MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Di 4 fra Hobbytrade
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di 4 fra Hobbytrade

Post Reply Post Reply
Author
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di 4 fra Hobbytrade
    Posted: 10 desember 2013 at 16:44
Hei, jeg har nettopp anskaffet meg et Di 4 lok gjennom en auksjon på QXL. Men så stusser jeg på en liten detalj som sikkert mange synes kanskje er helt normalt. Det er ikke noe gummi på noen av drivhjulene. Og på mitt anlegg så trenger man litt kraftoverføring siden jeg har stigning fra 1. til 2. etasje i mitt hylleanlegg. Vil gjerne kjøre mellom etasjene uten sluring.

Hva bør jeg gjøre er mitt spørsmål?
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 17:53
kjøp akslinger med heftring. togbutikken skaffer
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 17:59
Vekt ned loket. Unngå gummiringer hvis mulig, for det smusser lettere til skinnene. Men nå skal et så pass stort lok kunne trekke en del i stigninger uten hefteringer, så hvis du ikke har veldig sterke stigninger, bør det gå bra. Generelt bør man ikke ha for sterke stigninger. Følg prinsippene i 1:1, med 20-25 promille som det sterkeste over litt avstand, men 35-40 promille kortvarig kan tåles.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 18:50
Har 2 DI6 fra HB. Disse klarer ikke stigninger uten hefteringer på lokene, selv om lokene veier litt. Et anlegg uten stigninger så går det fint uten.
A matter of life and death
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 19:45
Jeg har en stigning som kanskje er litt mer. 29 cm på ca 3 meter. Eller 10 cm på 1 meter. Men jeg tror jeg går for heftering siden mitt anlegg ikke har noen skjulte plasser jeg ikke kommer til. Men hvem kan ha sånne hjul lett tilgjengelig, eller må det heller bestilles direkte fra produsent?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 00:01
E L K nevner her ovenfor Togbutikken . . . Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2013 at 08:49

Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

Jeg har en stigning som kanskje er litt mer. 29 cm på ca 3 meter. Eller 10 cm på 1 meter. Men jeg tror jeg går for heftering siden mitt anlegg ikke har noen skjulte plasser jeg ikke kommer til. Men hvem kan ha sånne hjul lett tilgjengelig, eller må det heller bestilles direkte fra produsent?

Det er 100 promille stigning. Da må du ha hefteringer, helt klart. I 1:1 er det så bratt at man nok ville vurdert tannstang. Men hefteringene er jo en slags tannstang.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.