Støynivå i Lok. |
Post Reply |
Author | |
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 februar 2011 at 12:51 |
Jeg lurte på om det er noe høy decibel å snakke om, i lok gjennom tidene. Tenker da på om lokfører brukte noe form for hørselsvern. Har enda ikke sittet på med ett enda, men drømmen er like stor!
Regner med at BM73 er bra for en lokfører! Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Di 3 var (er) støynivået så høyt at lokførerne brukte hørselsvern, samt at man foretrakk den ene lokenden framfor den andre på grunn av et togvarmeaggeregat som støyet i den den ene enden. Derfor ble lokene snudd ved endestasjonene akkurat slik man måtte med damplokene. Det var nok generelt at eldre materiell støyet ganske mye; noen mer enn andre. El-lok som El 11 og El 13 var vel ikke så ille, mens dieselaggeregater var mer støende pga dårlig lydisolering mot motoren. Jeg rakk også å være med på kjøkkenet på 21e 207 på Numedalsbanen da den gikki pukkjøringa til Svene på slutten. Det var skrangling og banking hele veien, så det nesten ikke gikk an å snakke sammen. Nå var dette et lok på vei ut, så vedlikeholdet hadde sikkert vært på et lavnivå de senere årene som sikkert medførte at enda mer enn nødvendig var blitt løst og raklete. |
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en video (gammel video-8-system) fra "kjøkkenet" på en polsk Pt47 (som er et "rimelig stort" damplok i europeisk målestokk). Der var støyen så heftig at den påvirket trackingen av båndet i kameraet!
Ville tro > 100dB?
Føre en samtale? - NEI!
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |