MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Heljan Di 3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Heljan Di 3

Post Reply Post Reply
Author
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Heljan Di 3
    Posted: 21 oktober 2012 at 18:28
Jeg har litt problemer med en Heljan Di3 som ikke vil gå helt bra etter å ha stått lenge. Skulle hatt av drivhjulene for en skikkelig rengjøring eller polering, samt stramme opp kontaktblekkene. Hjulene ser ikke helt bra ut, får de ikke bra ved hjelp av q-tips.

Har litt problemer med å få demontert dekslene under boggiene. Tør ikke å bryte for mye.
Er det noen som kan lett forklare hvordan en kan få ut drivhjulene?

mvh
Tore

Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2012 at 19:35
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3698&PID=17019274
Brunerte hjul er noe møkk. Før fikk man kjøpt nye hjul til disse Heljan-modellene. Ring MJ-butikkene og hør om de har noen, så bytter du ut alle sammen.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2012 at 23:16
Det finnes en type hjul på Di4 som passer til Di3, men da må man tilpasse strømopptaket til hjulene. Det er en mulighet for å få loket til å gå ordentlig
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 10:34
Et av problemene med Heljans Di3 (som forøvrig også gjelder HobbyTrade sin Di4) er at det midterste hjulet på hver boggi mangler strømopptak. Kontaktblikkene (sleperene) som ligger an mot hjulene er også dårlig justert - i tillegg kommer at disse brunerte hjul er noen "støvmagneter".

Det er ikke lett å lage et strømopptak for det midterste hjulparet på hver boggi. - Først må det lages en fjæranordning som presser hjulet mot skinne. Slikt reduserer trekkraften da det "stjeler adhesjonsvekt".
Det er heller ikke lett å finne plass til en slik fjæring grunnet gearkassen. Muligens at dette kan gjøres ved et stykke fosforbronse som både trykker hjulet ned via hjulflensene i overkant og tar opp strøm samtidig? - Det er lett for at dette hjulet utstyrt med strømopptak, vil slutte å rotere.
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 20:39
Jeg har fire stk som jeg går veldig bra.

Men jeg har funnet ut at de setter veldig krav til rent spor.
Jeg har hatt problemer med å få de til å gå bra til tross for at jeg har rengjort hjul og spor flere ganger. Men allerede dagen etter begynte treerne og fuske, mens andre lok gikk bra.

For noen uker siden investerte jeg i en CMX rengjøringsvogn. Denne fyllt med isopropanol har gjort underverker. 4 treere som det stort sett har vært problem med har siden dette gått uten problemer og kryper over det som er uten å stoppe.
Denne vogna er absolutt å anbefale for rengjøring av spor.

Skal se om noen kan levere nye hjul.

Men fortsatt lurer jeg på hvordan man får ut disse drivhjulene!!!!!

mvh
Tore
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 09:16
Originally posted by MJ MJ wrote:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3698&PID=17019274
Brunerte hjul er noe møkk. Før fikk man kjøpt nye hjul til disse Heljan-modellene. Ring MJ-butikkene og hør om de har noen, så bytter du ut alle sammen.

Heljan selger slike direkte. Kontakt dem via nettsidene så sender de det hjem til deg :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 11:39
Jeg vet ikke om Heljan selv har "løsningen" på dette?

Det virker ikke særlig overbevisende å skifte ut relativt ubrukte hjul med dårlig strømopptak med nye av samme type fra produsenten? Strømopptaket vil vel da fortsatt være like dårlig?

- Om dette er et problem som Heljan er klar over, så burde de ha erstattet hjulene gratis på lok som har "feil" utførelse med nye og gjort kundene sine oppmerksomme på forholdet? Har de funnet en bedre type som de nå selger for å løse et problem som egentlig er reklamasjonsårsak, så må de informere om dette og tilby en løsning for gamle kunder, i det minste til selvkost.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 20:37
Jeg har selv flere slike lok, og de går strøkent . Tror derfor ikke at dette er et vanlig problem.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 21:33

Mange i klubben på Kløfta og andre jeg kjenner har byttet hjul, de har kjøpt hjul til Hobbytrades

Di 4, de passer greit på heljans Di 3.

Mvh
Svein
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2012 at 13:58
Pusser man hjulene for møkk og stømopptaket  ligger inntil hjuene, ruller  de uten problem. Men de brude ha brukt samme hjul som på Di4 i utgangspunktet. Jeg vet ikke om Heljan bruker de samme hjulene på dagens modeller de produserer.
A matter of life and death
Back to Top
bmb55 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bmb55 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2013 at 13:35

Har litt problemer med å få demontert dekslene under boggiene. Tør ikke å bryte for mye.
Er det noen som kan lett forklare hvordan en kan få ut drivhjulene?

mvh
Tore

[/QUOTE]

Det er fremdeles ingen som har kommet med gode råd om hvordan man kan få ut drivhjulene i Di3-erne for å kunne rense disse skikkelig. Den mitterste er jo ikke noe problem, men akslingene med tannhjulene. Tør ikke å bruke makt, er redd for at de små plaststiftene som holder hjulene på plass skal knekke.

mvh
Bernd
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2013 at 15:17
Du må bruke en spiss gjenstand for å bende ut klipset på siden.

Edited by jevistad - 27 mars 2013 at 15:18
Back to Top
bmb55 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bmb55 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2013 at 18:59
Takk for hjelpen, bildene viser godt hva som må til.
Mvh
Bernd
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.