MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Reparere Heljan svingskive?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Reparere Heljan svingskive?

Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reparere Heljan svingskive?
    Posted: 03 februar 2014 at 08:53
Jeg var uheldig og mistet broa i gulvet for en tid tilbake, tenkte ikke så mye over det da siden den likevel skulle pakkes ned. Imidlertid oppdaget jeg da jeg fant den frem igjen i går at den hadde fått seg en liten trøkk. Et antall skinnefester er brukket av, og halvparten av den ene skinnestrengen har løsnet og er ute av stilling.

Er det noen som vet om det er reservedeler å få tak i til disse, eller om jeg må bytte hele broa? Disse svingskivene gikk vel ut av produksjon for noen år siden, det var to varianter; en med åpen grav og en med plankedekke, jeg har den åpne versjonen.

Evt lurer jeg på om det er mulig å fjerne begge skinnestrengene og erstatte med code 55 skinner, er det noen som har prøvd det?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 16:54
Henvend deg direkte til Heljan. Vanligvis har de deler.
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 08:05
Jeg sendte en mail til de i går kveld, så får vi se hva de sier. I og for seg er det ikke så vanskelig å lodde løs tilførselsledningen fra skinnene slik at de kan tas ut og justeres på nytt, utfordringen er å få det pent så lenge flere skinnefester har brukket og mangler. Men med litt smussing er det ikke sikkert det syns så mye..

Edited by Svein_A - 04 februar 2014 at 08:05
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 17:08
Har ennå ikke fått svar fra Heljan, er dette normalt fra den kanten..?
Min hjemmeside
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 18:25
Hei
Har kun forsøkt en gang og ja det tok tid.Alterntivt ring dem
Mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2014 at 10:09
Har fått tilbakemelding fra Heljan nå, og det var ikke særlig oppløftende. Det viser seg at de ikke lenger har noen reservedeler til denne svingskiven, det syns jeg var dårlig. Så da har jeg egentlig ikke noe annet alternativ enn å prøve å reparere den selv, og evt skrote den hvis det ikke funker...
Min hjemmeside
Back to Top
bqg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bqg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2014 at 16:48
Jeg tror en Walthers drejeskive er den samme drejeskive som heljans
se evt. https://www.youtube.com/watch?v=LDc409S4_MA

Jeg ved ikke om der kan fås reserveele til den, men det kunne være et forsøg værd!

https://www.walthers.com/exec/page/turntables

Edited by bqg - 18 mars 2014 at 16:52
Hans Kurt Hansen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2014 at 17:49
Her er forøvrig et par bilder jeg tok i går på forespørsel fra Heljan, så ser dere hvordan skaden ser ut:

Mulig jeg klarer å lirke skinnestrengen nedpå igjen uten å ødelegge skinnefestene enda mer, må hvertfall prøve. Testet den akkurat nå og den virker som den skal, ble faktisk mektig imponert over at den fortsatt husker indekseringen etter å ha ligget nedpakket så lenge..!Smile
Min hjemmeside
Back to Top
bqg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bqg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 02:41
De har også en mindre drejeskive, hvis den anden er for stor.
https://www.walthers.com/exec/productinfo/933-2849
Hans Kurt Hansen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.