Nybegynner igjen |
Post Reply | Page <12 |
Author | |||||
Totto
Viderekommen Joined: 24 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Veldig mange gode poeng her Svein så skal prøve å svare ut noen av de
Det er i bunn og grunn ett luksus problem ja Tanken for å overkomme denne hindringen var egentlig å bygge et anlegg som kan bygges i flere etapper er vel derfor det ble en del "halv-øyer" men jeg ser hva du mener.
Tanken for anlegget var vel (mulig jeg utrykte meg dårlig) norsk natur med trafikk som på Kongsvingerbanen, men ser at den realistiske biten ikke stemmer helt 100%. Er vel kanskje noe jeg burde strebe etter?
Enig i rammeverket muligens blir litt komplisert for en nybegynner, men er vel en hobby med ganske bratt læringskurve så det må vurderes
Nei nei på ingen måte Svein, tåler litt kritikk å jeg, lærer litt for hvert svar jeg får i denne tråden jeg og tro meg, planene har blitt redusert mange ganger
Liker tankegangen din her men samtidig så liker jeg å utforske masse muligheter før jeg bestemmer meg. Planleggingen er halve moroa synes jeg (tegnet vel garasjen 15 ganger før jeg satte i gang bygget) Men likte løsningen din godt også, vil bare utforske litt forskjellige alternativ før jeg bestemmer hva jeg skal begynne på Og tusen takk for mange flotte innspill! |
|||||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Her er det mye spennende.
Et par kommentarer: Du har så mye plass at jeg vil anbefale deg å ha minimum 75cm "ganger". 50 er trangt om man er flere. Jeg ser fra mitt eget anlegg at når vi er flere som kjører, blir det fort trangt selv når det er 80-90 cm passasjer. Med smale ganger må man også planlegge møteplasser (kryssninger) for fotfolket. Og de fleste av oss blir ikke tynnere med alderen heller..... Og - med så mye plass tenker jeg at du ikke har behov for et anlegg i to etasjer. Joe Fugate, redaktør av gratismagasinet ModelRailroadHobbyist, har lansert et begrep som han kaller "Chainsaw-layout" - "motorsag-anlegg. Dvs et anlegg man bygger for å lære seg teknikker, og som i utgangpunktet er ment å skulle rives helt eller delvis. Siden du kaller tråden "nybegynner igjen" kunne du kanskje tenke deg at du bygger det i håndterbare seksjoner (jfr Fremo-moduler el) som kan byttes ut etterhvert som du ser at du kan gjøre ting bedre. (skriver han som har holdt på med MJ i snart 50 år og fortsatt ikke bygd landskap) Ta gjerne også en titt på Lance Mindheim sine blogsider. Han er en mester i forenklingens kunst, noen synes vel han går vel langt. Anbefaler f.eks blogg fra 24. august i år: Barrow Stamp- Lance |
|||||
Totto
Viderekommen Joined: 24 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Mye spennende lesing der gitt, kikka litt innom din au jeg KnuT var interessant det også Prøver meg på en modell til jeg i litt mer Svein stil med minimum 75 cm vom bredde bortsett fra inn til "arbeisrommet" Har gjort ett par tabber ser jeg, for det første så blir ikke "bordet" på høyre side så bredt i og med at jeg har lyst på muligens en arbeidsbenk mot leca veggen. (Kanskje det hadde gått å satt inn noe vindu eller lignende i den veggen?) Må av runde og pynte en del på tegninga men tror det skal gå med minimum 75r svinger. Men nå har det jaggu gått en dag til med forum lesing og tegning så det er vel best man kommer seg i seng så man tar seg opp i morgen for å jobbe med "the real thing" God natt folkens og takk for en flott innsats Ps, den blå rundingen er meg |
|||||
Totto
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Hei igjen!
Her er noe jeg har jobbet med i ledige stunder de siste dagene, noen tanker rundt den? Har også et spørsmål angående lok, kan alle lok som det står DC på brukes så sant det ikke står analog på de? |
|||||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |