Vekting av lok for økt trekkraft? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 februar 2013 at 08:53 |
Jeg har et par lok med heller begredelig trekkraft selv i slake stigninger, og lurer på om jeg kan vekte disse litt. Er klar over at dette vil medføre økt belastning på motor og drivverk, og skal uansett ikke vekte de mer enn at de fortsatt klarer å spinne løs, men lurer på om dette er fy-fy eller om det er andre som har gjort dette med hell?
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan godt vekte ned lokomotiver, men pass på at vektbalansen er korrekt.
Dvs at det er tilnærmet lik vekt på alle drivhjulene (spesielt viktig på damplok). Har opplevd at ved kun omfordeling av den eksisterende vekten så har trekkraften blitt tilfredsstillende.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for kjapt svar Asgeir! Det er damplok det gjelder ja, konkret 24b fra Brimalm nå i første omgang. Den klarer å trekke to trevogner (såvidt 3 med hjulspinn) i 2% stigning, og det er vel omtrent som forbildet (?), men som modell hadde det vært greit med litt mer kapasitet syns jeg.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er IKKE som forbildet. En 21-maskinen, som er atskillig lettere, klarer 3 vogner i 25 promille. En 24-maskin burde klare i hvert fall det dobbelte i prototypen. Se bare hva disse maskinene trekker på Krøderbanen. Men at 24-maskinen til Brimalm klarer så lite undrer meg. Har du sjekket om det kan være noe motstand i hjulene som stjeler trekkraft? Men vekt den for all del ned del ned alt du klarer. Det er sjelden mulig å få plass til så mye vekt at det blir for mye. Men som Asgeir sier må du passe på at balansen på drivhjulene blir riktig. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, såpass. Det er greit å vite ja, syns nok den klarte veldig lite. Trevognene har omtrent null rullemotstand, de begynner å rulle bare man ser litt hardt på de. Det eneste som da er igjen er tenderen, har ikke sjekket hjulene på den.
Laget forøvrig en justerbar rampe da jeg testet trekkraften på lokene mine, med 0,5% intervaller mellom 2% og 5%, og 24b var det desidert dårligste loket i så måte. Ble faktisk ganske overrasket over resultatet der, men må uansett ta utgangspunkt i den når jeg skal planlegge stigningene på anlegget. 2% stigning på rettstrekkene og enda mindre i kurvene begrenser mulighetene markant når man har dårlig plass, så jeg håper det kan fikses på. Alternativet er hjelpelok, noe som kan være interessant kjøremessig, men i lengden kan nok det bli litt slitsomt...
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Type 24 fra Brimalm hadde ekstra, tilpassede vekter som kunne legges inn i kjele og førerhus.
De første lokene som ble levert, hadde ikke dette medlevert.
- Etter det jeg husker, så måtte man be spesielt om dette?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for infoen, det var jeg ikke klar over. Nå kjøpte jeg loket brukt, men det fulgte med en pose med deler, bl.a noen ekstra nummerskilt og en ekstra løpeaksel, skal se om jeg finner igjen den og om det kanskje ligger noen vekter der også.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg damplokene jeg har bygget har jeg stappet fulle med bly inne i kjelen for å få mest mulig adhesjon på drivhjulene.
|
|
Svein S
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Type 24 fra Brimalm er nettopp en modell som jeg har opplevd økt trekkraft med riktig vektbalanse, den trenger vesentlig mer foran. Jeg fylte røykskapet med bly.
En annen ting som øker trekkraften på Type 24 er mykere fjærer på drivhjulene. Noen modeller har også fjærer med ulik hardhet, disse bør byttes til lik harhet på alle drivhjul.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle innspill, nå har jeg noe å bygge videre på!
Et annet spørsmål i den forbindelse: Hvordan får man sikret balanse og lik vekt på alle drivhjul, er det noen måte å måle dette på eller må man bare prøve seg frem?
