MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lagring av plastmodeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lagring av plastmodeller

Post Reply Post Reply
Author
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lagring av plastmodeller
    Posted: 27 mai 2014 at 14:14
Hei.

Den yngre garde krever mer plass, og jeg må rydde plass i "toghyllene" hvor jeg har en haug med Topline modeller liggende i esker. Disse har jeg nå tenkt å flytte opp på kvisten for midlertidig lagring. Tenker å kjøpe plastbokser fra Clas O. som jeg kan putte eskene i.

Det jeg er litt i tvil om er temperaturen. Oppe på kvisten blir det det ganske så hett om sommeren og selvfølgelig kaldt om vinteren. Det er vel varmen som bekymrer meg mest - vil disse modellene tåle å ligge varmt over lengre tid (hvis finværet slår til denne sommeren)? Eller vil de "slå krøll" på seg? Regner med at det kan komme opp i  40°C (og høyere) der oppe på varme dager...

mvh      

Edited by Pluggen - 27 mai 2014 at 14:37
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 14:30
Kulda tror jeg ikke er noe problem, men jeg ville være skeptisk til en så høy temp som +40C.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 16:36
Kulda har mine modeller tålt veldig bra. Jeg har vært skeptisk og litt småredd men det har gått fint. 40 grader tror jeg heller ikke bør være et problem. Jeg har en Hobbytrade Di. 4 som har stått og "kokt" i vinduet, sammen med noen bygninger. Spesielt det ene huset er veldig varmt. Jeg kan heldigvis ikke se at de har tatt noen skade og plasten er heller ikke blitt myk. God plast tåler ganske høye temperaturer. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 17:12
I lengden er varme aldri heldig for plast, selv om det går bra en stund.
40 grader er neppe noe problem i en periode, det er jo bare så vidt over menneskets kroppstemperatur.

Det man for enhver pris må unngå er direkte sol. Hvis en eske/kartong/kasse med modeller blir stående slik at solen skinner rett på den kan temperaturen inni i løpet av ganske kort tid komme opp i 50-60-70 grader selv om lufttemperaturen i rommet kanskje ikke er mer enn 30-35 grader. Så høye temperaturer er definitivt ødeleggende.

Da Lima kom med sitt persontogsett med El 13 og tre personvogner på slutten av 70-tallet var det forsommer. I flere butikker ble settene satt rett i utstillingsvinduet - uten å ta av det gjennomsiktige plastlokket. Etter mindre enn en time så det mildt sagt lite bra ut.....
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2014 at 12:20

Da får jeg sjekke litt temperaturer "der oppe" før jeg evt. lagrer. Hadde vært surt med ødelagte modeller...

Mange takk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.