LED på rull? |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uten lys blir det svart, så det er ikke noe poeng å ta bilde av. Men jeg har tatt tre bilder med henholdsvis varmhvit, varm- og kaldhvit i sammen, og bare kald. Nå kompenserer kameraet for forskjellene i lysstyrke, så det kommer ikke frem, men man ser i hvertfall fargeforskjellen. Selv om den ikke blir helt riktig allikevel... På bilde synes jeg varmhvit ser mest naturlig ut, men i virkeligheten synes jeg altså at kombinasjonen blir best. Dette er 1 stripe med varmhvit (5050 LED) Dette er 2 striper. En varm og en kald. Og dette er 1 stripe med kald. |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som du ser av bildene blir det veldig jevnt. Refleks fra skinnetoppene vil være umulig for meg å se ettersom lyset er plassert der det er. |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for svar, Har du mulighet til å vise hvordan du har "plassert der det er"? Dvs bilde av oppheng osv? |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke helt ferdig oppunder her ennå, men det er montert på en list som er vinklet ned mot anlegget. Det kommer en list til parallelt med en stripe med blå LED som skal dimmes ned til nattlys.
Bilde tatt med blits for å motvirke motlyset... |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Slik blir det med glass. Det var egentlig tenkt å skulle stå loddrett, men da ble det refleks fra LED-stripene i glasset. Dette kunne vært løst med å sette lyset helt inn mot glasset, men da ville lyset blitt mye dårligere i fremkant av anlegget.
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
oki, takk. Ser jo helmaks ut dette, du har ambisjoner om å slippe støvtørking du også ja
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Støv er Z-skalaens fiende nr 1...
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ser bra ut, Heine,
Takk for at du la ut bilde Hmm, kanskje det er mulig å komme og ta en titt en gang jeg er innover? Edited by KnuT - 04 januar 2013 at 19:33 |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det må du gjerne gjøre, Knut. :-)
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bak anlegget har jeg montert en rød og en gul LED-stripe. De lyser rett oppover bakgrunnen. Jeg har også montert en stripe med hvitt lys som skal motvirke skygger på bakgrunnen i dagslysmodus. |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ille bra!
.. og så har du fått definert himmelretningen, til og med |
||
Bjørn Egil
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig!!
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heine, det er noe av det beste jeg har sett av "special effects", utrolig vakkert!
|
||
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor er elgen i solnedgangen? Fin effekt. Spennende med disse LED-stripene.
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger.
Svein-Martin, elgen kommer. Ligger klar i skuffen. |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tar opp denne tråden for å høre om noen har installert LED på rull, hvilke typer LED og hvilke erfaringer som er gjort med denne formen for belysning
|
||
Terje
|
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for lenke, det blir et prosjekt av det også tenker jeg.
Jeg skal forsøke meg med belysning med LED på rull og bruke en kombinasjon slik du har prøvd deg fram til. Jeg lager et anlegg med i to hovednivå og ca 40 cm skinnetopp til under side belysning. Skal male undersiden av øvre nivå supermatt hvitt for å få mer spredning av lys. Men nå skinner sola ute, så det blir netthandling og så får jeg se hvordan sommeren blir
|
||
Terje
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har bygget en vognbelysning til NMJ B3-serien stort sett helt identisk, men byttet ut dioden med en likeretter så vognene kan gå på anlegg drevet med konvensjonel spenning og DCC. Etter litt prøving fant jeg en kondensator på 1000 mikroFarad som jeg får plassert på WC, og prøvene så langt ser lovende ut. Imidlertid synes jeg utladningstiden for kondensatoren er kort og blinkingen i lysene er dermed ikke eliminert. Spørsmålet er hvilken spenning det bør være på kondensatoren? Jeg har lest et sted at kondensatoren bør tåle spenninger opp til 20 V for å være sikker på at de tåler spenningstopper i store DCC anlegg (f.eks ved FREMO kjøring), og har dermed valgt en 25 V kondensator. Påvirker det oppladningstiden at normal spenning er kun ca. 15 V? Mvh Asgeir Stordahl I evig i krig mot alt av egenprodusert elektronikk, men vil gjerne ha det til å fungere |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For bedre å kunne eliminere slik blinking, tror jeg det kan være lurt å drive LEDene med redusert spenning?
Jeg har ikke brukt LEDs på rull til mine NMJ Superline-vogner men byttet ut 1,5V-pærene med 3V LEDs av en type som jeg kjøpte på IKEA og som het DIODER. Dette er nå en del år siden. "Fordelen" fremfor "LEDs på rull" var at jeg kunne gjenbruke printstrimmelen der diodene var montert til erstatning for det originale printet. Ved å redusere spenningen, kan man bruke 1,2,3 eller 4 LEDs i serie. For hver diode man setter i serie vil man senke strømforbruket men risikere at vognen er mørk lenger under analogdrift med økende spenning. Jeg mener at jeg brukte en likeretterbro for å eliminere at kondensatoren skulle forstyrre DCC-signalet og belaste både positive og negative pulser like mye. Bruker man 3V spenningsregulator, så har man kanskje rundt 16V på kondensatoren "å tappe på" - helt ned til ca. 4,5 V uten at lyset flimrer. Derfor skal det mye til for at det skal flimre under kjøring. Bruker man kun seriemotstander, så vil diodene flimre litt uansett når det er dårlig kontakt da spenningen vil variere. Jeg er også noe skeptisk til hva mange slike vogner med store kondensatorer kan gjøre med DCC-signalet og ellers skape av problemer for boostere? - En slerke slike vogner som blir spenningssatt samtidig, vil for boosteren virke som en kortslutning. - Mener derfor at jeg satte inn en 22 ohms motstand i serie med strømopptaket for hver vogn. |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Kjell.
Metoden med kondensatorer et mye brukt. Hva med GoldCap kondensatorer som Lenz benytter ? Dioden vil vel også beskytte mot at kondensatoren "backfire" ? Mister man spenning som følge av dårlig kontakt så blir jo spenningen fort 0V og da vil vel ikke en spenningsregulatoren hjelpe ? |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med flere kondensatorer inne risikerer en problem med DCC anlegget ved oppstart/korte strømutfall?
Det vil vel gå en del ekstra amp til kondensaotrene ved en start. Problemet har vært nevnt ved bruk av dekodere med lyd som også har innebygget kondensator for å unngå hakkete lyd ved kjøøring over sporveksler og andre isoleringspartier
|
||
Terje
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som er poenget mitt - og som sikkert ikke er kommet klart nok frem, er at kondensatorer kan ikke kobles til dekodere og vogner (uten dekoder)før man gjør spesielle tiltak for å begrense strømmen.
Man bør også (uten dekoder) prøve å belaste digitalstrømmen mest mulig symmetrisk (både positive og negative pulser). Det krever brolikeretting (som i dekodere). Man kan gjerne bruke store kondensatorer som "Gold Caps" men her MÅ man begrense ladestrømmen. Dett er også en utfordring med "Gold Caps" med den lave spenningen de tåler (5,5 V). De kan gjerne brukes på "forbrukssiden" dersom man har enkle dioder som skal forsynes etter en 3 V spenningsregulator. En slik løsning vil imidlertid ikke kompensere for all blinking dersom strømopptak er problematisk. Selv foretrekker jeg å ha den største kondensatoren på tilførselen til spenningsregulatoren. Ved 3V forsyning i vognen, kan denne kondensator nesten lades helt ut før det blir reaksjon på intensiteten i LEDene. Da trenger man ikke så stor kondensator heller. Jeg har også brukt 6V forsyning i noen vogner. Da har man 2 dioder i serie og får med det halve strømtrekket ved samme belysningsintensitet som for 3V. - En annen fordel er at det finnes ferdige spenningsregulatorer som ikke trenger eksterne komponenter for å være komplette. Jeg har da mye brukt LM7806 som tåler 1A og finnes i "hel" plastkapsel (en fordel mht. kjøling i messingvogner da man ikke trenger å tenke på isolasjon). Til dekodere må man ha en egen ladekrets til slike kondensatorer - og deretter hakke opp spenningen og enten ved en spenningsdobler-krets/transformator og ny likeretting 3-doble spenningen til rundt 15-16 V. Både ESU og Lenz har slike buffere som koster like mye som en dekoder. Hadde man hatt like kompakte kondensatorer med samme kapasitet som "Gold Caps" som tålte full dekoderspenning, så hadde det vært mye enklere! Da kunne man ha klart seg med en slik kondensator og en motstand til å begrense strømmen. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til DCC er det ikke helt likegyldig hva slags dioder som brukes i likeretterbroen. Typiske likeretterdioder som f.eks. 1N4001-1N4007 kan være for trege. Vanlige, rimelige signaldioder som 1N4148 vil derimot være raske nok. De tåler ikke nok strøm til å brukes i lokdekodere, men de burde holde til LED-belysning i vogner.
Merkespenningen har med hvor mye spenning kondensatoren tåler uten å bli ødelagt. Hvor hurtig en kondensator lades opp eller ut, er det kapasitansen som bestemmer, sammen med opp- eller utladningsstrøm. Høyere merkespenning medfører imidlertid at kondensatorene blir fysisk større, og gjerne dyrere. For enkelte typer kondensatorer avtar dessuten kapasitansen med den påtrykte spenningen, slik at kapasitansen kan være mye lavere når den opereres nær merkespenningen. Spenningstoppene i DCC kan i prinsippet overstige 20V, så jeg vil sterkt fraråde å bruke kondensatorer med under 25V merkespenning for likerettet DCC-spenning. Som Kjell H. er inne på, kan det være fornuftig med en seriemotstand mellom likeretter og kondensator for ikke å overbelaste boosteren. Om denne motstanden er stor nok, og formotstandene til lysdiodene reduseres tilsvarende, får man en spenningsdeling som gjør at man kanskje kan gå ned på merkespenningen til kondensatoren. Man må da passe på at effekten i seriemotstanden ikke blir mer enn den tåler. Dessuten vil det ta lenger tid å lade opp kondensatoren etter et strømbrudd. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vanlige lysdioder, også hvite, skal ikke forsynes direkte fra konstant spenning, men skal ha en formotstand. Dette fordi strømmen i en lysdiode endrer seg noe voldsomt med en relativt beskjeden endring av spenningen, og også med temperaturen. Forholdet mellom strøm og spenning pleier heller ikke å være særlig nøyaktig definert. I databladet for en hvit LED som ble brukt i et prosjekt på jobben en gang, er f.eks. spenningen ved 20mA oppgitt til minimum 3,0V, typisk 3,6V og maksimum 4,1V. Så om man driver en slik direkte fra en 3V-regulator, vil den kanskje lyse svakt, men man kan også risikere at den lyser med full styrke, eller at den nesten ikke lyser i det hele tatt. En spenningsregulator sammen med en motstand kan imidlertid brukes til å gi konstant strøm. Se f.eks. disse sidene: Vær oppmerksom på at strømmen blir litt høyere enn angitt i formelen i den første linken, da regulatorens eget forbruk (gjennom ADJ-pinnen) også går gjennom lasten. For vognbelysning kan strømbehovet være såpass beskjedent at denne strømmen er av betydning.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Følgelig er LEDs strømstyrte som Torstein S sier.
For å ikke gjøre det så alt for komplisert...... Hovedårsaken til at jeg foretrekker konstantspenning framfor konstantstrøm, er at jeg synes det er enklere! Man kan da temmelig ukritisk legge til/fjerne dioder etter behov uten å endre noe som helst. På en konstantstrømkrets må man hele tiden justere strømmen etter antall dioder. Opererer man med flere parallelle dioder på samme strømgenerator, kan man derfor få overbelastning på noen dioder, mens andre ikke trekker strøm, spesielt om disse ikke er av samme batch. - En måte å unngå dette på er seriekobling - men da får man ikke like stor "gevinst" mht. kondensatorer for å forhindre blinking. Jeg har gått bort fra denne lille formotstanden i vognbelysninger og på lok da de ikke ga noe resultat om man hadde en fast spenning i vognen/loket til å forsyne slike LEDs. Denne har jeg lagt rundt 3V pr. diode da dette er den spenning der lysintensitet (og strøm gjennom LEDen) varierer mest. Mht. vognbelysning, så har jeg kjøpt forskjellige typer på IKEA, JULA og Biltema. Jeg bruker alltid å sjekke hvor mye lys de gir ved forskjellige spenninger. Å belaste slike LEDs opp mot det de tåler, gir for kraftig lys for meg, så jeg har funnet ut at ved rundt 3V gir de fleste hvite LEDs "passelig" lysintensitet. En egenskap som også slike LEDs har er at de er har den egenskap at de grunnet internoppvarming til en viss grad "balanserer" strømmen selv. Om man holder spenningen konstant over en slik lysdiode, så vil strømmen variere fra 25mA ved 25 grader til ca. 7mA ved 85 grader (typiske verdier fra en tilfeldig slik diode jeg fant som heter OVLEW1CB9). Derfor er jeg ikke rett for å forsyne dem uten formotstand og konstant spenning. Edited by Kjell H. - 17 juni 2014 at 15:08 |
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |