass til et eller flere togmagasin, som da representerer den delen av jernbanenettet du ikke har plass til å modellere. Igjen er dette litt avhengig av hva du faktisk ønsker ut av anlegget ditt, men i det virkelige liv er det vel minimalt med jernbanestrekninger som er helt isolerte og atskilt fra omverdenen uten noen som helst forbindelse. Svein |
|
Min hjemmeside |
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Takk for tilbakemeldinger, prøvde meg på en ny variant på det nye rommet Den stepla linja er sjult spor. Mvh Stig |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Absolutt noe å jobbe videre med det der, bortsett fra at den passasjen mellom vendekurvene ser veldig trang ut. Er rutenettet 50cm? Kan ikke være stort mer enn 40cm den åpningen der da..?
Det ser ut som du har planlagt to stasjoner rett etter hverandre. Hva om du heller plasserer den øverste stasjonen i forkant av hylla (der du har det ene sidesporet), da vil du få mye lengre kjørestrekning mellom de. Eller er det ikke en stasjon det du har tegnet inn lags høyre vegg? Den skjulte kurven nede i høyre hjørne danner et ypperlig utgangspunkt for to skjulte togmagasin, et i hver retning (nedre vegg og høyre vegg). Da kan f.eks toget starte fra magasinet langs nedre vegg, kjøre rundt rommet en eller flere ganger, og ende opp i magasinet langs høyre vegg (og omvendt). På den måten kan den synlige delen av anlegget representere en del av en lengre strekning, og du kan ha flere tog som passerer gjennom anlegget på sin vei mellom magasinene. Tilgang til magasinene kan da være fra undersiden av anlegget, siden de grener ut fra banens laveste punkt. Et par spørsmål; Hvilken minsteradius opererer du med, og hva slags materiell planlegger du å kjøre? Og hva er det med den blokkmarkeringen, planlegger du å kjøre analogt eller er det for evt signalstyring? Svein |
|
Min hjemmeside |
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein
Minsteradiusen er 438 mm, skinnematriell er Peco Code 75. Blokkene er til tilbakemeldingsmodul til annlegget, legger ved et bilde Mvh Stig |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm, sikker på at det ikke er code 100 settrack du har? Peco code 75 kommer vel bare som fleksispor, og radien du oppgir stemmer med R2 for code 100 settrack...
Svein |
|
Min hjemmeside |
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjenn
Jeg bruker kun fleksiskinner, men med programmet jeg brukker AnyRail kan jeg lage banen med code 100. Når jeg er ferdig å lage banen på programmet kan jeg skrive ut i fullskala hele layouten ca 100 ark. Blir mye letter å legge sporunderlag da. Mvh Stig Edited by stigne - 05 september 2012 at 17:46 |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
OK, sånn på vis, da er jeg med
Apropos tegneprogram, jeg bruker XtrkCad som både er gratis og har funksjon for fleksispor. Da begrenses man ikke til de faste radiene som seksjonsspor gir, og man kan også lage overgangskurver uten problemer. Se f.eks tråden om hylleanlegget mitt, jeg printet ut sporplanen i full størrelse da jeg bygget de ulike seksjonene. Samme med det gamle testanlegget mitt, printet ut planen i full størrelse og tegnet inn senterlinja før jeg la skinneunderlaget. Svein |
|
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her skal du få et forslag basert på det rommet du har angitt. Dette er en hovedlinje (grønn) som en kontinerlig rundbane, med en synlig stasjon A og en usynlig C. Den usynlige kan du bruke som togmagasin og bygge så stor eller liten du vil og har plass til. Sørg for tilgjengelighet til den på en eller annen måte. Så er det sidebane (lilla) som grener ut fra hovedlinjen i stasjon A og går til stasjon B. Jeg har antydet svingskiver i sidelinjenes begge ender, i tilfelle det er interessant med damplok som tusler på banen, og du har lyst til og plass til en skive der. Som sidelinje behøver den ikke være så stor. Har ikke Fleischmann en litt kortere skive? Så har jeg lagt inn et industrispor (rødt) som grener ut fra hovedlinjen. Siden utgreingen skjer i fallet ned fra stasjon A som jeg antydet ligger på 10 cm over stasjon C, vil disse industrisporene ligge på ca 5 cm, dvs. litt senket ned i forhold til hovedstasjon A. Med vilje har jeg lagt inn et uttrekk mot en sporkunde slik at man kan drive å skifte på disse sporene mens det er full trafikk på hovedlinjen. Da kan du f.ek.s bare sette igang tog som går og går på hovedlinjen, og likevel kunne pusle med noe på både industrisporene og på sidebanen. |
|
Svein S
|
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Gruble gruble Hva er minste radius jeg skal bruke? Har dette togsettet som har de lengste vognene. Takker for all hjelp Mvh Stig Edited by stigne - 05 september 2012 at 20:26 |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stig,
Er det et Roco-sett tilsvarende dette? I så fall vil jo både lok og vogner takle ganske krappe kurver, men spørsmålet er jo like mye om du syns det ser bra ut. Slike lange passasjervogner får veldig stort overheng med kurveradier ned mot det som er teknisk mulig, så da må du selv vurdere hva som er viktig for deg. En ting er hva slags materiell du har nå, en annen ting er hva du evt kommer til å kjøpe senere. F.eks Superline-modeller har vanligvis en minsteradius på 60cm, selv om noen av de mindre modellene takler noe mindre radius enn det. I tillegg kan det være greit å tenke på hvor du står i forhold til kurven. En innvendig kurve (hvor du står og ser fra "inni" kurven) vil visuelt virke større enn en utvendig kurve med samme radius, dette er kanskje spes aktuelt der du evt skal ha vendesløyfer, siden disse både vil være utvendige kurver og samtidig bør benytte minst mulig radius for å spare plass... Svein |
|
Min hjemmeside |
|
stigne
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein
Ja det er det settet jeg har + to andre . Jeg har nå bygget platene til den siste tegningen jeg la ut, minste radius blir ca 46 cm. Fant også ut at jeg senere kan jeg bygge mere hyller over dette anlegget, med utgang i vær endesving Skal prøve å legge ut noen bilder i kveld:-) Mvh Stig Edited by stigne - 10 september 2012 at 19:54 |
|
Stig R Nekstad
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |