MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Driftsikkerhet igjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Driftsikkerhet igjen

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Driftsikkerhet igjen
    Posted: 28 februar 2014 at 16:35
For omlag et og et halvt år siden hadde jeg et spørsmål oppe om driftsikkerheten til en mengde lok og togsett. Jeg ble henvist bla. til å bruke MJ Wikien, uten å finne ut noe mer der. Det har jeg også gjort nå, uten å se at dette har blitt tilført særlig mer om driftsikkerheten til diverse modeller.
Jeg vil derfor stille spørsmålet på nytt, men denne gangen bare ta med noen tog sett som kan være aktuell på min bane pr. dato. Jeg legger også til det jeg har fanget opp om disse modellene, men ber om en vurdering fra dere om dette er deres erfaringer.
Togsett 67, NMJ superline( håper det er riktig betegnelse): Eldre modell som går greit, men som ikke liker for krapp radius da buffertene haker i hverandre.
Togsett 69A, NMJ toppline: Går meget bra.
Togsett 69D, Agder ...:Har lett for å spore av. For liten hastighet hvis dette ikke er ombygget her i landet.
Togsett 70, byggesett fra Scandcinavian Miniatures: Har alt for liten motor til å trekke settet i normal hastighet.
Togsett 73, NMJ toppline: Går meget bra.

Hvorfor spør jeg om dette igjen? Jo, jeg synes ikke det er morsomt å investere x antall tusenlapper i et togsett for så å sette det på hylla.


Erfaringer mottas.

SOHo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 17:47
Får prøve å svare deg med mine erfaringer:

BM67 har et alt for stivt ledningsopplegg fra strømopptaket i boggiene. Det gjør at det lett kan spore av. Videre er ikke alle kardandrev 100% og kan henge seg opp slik at settet sporer av.
Koblingstype er kun originalkoblinger. De lar seg dårlig bruke på MJ-anlegg med krappe radier. Monter heller Symoba-kulisser med fast mellomstykke da NEM-lommen på kulissen ofte kommer for langt ned om det ikke skal bli konflikt med bremseslanger ol. Da er det mulig å kjøre disse settene ned til 60 cm. radius.

BM 69D fra Agder har jeg skrevet mye om. - Sporer settet av, så kan årsaken være å finne i boggiopphenget (leddet i 2 små skruer som ikke skal skrues helt fast men holdes på plass av boggisidene) eller kardanakslingene til selve boggien. De må oftest justeres individuelt med "passe" aksialslakk.
Settene går når de er riktig justert, ned til 36 cm. radius uten å spore av (med dette ser ikke særlig pent ut)!

BM 69A og BM 73 går så greit som det kan forventes av en ny modell. - Synes selv at gearkassene er noe grove og har for mye slakk.

BM 70 er etter det jeg kjenner til, tilpasset ulike drivverk?
Baserer man seg på et "donor-drivverk" så vil det gå like bra og trekke som donoren. Det er kanskje sikrere enn å lage dette selv?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 20:46
Jeg har et 69D-sett fra Agder. Dette fikk jeg bygget om hos en kyndig person, og samtidig digitalisert. Den hadde sin debut på Fremotreffet i Sandnes nå sist, og gikk prikkfritt i lokaltrafikken - en pendel som stort sett gikk hele dagen. Den fungerte aldeles utmerket, jeg så aldri at den sporet av.

Min versjon går ikke i så trange radier som 36 cm. Minste radius er Pecos største, som jeg ikke har eksakt radius på - men det er mer enn 36!

Årsaken er ikke boggiene, men fastkoblingene mellom vognene. Disse går gjennom to "slisser", en i hver vognende, og er festet med maskinskruer. Skal settet gå i trangere kurver må slissene byttes til smalere stenger/tråd som er like stive, men dette har jeg ikke funnet nødvendig å gjøre da kjøring stort sett bare foregår på Fremotreff - der radiene er store.

Etter en relativt intens kjørehelg der settet gikk hele dagen, begynte drivverk å gi lyder som kunne tyde på behov for smøring.

Settet er meget flott detaljmessig, men det er kresent på radier og antakeligvis trengs det ofte ettersyn. Just as in real life for 69 D... ;-)

69A fra NMJ går etter mitt syn meget pent, samme med 73.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2014 at 12:38
Koblingstengene til BM69D/E fra Agder har 2 hull der man kan tilpasse avstanden. Årsaken til dette var jeg fortalt, at dette settet opprinnelig var tiltenkt/konstruert for Märklins R1-radier (og det er 36 cm).
Mange ville nok ha foretrukket en kulisse på dette settet for at avstanden mellom enhetene ikke skulle være så stor!
Dersom man utelukkende kjører på store radier (som på FREMO), tror jeg at jeg hadde satt et nytt hull lenger inne på forbindelsesstangen? Da kan faktisk belgene gi et nytt problem. - Om man fjerner en belg på hver enhet og limer 4 små neodym-magneter på innsiden av vognkassen der belgen satt (pass på polaritet)så tror jeg dette vil bil bra?! Belgene har magnetkobling.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2014 at 18:24
Settet har størst problem ved inngang til kurver, og selvsagt i S-konfigurasjoner som i sporvekselgrupper. Da er utslagene på vognkassen i forhold til nabovognkassen størst. Det er egentlig ikke koblingsstengene som er problemet: i begge ender av vognkassene går koblingsstengene gjennom en bøyle. Bøylen imiterer hullet der disse fastkoblingene er i virkeligheten, og imitasjonen er i og for seg bra, forbildemessig sett.
Problemet er at bøylene er for trange, og ikke tillater for store utslag på koblingsstengene. På mitt sett hindrer de at settet kan gå inn i så trang radius som 36cm.

Jeg synes ikke belgenes avstand på 69D er et (stort) problem forbildemessig, de gir et godt inntrykk i forhold til forbildet, og spesielt godt når indre hull i koblingsstengene benyttes.
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2014 at 12:21
Takk for tilbakemeldinger. Når det gjelder 70 settet har jeg forstått at det leveres med et standard Halling drivverk på et understell fra en B 7 vogn, men jeg kan ha misforstått. Det nevnes at 67 settet har visse problemer med å gå skikkelig, men kan noe gjøres med det bortsett fra koblingene?
SOHo
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2014 at 14:52
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Det nevnes at 67 settet har visse problemer med å gå skikkelig, men kan noe gjøres med det bortsett fra koblingene?


Drivverket er enkelt og komponentene er nærmest uslittelig, men det støyer en hel del. I tillegg er mellom- og styrevogn ganske tunge, så motorvogna mangler litt trekkraft og sliter med skarpe kurver og motbakker.

Støyen kan reduseres ved å:
-vaske ut snekkekassene for det orginale fettet og erstatte dette med litt tyntflytende olje. Imidlertid må man passe på senere at det ikke går tørt!
-snekkekassene kan også kjøres litt inn med olje og et slipemiddel (f.eks tannkrem, ATA eller JiF), maks en halv til hel time. Fullrens etterpå og ny olje.
-Resonansen av motoren i vognkassa på motorvogna kan reduseres ved å fylle opp tomrommet i takbuen med f.eks isolasjons- eller båtskum.
-motoren kan festes i understellet med en dobbeltsidig skumteip etc.(det hjelper minimalt å skifte motor - for den er meget god).

Trekkraften kan økes ved å:
-tynge ned modellen med blyvekter eller skifte hele understellsplaten med en tykkere messingplate (reduserer også støyen)
-dreie et spor i et hjul for gummiring (noe jeg ikke liker)
-sjekke at boggiene er opphengt rett så alle hjul har relativt likt trykk mot sporet

Hvis man ikke er fornøyd etter dette blir det å bygge opp et helt nytt understell med nye komponenter (gjort av både Thor Augbo, Steinar Snøtun og sikkert noen fler)

Edited by Asgeir - 02 mars 2014 at 14:53
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.