MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av Skd 206
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av Skd 206

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av Skd 206
    Posted: 25 november 2006 at 20:06

For noen uker siden mottok jeg mitt byggesett av Skd 206.  Jeg har messingbyggeskrekk (eller egentlig altannetennplastbyggeskrekk) og det tar nok litt tid før jeg blir ferdig.  Men jeg vil gjerne begynne, og her om dagen oppdaget jeg at jeg ikke (lenger?) har 0,4mm bor, som kreves til første operasjon - boring av hull til håndtak mm.  Ut å kjøpe! Men NMJ var tom, Hobbyland i Bergen husket ikke sist de hadde slike bor inne og Clas Ohlson starter på 0,6 mm.  Noen som kan gi råd om hvor slike bor finnes? 

Ellers må jeg si at Togbutikken leverer mye til en rimelig pris.  Mest fornøyd er jeg med en omfattende, detaljert og strukturert byggebeskrivelse.  Det var noe annet en sprengskissene til de to Di2 byggesettene jeg har kjøpt fra NMJ for flere år siden (ett i messing og ett i hvitmetall), og som begge ligger i deler.

Jeg gleder meg til å ta fatt og til at jeg (om noen år?) har en velfungerende rød Skd 206 (med lyddekoder?). Heldigvis har jeg mange bekjente som er mesterbyggere, og som sikkert kan gi råd underveis.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2006 at 20:10

Til å lage hull i min Skd 206 har jeg brukt bor kjøpt hos Hobbytrain i Drammen.

Snart klar til å grunnes...

Edit:  Lagt til bilde.

Edited by Bjørn R Larsen - 25 november 2006 at 20:28
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2006 at 21:03

Hei

Jeg har bygget 2 stk 206. Det gjør ikke noe om du bruker et bor som er noe for stort. Ved et "overstort" bor vil loddetinn i de fleste tilfeller fylle opp hullet. For egen del bruker jeg mye 0,6 mm bor fra Claes Olson, enten det skal bores 0,4 eller 0,5 mm, med bra resultat. Min erfaring er at disse borene er av relativt god kvalitet, og er holdbare.

Et annet tips for byggingen er at jeg har forsterket rammen med en 0,5 mm tråd i frem, - og bakkant, over den delen som er ment å holde rammedelene sammen (i avstand). Det samme har jeg gjort bak bremseklossene og bøyd de under den delen som de er festet til. På den måten er de ikke synlige, men gir et langt sterkere resultat.

Lykke til med bygginga, det ingen stor utfordring.

Roarj

Edited by Roarj - 26 november 2006 at 08:46
Roarj
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 17:08

Dette tar tid.  Har endelig turt å bøye panseret og er klar til lodding.  Må jeg bruke loddevann eller kan jeg bruke loddevann?

Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 17:38
Du bør alltid bruke loddevann eller loddepasta når du skal lodde. Da vil tinnet flyte ut mye bedre. Er du nøye med hvor du pensler loddevannet kan man faktisk få tinnet nøyaktig på akkurat det stedet der det skal være. Hvis du ikke bruker loddevann eller pasta vil du oppleve at tinnet ikke fester seg til messingen. Dvs du får en veldig dårlig lodding.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 17:59
Takk for svar Claes.  Men er pasta like bra som vann?
Morten Jacobsen (MJ)

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2007 at 19:23
De har akkurat samme funksjon men pastaen ligger akkurat der du vil, vannet flyter ut, og det blir mye mere klisj med pasta. Jeg bruker kun vann.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2007 at 10:37

En mellomting mellom loddepasta og loddevann er loddeolje.
Den "forener" fordelene til både pasta og vann. Jeg har brukt den selv en stund på "vanskelige loddinger" med godt resultat.

Sommerfeldt har dette i sitt sortiment under art. nr. 082

Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2013 at 02:46
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Til å lage hull i min Skd 206 har jeg brukt bor kjøpt hos Hobbytrain i Drammen.

Snart klar til å grunnes...

Edit:  Lagt til bilde.

Klar over at dette er en noe gammel tråd, men må bare få lov til å si at den der så helt ekstremt "clean" ut.Thumbs Up Hvordan motor sitter det i denne, er den stillegående eller kan den sammenlignes mer med de eldre di3 modellene til marklin? Husker jeg kjøpte et litt simpelt drivværk hos nmj en gang i tiden(ca 15år siden),skulle lage en skd 214 trodde jeg..og spurte følgelig om de hadde noe passende. Jada det hadde de, de kalte drivværket "steinknuser`n"LOL

Edited by icefighter35 - 13 august 2013 at 02:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.