MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ny trend for salg av MJ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny trend for salg av MJ?

Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny trend for salg av MJ?
    Posted: 20 februar 2013 at 17:12
Ser av tyske MJ-blader at det diskuteres den "nye form for bestilling og levering" av MJ som en av de større fabrikkene der har begynt med.
Man bestiller det man ønsker i en "E-shop" hos produsenten - og får levert gjennom den lokale MJ-forhandleren til en litt lavere pris. MJ-forhandleren får da 8,5% av salgssummen for "sin tjeneste". Det er ikke akkurat mye å bli "fet" av!?
Det virker for meg som om fabrikkene vil "ha enda større bit av kaken" på bekostning av deres fremste markedsførere?

Når enkelte store forhandlere også bestiller større kvantum og da får enda større kvantumsrabatter - og derfor kan selge samme vare enda billigere enn E-shop", forstår jeg ikke vitsen annet enn å ta livet av de små forhandlerene - som fortsatt måtte eksistere.
- Er ikke MJ en salgsvare som krever en viss kunnskap hos forhandleren - og mhva vil skje med denne på sikt?

Da er det nærliggende å spørre om vi kan vente samme utvikling - også her hjemme?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2013 at 22:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når enkelte store forhandlere også bestiller større kvantum og da får enda større kvantumsrabatter - og derfor kan selge samme vare enda billigere enn E-shop", forstår jeg ikke vitsen annet enn å ta livet av de små forhandlerene - som fortsatt måtte eksistere.
Det er ikke så veldig utbredt med kvantumsrabatter blant de større produsentene. Grunnen til at store forhandlere i utlandet kan selge en vare billigere tror jeg er en helt annen og like enkel:

Med større salgsvolum kan de tillate seg å ha lavere avanse pr. solgte enhet enn hva en mindre butikk trenger.
Det store salgsvolumet gjør at de likevel får like god inntjening totalt sett.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2013 at 19:18

Platekompaniet her i Norge får bedre innkjøpsbetingelser(siden de selger i støre volum) og kan selge cd og dvder langt billigere enn de mindre butikkene. Bra er det ikke.

A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.