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finn midtpunktet for drivhjulene (midt mellom 2 og 3 drivhjul på Type 24), sett loket på en skinne med midtpunktet nøyaktig midt på skinnen, et rundt rør etc under og så er det bare å legge på vekt til det er i likevekt (ikke ha med tenderen)
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ahh, så enkelt og så smart, er det mulig å være så hjernedød..!
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan jo ikke være helt dødt da, du spør jo.
mvh
|
|
mvh
Bjørn |
|
Lars-Erik K
FREMO-forummedlem Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har selv et Brimalm-lok(Tp 31.452),den trekker bra med vogner er kjempefornøyd.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har også en Brimalm 31b (447), men har ikke fått montert dekoder i den og dermed ikke prøvd den ennå. Artig å høre at du syns den trekker bra, har vært litt spent på den. Det var vel også en artikkel i På Sporet for en tid tilbake, hvor de sammenlignet 31b fra NMJ og Brimalm, og Brimalm-modellen fikk litt negativ omtale for lavere trekkraft enn NMJ-modellen.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har også erfart manglende trekk kraft på mange av mine messing damplok. Jeg har noen stigninger på min bane, som stiger 8 cm over litt over 2 meter lengde. Følgende har jeg gjort for å forbedre denne problemstillingen:
Hjul med innfelt gummi ring, som Brimalm og NMJ har levert, må ikke forveksles med Märklin hjul fra 60/70 tallet. Disse nye hjulene jeg har benyttet er helt runde. Dette resulterer i forsatt perfekt gange og ingen "vagging" |
|
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et enklere alternativ? Sjekk hva som sies om dette på nettet. Aldri prøvd det selv http://www.bullfrogsnot.com/faq.asp
|
|
Terje
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har hørt om Bullfrog Snot, og gummiringer er jeg kjent med fra min tid med Märklin. Imidlertid er jeg litt skeptisk til slike remedier for å øke trekkraften, innbiller meg at det vil legge igjen mer skitt på skinnene og øke behovet for skinnerensing. Men det er kanskje bare en myte jeg har festet meg ved?
Litt Off Topic her nå, men når vi først er inne på emnet skinnerensing... Har noen av dere prøvd den "Gleam"-metoden jeg til stadighet leser om på amerikanske forum, og har den noe for seg? Den skal visstnok både forbedre strømopptaket og øke trekkraften litt, da den sørger for bedre og mer kontinuerlig kontakt mellom hjul og skinner, hvis jeg har forstått det rett. I tillegg skal den også redusere behovet for jevnlig skinnerensing, rene Kinder-egget dette her..!
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gleam er vel enkelt oversatt å polere skinnene helt blanke. Ved å gnikke på skinnene med annet metall så endrer man metallets plastisitet, og små riper og hakk i overflaten fjernes så man sitter igjen med en slett overflate. Det blir muligens litt på samme måte som skinnesliping i 1:1? At det har noe for seg vil jeg tro ettersom man får en glattere overflate der skitt ikke setter seg like lett. Litt ekstra jobb? Helt klart. På et z-skala anlegg jeg bygger opp blir skinnene polert etterhvert som nye lengder blir lagt, før smussing og maling. At man likevel må tørke over skinnene er nok noe man må regne med, sålenge anlegget ikke er satt i vakum så kommer det alltid støv og metall oksiderer. Ettersom jeg har lagt kun en liten del av skinner hittil, så skal jeg også prøve en annen metode for å se om det begrenser oksideringen. Denne "vidunderkur" ble diskutert for litt siden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7500&title=skinnerensvidundermiddel-noox |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roco har en skinnerensevogn som så vidt jeg forstå har en viss slipeeffekt, men ikke glattende men heller oppripende da overflaten ligner litt i struktur på skinneviskelær. Den legendariske John Allen hadde gående vogner på sitt enorme anlegg med lignende slipeputer, men de var utformet av huntonittplater med den ru siden mot skinnene. Dette forekommer meg å være et langt mildere slipemiddel enn Rocos, og fordi det da er snakk om ganske løse trefibre som glir over skinnene kanskje nettopp har en polerende effekt. Uansett så vil det å ha et par slike vogner gående i vanlige tog som gjennomløper hele anlegget være en svært enkel og lite arbeidskrevende måte å holde sporet rent på. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gleam går i korthet ut på å polere skinnetoppen helt glatt ja. Starte med sandpapir som blir finere og finere, før man til slutt går over med en stålskive og polerer vekk de siste ripene. En jævlig jobb har jeg skjønt, men det gjøres visst bare den ene gangen, evt med lange mellomrom. De som har gjort dette påstår også at de aldri har hatt behov for skinnerens utover vanlig støvtørk, men oksideringen er nok vanskelig å unngå uansett...
Har også lest om John Allen og pussevognene hans, det er jo egentlig en genial ide i sin enkelhet. Huntonittklossene ligger jo bare nedpå skinnene og vil ikke yte særlig motstand, og som du sier, å bygge om et par vogner til dette formålet er ikke rare jobben og kan nok være en god ide. Svein Edited by Svein_A - 15 februar 2013 at 18:43 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om man må gå på med sandpapir i flere omganger først, så vil jeg tro man har såpass store hakk i skinnene at man istedet burde bytte de ut.
Hvordan klarer man å få skinner så ille? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det menes kanskje smergelpapir med meget fin gradasjon - sånn i området 800 til 1200.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Smergelpapir er vel det rette navnet ja, sorry, tenkte ikke på at det skilles mellom disse. Svein har helt rett, fant et eksempel hvor det først ble brukt 220, deretter 500, så 1000 og til slutt 1200, før skinnetoppen ble polert med stålskiven. 220-papiret ble han forøvrig frarådet å bruke, da det var litt for grovt.
Svein Edited by Svein_A - 16 februar 2013 at 07:16 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja.. Korning er uansett viktigere enn navnet. Høres bare så voldsomt ut med flere korninger.
På noen gamle skinner har jeg pussa, men har aldri hatt behovet for å gå flere graderinger, og en korning under 2500-3000 må da ødelegge mer enn det fikser? Jeg har selv hvertfall ikke sett behovet, er det noe jeg overser? |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Unnskyld folkens, men det er vel våtslipepapir dere anvender, svart/mørk- grått. Smergellerret (rødbrun korrund)har jeg ikke sett solgt finere enn grad 600. Våtslippapir ned til grad 4000 som da må betraktes som polering. Polering kan også gjøres med filtskive på feks en Proxxon. Ellers finnes slipestaver i fine grader fra feks Tyrolit.
|
|
Terje V.
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lux-modellbau produserer en skinneslipevogn( http://www.lux-modellbau.de/html_uk/gleis_sh.htm). Denne vognen polerer skinnene med en roterende filttrommel, denne kan byttes ut med tromler med slipe-effekt (280 eller 1500). Jeg benytter selv N-skala versjonen og er svært fornøyd med denne. I kombinasjon med støvsugervognen til Lux er skinnende alltid rene!
Jeg kjøpte mitt sett hos Knuts Maskinservice (knut@modellelektro.no). |
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
I 22 promille stigning (som er det maksimale på Krøderbanen) skal en 21-maskin kunne trekke ca 160 tonn, som tilsvarer ca 5 boggivogner (trevogner). Praktisk erfaring har vist at dette stemmer, under forutsetning av gode adhesjonsforhold. En 24-maskin skal i 22 promille stigning kunne trekke ca 275 tonn, som tilsvarer ca 9 boggivogner, også under forutsetning av gode adhesjonsforhold. Vi har ikke kjørt med mer enn 8 boggivogner på type 24 alene, men ved tørt føre går det greit. Det vanlige er å kjøre med 6 eller 7 boggivogner. Ved 8 boggivogner eller mer kjøres med 2 lok fordi marginene ved bruk av bare ett lok blir veldig små, da skal det ikke mer til enn litt gress langs sporet før man mister taket.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |